Miercuri 24 Aprilie

Un arhitect propune monorail de la Cluj până la Gherla: O familie va putea merge duminica, în excursie, să vadă Someșul de la înălțime


Arhitectul Gheorghe Elkan, renumit pentru munca depusă până în 1990 în urbanizarea și sistematizarea județului, a propus realizarea unui monorail (tren suspendat pe piloni) până la Gherla. 

Acesta a spus că inițial a propus un astfel de tren de la viitorul punct de legătură de la IRA, unde se vor întâlni trenul, metroul și autobuzele, până la viitorul mall realizat pe platforma Carbochim. 

Eu am încercat să găsesc o soluție de îmbunătățire a accesului la mall ul de la Carbochim. Așa mi-a venit ideea pe care am și scris-o pe hârtia să facem de la punctul intermodal un monorail până la Iulius. Acesta să plece pe stâlpi. Eu nu distrug așa zona verde, ci pur și simplu ridic oamenii la o înălțime care asigură o priveliște, o perspectivă a ceea ce se va construi în preajma acestui Someș. Toată zona industrială va deveni un peisaj urbanistic nou. Dacă vreau să nu distrug natura, a ridica și a face un monorail este o soluție”, le-a spus arhitectul Elkan celor de la Primăria Cluj-Napoca, la dezbaterea privind viitorul Someșului.

Acesta a mers cu ideea și mai departe. ”Ce ar fi ca acest monorail ar merge până la Gherla. Așa o familie s-ar urca într-o duminică dimineața să facă o cursă până la Gherla și să ne uităm la peisaj”, a mai spus arhitectul Alkan. 

Ideea unui monorail nu este nouă. Mai mulți politicieni au propus un monorail pe malul Someșului, din Florești și până în Apahida, dar s-a optat pentru un metrou.

Senatorul Marius Nicoară a fost unul dintre cei care au propun monorail

În 2018, Marius Nicoară spune că monorailul s-ar construi de 5-10 ori mai repede şi ar fi de 10 ori mai ieftin.

Am văzut că se reîncălzeşte, din punctul meu de vedere, ciorba cu metroul. Primăria a aprobat o finanţare pentru studiul de fezabilitate pentru metrou, PSD vine şi îmbrăţişează această chestiune şi o prezintă ca şi cum ar fi intenţia lor, dar, din nefericire, este un lucru care nu este viabil pentru Cluj din foarte multe motive. În primul rând, un kilometru de metrou costă între 50-60 de milioane de euro. Cu 60 de milioane de euro poţi să faci monorail, idee lansată în campaniile mele”, a spus atunci Marius Nicoară.

Ei bine, între timp prețul unui km de metrou a ajuns la 100 de milioane de euro, iar în câțiva ani, când se va lucra, va costa și mai mult.

Comentarii Facebook