Locuitorii cer liniște, Clujul oferă hărți: Aeroportul angajează monitorizarea zgomotului, dar fără rezultate vizibile sau măsuri concrete
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a lansat o achiziție directă în valoare de 240.000 de lei (fără TVA) pentru servicii de monitorizare a zgomotului produs de avioane. Contractul este valabil timp de 36 de luni și presupune măsurători constante pentru a evalua cât de tare se aude traficul aerian în timpul zilei, seara și pe timpul nopții
Totul pare bine pus la punct. Până când citești detaliile.
În documentație nu apare niciun fel de mecanism de control, transparență sau intervenție. Nu este prevăzută nicio platformă online, niciun sistem care să arate în timp real nivelul de zgomot, și nici măcar o metodă prin care autoritățile să poată sancționa companiile aeriene care încalcă normele.
Cu alte cuvinte: se vor aduna date, dar nu va ști nimeni ce e în ele și nimeni nu va face ceva concret cu ele.
Locuitorii din cartierele aflate în apropierea aeroportului, Mărăști, Someșeni, Gheorgheni și Bună Ziua, se plâng de ani de zile de zgomotul constant, în special în timpul nopții. Oamenii au cerut devierea culoarelor de zbor și reducerea traficului nocturn. Până acum, cererile lor au fost complet ignorate.
„Toate sistemele moderne permit corelarea în timp real a datelor zborurilor cu amprentă de zgomot lăsată în vecinătăți, iar jurnalul generat de un astfel de sistem poate fi accesat de autoritățile abilitate pentru a aplica amenzi companiilor aeriene care nu respectă culoarele sau procedurile de zbor valabile în anumite intervale orare (de exemplu, pe timpul nopții).”, spune Dan Chiuzbaian, membru al grupului civic „Nu ne mai zburați somnul”. Potrivit acestuia, în orașe precum Budapesta, Londra sau Barcelona, sistemele de monitorizare sunt conectate în timp real la zboruri și autorități, iar cetățenii pot verifica oricând dacă o aeronavă a respectat traseul și nivelul de zgomot permis.
La Cluj însă, monitorizarea nu aduce nicio liniște. Doar un contract plătit din bani publici, fără beneficii reale pentru comunitate.
Firmele interesate pot depune oferte până pe 8 mai 2025, ora 13:00. Singurul criteriu de selecție: cel mai mic preț.
6 Comentarii
Orasele amintite nu au zboruri la 6 am care decoleaza fix peste oras la altitude joasa ca aeroportul e la 5km de centru .. articol platit
ce zgomot angajeaza gunoaiele astea? au mai multe zboruri la miezul noptii decat in 12 ore de lumina naturala. rusine!
Licitația va fi câștigată de Tase ...cel cu iarba ..Voi chiar nu înțelegeți că Cieo e pe viață faraon pe aeroportul Cluj
Pana când calea șpăgii merge bine, companiile aeriene vor beneficia de culoare de zbor peste oraș la înălțimi riscante, ca să economisească saracutele combustibil și sa isterizeze riveranii.
După ce avem aeroport în oraș, pista neconforma și o aglomerație în terminale ca la abatorul de vite, avioanele nu pot ocoli orașul și sa aterizeze fără sa… Citeste mai departe
de unde stiti ca nu vor face nimic cu datele adunate?
Domnul Chiuzbaian are perfecta dreptate. Directorul aeroportului, David Ciceo, dovedit infractor spagar de catre instanta, toaca banii aeroportului si al judetului inutil, doar ca sa ne bage hartia sub nas precum avioanele nu fac zgomot puternic. Adica toti clujenii sunt idioti si tampiti. Ei nu vad, nu aud, si nu mai au miros. Doar dreptul de a alege… Citeste mai departe