Reformă în școli! Profesorii nu mai pot preda „la galop”. Un sfert din ore trebuie alocate pentru cei care rămân în urmă sau aprofundare


O măsură radicală de reformă, așteptată de mult timp, a fost publicată în Monitorul Oficial de către Ministerul Educației chiar astăzi.

Conform Instrucțiunii nr.8 privind aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinelor, în învățământul gimnazial și liceal se vor aloca un sfert din ore pentru asigurarea faptului că toți elevii au reușit să-și însușească materia.

Art. 2. — (1) Utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmărește remedierea, consolidarea — fixarea, aprofundarea —, extinderea și performanța, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi, în funcție de nevoile și interesele reale ale elevilor, precum și de specificul clasei/grupului.

Conform aceluiași document, planificarea acestor ore trebuie să respecte predictibilitatea, coerența și evitarea supraîncărcării curriculare.

Activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect. Tot în document se mai arată că se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ.

Modul în care se organizează activitățile remediale și de fixare este la latitudinea profesorului, ponderea de 25% putând fi folosită și la nivelul fiecărei ore, dacă de dorește (nu trebuie separate neaparat orele în predare și activități remediale)

Decizia favorizează marea masă a elevilor, mai ales pe cei care rămâneau în urmă 

Este o măsură foarte importantă pentru un sistem de educație în care majoritatea elevilor rămân în urmă la multe materii, ajungând să nu mai înțeleagă mai nimic, iar timpul petrecut la școală să fie irosit.

Ministerul pare să fi înțeles că mai puțină materie dar mai bine aprofundată („less is more” cum spun britanicii) , ar putea ridica nivelul școlar al multor elevi care se luptă să facă față unui ritm de predare galopant. 

Vom vedea cum se împacă această decizie cu programele foarte încărcate la unele materii și dacă Ministerul va face ceva pentru a reduce cerințele din programă, fiind cunoscut că în momentul de față la finalul liceului elevii români (cei puțini care au reușit să țină pasul) sunt pregătiți teoretic la un nivel mult mai înalt decât cei din țări dezvoltate din vest.

Reușita acestor măsuri ține de profesori și de modul în care inspectoratele vor reuși să promoveze și să extindă cele mai bune practici în cât mai multe școli.

Activități de aplicare a conceptelor învățate în viața de zi cu zi

Pentru prima oară se discută de activități care să facă elevii să înțeleagă aplicabilitatea practică a fiecărei materii:

Art. 4. — (1) Asigurarea finalităților activităților didactice corespunzătoare orelor la dispoziția profesorului se realizează prin:

a) remediere — corectarea lacunelor de bază; microsecvențe explicite, exerciții gradate, feedback imediat; instrumente formative scurte;

b) consolidare — exersare variată, transfer între sarcini similare/diferite; interconectarea conținuturilor; recapitulări strategice;

c) aprofundare — probleme nonrutiniere, analiză, argumentare, studii de caz; conexiuni interdisciplinare controlate; extindere — proiecte aplicative, cercetare dirijată, utilizarea resurselor digitale/experimente; competențe-cheie transversale (colaborare, comunicare, digital, cetățenie); performanță — pregătire diferențiată pentru elevi cu potențial ridicat (cercuri/miniproiecte/ateliere), fără a diminua sprijinul echitabil pentru restul clasei;

d) aplicarea competențelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situațiilor-problemă întâlnite în viața de zi cu zi.

Se aplică din acest an școlar

Prevederile se aplică începând cu anul școlar 2025-2026 tuturor unităților de învățământ gimnazial și liceal, tuturor cadrelor didactice, precum și structurilor de îndrumare și control reprezentate de inspectoratele școlare.


Comentarii Facebook