După 5 ani de așteptare, ultimul sector al Autostrăzii Transilvania pornește! Chiribiș-Biharia va fi gata până în 2027 cu standarde moderne

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că, din 29 septembrie 2025, pornesc lucrările la ultimul tronson rămas neînceput al Autostrăzii Transilvania (A3), pe sectorul Chiribiș-Biharia. Primul contract pentru acest sector a fost semnat în 2020, însă a fost ulterior reziliat, iar un al doilea contract a fost încheiat în martie 2024.

Încep lucrările la ultimul tronson al Autostrăzii Transilvania – Contractul inițial semnat în 2020

Autostrada A3, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Transilvania, leagă Bucureștiul de granița cu Ungaria, prin Brașov și Borș. Tronsoanele Brașov–Târgu Mureș și Ploiești–Brașov nu mai fac parte din planurile de dezvoltare, astfel că singurul sector rămas neterminat se află între Chiribiș și Biharia.

Lucrări și stadiul actual al șantierului Chiribiș-Biharia

Primul contract pentru sectorul de 28,55 km a fost semnat în 2020, însă lucrările nu au avansat și contractul a fost reziliat. În prezent, al doilea contract semnat în martie 2024 permite lucrări doar pe 8,5 km, pe care infrastructura și terasamentele au atins un stadiu fizic de 14%, șantierul fiind demarat doar recent.

Pe 25 septembrie 2025, CNIR a avizat Proiectul Tehnic de Execuție pentru ultimii 20 km din tronsonul 3C2 Chiribiș-Biharia. Constructorul va intra în teren din 29 septembrie 2025, pentru a profita de sezonul favorabil lucrărilor.

„Am avizat proiectul tehnic pentru încă 20 de kilometri, reușind să reducem durata proiectării de la șase luni la doar patru. Cu lucrările deja începute pe sectorul de 8,5 km și ritmul susținut al antreprenorului, avem premisele inaugurării autostrăzii până la finalul anului viitor, la standarde înalte de calitate”, a declarat Gabriel Budescu, director general CNIR, potrivit newsweek.

Detalii tehnice și dotări moderne ale autostrăzii A3

Pe tronsonul Chiribiș-Biharia, se vor construi 18 poduri și pasaje, iar autostrada va fi dotată cu:

  • Sistem SPEED pentru monitorizarea vitezei;
  • Sisteme de securitate cu camere la fiecare 2 km pentru detectarea incidentelor;
  • Sisteme de cântărire dinamică a vehiculelor în mișcare.

Contractul cu asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 are o valoare de 785,22 milioane lei (fără TVA), finanțarea fiind asigurată din Programul Transport 2021-2027 și fonduri de la bugetul de stat. Termenul estimat de deschidere a autostrăzii este 2027.

Comentarii Facebook