Doar între Cluj și Poieni vom putea circula cu trenul în august 2026: Promisiuni mari, progres minim și trenuri diesel ca soluție temporară FOTO

Primele vești despre linia feroviară Cluj–Episcopia Bihor nu sunt chiar cele așteptate de români. Cele două loturi care vor fi gata în 2026, dintre cele patru aflate în reconstrucție, vor permite circulația trenurilor doar între Cluj-Napoca și Poieni, și asta doar cu niște condiții stricte. Modernizarea liniei, finanțată parțial prin PNRR, are ca scop principal electrificarea, însă aceasta nu va fi finalizată până în 2026, conform Asociația Pro Infrastructura

Trenuri diesel pentru a salva banii europeni

Pentru a putea justifica Comisiei Europene utilizarea fondurilor, autoritățile vor trebui să demonstreze că linia este funcțională în august 2026. Soluția? Trenurile diesel, care nu depind de curent electric. Totuși, chiar și acestea necesită centralizarea electronică pentru a controla macazurile, semnalele și barierele de la trecerile la nivel, echipamente care, din experiența altor proiecte, durează luni întregi pentru testare și instalare. În plus, probleme precum blocajul din gara Poieni sau detalii tehnice privind numărătoarele de osii complică scenariul. Concluzia autorităților: circulația ar putea fi în sistem pendulă, cu riscuri sporite la trecerile la nivel.

Progres firav pe șantiere

Ambele loturi sunt realizate de asocierea RailWorks, Alstom și Arcada. Lotul Cluj-Aghireș este finalizat fizic în proporție de 40%, cu un progres de doar 2 puncte procentuale în august față de iulie. Din drone se observă activitate minimă în aproximativ 12 locuri. Gara Cluj-Napoca este unul dintre punctele cele mai întârziate, iar pasajul de la Tăietura Turcului rămâne o rușine a infrastructurii locale: lucrările nici măcar nu au început, iar soluția planificată nu elimină complet trecerea la nivel, punând în pericol siguranța cetățenilor.

Lotul Aghireș-Poieni a depășit 50% progres fizic, dar avansul din august este de doar un punct procentual. Traseul traversează dealurile Căpușului, ajunge la aproximativ 550 metri în zona tunelului Stana și coboară spre Huedin. Activitatea efectivă în teren este vizibilă doar în șapte locații.

Perspective pentru 2028-2030

După finalizarea tuturor lucrărilor, estimată între 2028 și 2030, calea ferată Cluj–Episcopia Bihor va asigura o mobilitate mult mai bună între zonele metropolitane Cluj-Napoca și Oradea. Trenurile InterRegio vor putea parcurge distanța în aproximativ două ore, cu o singură oprire și confort sporit, dacă vor fi folosite garnituri moderne. De asemenea, electrificarea va permite transportul de marfă cu locomotive puternice, deschizând o rută alternativă către Europa Centrală și țările baltice.

542498012_1129333579290143_1836201573313956931_n.jpg

541909617_1129333609290140_4329976329398011857_n.jpg

540503995_1129333682623466_5811808526643730602_n.jpg

539923845_1129333745956793_5471108541126123240_n.jpg

Comentarii Facebook