D-le președinte Iohannis, d-le ministru al Educației și d-na director adjunct al Colegiului Gheorghe Lazăr- Să vă fie rușine!


Aștept de ani de zile apariția proiectului "România educată", cu speranța alegătorului care l-a votat pe Klaus Iohannis, nu o dată, ci de două ori. Și a apărut. Dacă am avut vreodată o dezamagire mai mare produsă de vreun politician? Poate. Dar greu îmi vine în minte. Încă nu imi revin din șocul produs de ideea reintroducerii examenului de admitere la licee. Ani de zile ne-am luptat să modificăm acest sistem de admitere la liceu care favoriza mita, pilele, relațiile și meditațiile cu profesorii de la liceul la care voia copilul să dea admitere.

Am reușit să introducem evaluarea națională, un sistem standardizat, în care toți copiii dau același examen, în așa fel încât fiecare ajunge acolo unde îi este locul, în funcție de media pe care o obține la admitere. L-am îmbunătățit pe parcurs, de la 50 % evaluarea națională- 50% media anilor de liceu, am ajuns acum la un sistem mai echitabil: pondere 80%- evaluarea națională, 20% media claselor V-VIII.Întrucât nu avem standarde de notare la clasă, acest sistem este mult mai echitabil. Nici nu neglijează de tot copiii care învață la toate materiile timp de patru ani, dar și reduce diferențele în cazul în care unii copiii primesc note de 10 mai ușor la clasă. În plus, poate aduce și o idee de egalizare de șanse pentru elevii din rural, care poate iau mai lejer o notă de 10, decât un elev de la Sava, dar nici nu îi modifică radical nota. Pentru că unii au impresia că notele din gimnaziu schimbă dramatic media de admitere la liceu, o să dau un exemplu. Dacă un elev ia la evaluarea națională 9.82 și are media 10 în clasele 5-8, media de admitere îi crește la 9.85. Deci cu 0.03. Aproape nesemnificativ. Avem așadar, în prezent, un sistem destul de echitabil pentru toată lumea.  Dar echipa președintelui Klaus Iohannis dorește să îl schimbe. Cu unul de pe vremea când d-l Iohannis era profesor și dădea meditații.

Reintroducerea sistemului de admitere nu este benefică pentru elevi, dar este pentru profesori. Pentru unii profesori! Readuce în prim-plan "profesorii-dumnezeu" de la liceele de top care vor face subiectele și la care se va astepta să ajungi mai mult ca la porțile raiului, căci nimeni nu va mai vrea ore la alți profesori, chiar dacă uneori sunt la fel de buni. De ce ai alege un alt profesor, decât pe cel care știi că face subiectele la examenul la care va participa copilul tau,  când așa poți să ai certitudinea că el va lucra exact ceea ce trebuie, exact din ce va fi testat?  

Ca elev, nu există nici măcar un singur motiv să îți dorești revenirea la un sistem de admitere, care îți acordă o singură șansă. Motivele cred că sunt ușor de intuit și pentru un copil de 10 ani. De altfel, asociațiile de elevi au și transmis că se opun reintroducerii unui astfel de sistem. Acum ai zeci de șanse, în funcție de media pe care ai obținut-o, prin admitere vei avea, însă, doar una.

1. În primul rând, mergi la liceul dorit, să zicem Sava - și dai admitere. Iei media 9.84, dar nu intri, pentru că, deși tu esti un copil foarte bine pregătit, la Sava s-a intrat cu 9.85. Nu îți mai rămâne nicio șansă pentru vreun liceu din eșalonul întâi. Pentru că între timp s-au susținut examene la toate celelalte licee. Ne-a spus deja d-l ministru Cîmpeanu că, pentru a evita frauda, toate liceele  ar putea organiza  examen în aceeași zi și la aceeași oră. Așa că și speranta unor părinți că măcar vor merge copiii și vor da examen la mai multe licee, ca să fie siguri că intră undeva, chiar dacă asta înseamnă un coșmar pentru elevi, s-a taiat din rădăcină. 

2. Când elevul de la școala generală X merge la admitere la Colegiul Lazăr, subiectele fiind făcute de doi -trei profesori din liceul respectiv, el nu va concura de la egal la egal nici cu copiii care au făcut meditații cu acei profesori, și nici măcar cu cei care au fost elevi până atunci la Colegiul Lazăr. Pentru că, deloc surprinzător, evident că fiecare profesor are un anumit stil de predare, anumite culegeri din care lucrează și, mai ales, știe din ce ii va testa la examenul de admitere. Deci aia va lucra la clasă. E uman să lucrezi la ore și să testezi ceea ce crezi tu ca profesor ca trebuie să știe acel copil. Prin urmare, nu numai copiii care fac meditații cu acei profesori, ci și cei ce au avut șansa să fie elevii la clasă ai acelor dascăli vor fi mai avantajați decât elevul care vine de la o școală generală oarecare. Egalitate de șanse, zice d-l ministru Cîmpeanu. Vrem egalitate, dar nu pentru căței-  vedem noi, parintii, că se dorește! 


Pe cine avantajează, însă, acest sistem de admitere la liceu cu examen?

Păi exact pe cei care au cerut, după cum ne-a spus d-l ministru al Educației Sorin Cîmpeanu, pe unii directori și profesori de la liceele de top.


Cum sunt avantajați directorii și profesorii de la liceele de top de introducerea examenului de admitere cu examen separat la fiecare liceu?

În primul rând, școlile vor putea face singure subiectele. Ce înseamnă asta? Doi-trei profesori din școala respectivă fac subiectele la matematică, de exemplu, care evident vor fi realizate după modul în care aceștia au predat la clasă sau la meditații.

Consecințe?

a. Toti părinții ai căror copii vor să intre la liceul respectiv vor face tot posibilul să le ajungă copilul la meditații la acei profesori. Vor reapărea "profesorii-dumnezei".

b. toți părinții vor încerca să le ajungă copiii la liceul de top înainte de clasa a IX a. Bătălia pentru locurile din aceste licee va începe de la clasa 0 sau a V a, după caz. Acum doar unii parinti își fac flotant ca să își dea copilul în clasa 0 la Racoviță sau Avram în Cluj. Alții aleg școlile de lângă casă. Însă dacă se va introduce sistemul de admitere cu examen la fiecare liceu,  practic toți părinții care au copii de vârstă școlară  ce trebuie înscriși în clasa zero vor avea flotant cu o adresă din centru, pentru a prinde măcar unul din liceele bune.  

c. Șpaga, mita sau cum vreți să o numiți. Această consecință sper din suflet să nu existe, doar că experiența traiului în România mă face să cred ca ea va înflori. Dacă ești un părinte cu dare de mână sau cu o poziție influentă, va fi mult mai ușor să apelezi la un director pentru a-l "convinge" să îți ofere subiectele sau pur și simplu să îi facă loc copilului la liceul respectiv. În prezent, procedura este foarte complicată și nu este așa de simplu să transferi copiii după ce locurile au fost ocupate în urma unui concurs național. În plus, la subiectele de evaluare națională au acces doar câțiva oameni și este foarte greu să le afli. Aproape imposibil. Mai mult, și numărul de locuri în clasă a fost limitat, așa că nu mai poți să faci prea multe exceptii, ca director,  și să depașești cu 5 pile, de exemplu,  numărul maxim admis de copii într-o clasă.

De altfel, d-na director adjunct al Colegiului Național Gheorghe Lazăr, Ionela Neagoe, nici măcar nu s-a mai deranjat să mascheze faptul că își dorește toate aceste avantaje. Ministrul Educației vorbea de un posibil procent de 25 % din locurile la liceele de top care să rămână și pentru evaluarea națională. Dar d-na Neagoe, nu își dorește nici măcar atât, în condițiile în care Colegiul Gheorghe Lazăr s-a situat anul trecut pe locul doi la nivel național în urma examenului de admitere, cu media 9.90 la mate-info si 9.69 la Filologie. Cu alte cuvinte, la tine la liceu ajung copiii cu cele mai mari medii din țară, dar ca director nu ești mulțumit. Vrei să îi selectezi tu, deși sistemul i-a trimis la tine pe cei mai buni. De ce ți-ai dori asta? 

Iata ce declara d-na director adj. al Colegiului Gheorghe Lazăr pentru Hotnews.ro

Neagoe: „Mi se pare o prostie asta, dar de ce să fie? (N.R. sa se lase 25% pentru repartizari la evaluarea nationala) Acum este o șansă reală să ajungi la un liceu bun? Concursul (evaluarea națională - n.r.) foarte puțin selectează valorile, este un concurs de împrejurări. Vă spun ce se întâmplă în momentul de față. Un copil care este bun, a luat totuși o notă mai mică și nu poate să prindă Lazăr, stă un an de zile în alt liceu și el totuși vrea Lazăr, va spun că nu poate să se transfere. Pentru că au micșorat numărul din clasă și la revedere șansa de transfer. Vi se pare că este echitate? Că un copil este condamnat să stea o vecie într-un liceu care nu îl reprezintă, dar care printr-un concurs de împrejurări nefericite a reprezentat opțiunea lui? Statul într-un fel condamnă oricum un copil să rămână acolo la liceu.
Să nu se păstreze niciun procent. Dă-i școlii libertate să își aleagă copiii. Poate eu vreau și alte criterii, la Lazăr sunt copii buni la teatru. Poate nu vreau numai academic. Eu sunt pentru descentralizare.”, a declarat d-na director adj. al Colegiului National Gheorghe Lazar pentru Hotnews.ro

"Dă-i școlii libertate să își aleagă copiii" mi se pare fraza cea mai șocantă din această declarație. În prezent, copilul este cel care alege școala, nu școala pe el (și e normal așa, căci facem sistemul pentru elevi, nu pentru școli și este învățământ de stat, obligatoriu, nu școală privată), iar în funcție de media obținută, el ajunge la cea pentru care are medie. Dar d-na director dorește să își selecteze elevii, nu în funcție de medie și de testare standardizată (evaluare națională), ci în funcție de niște criterii pe care ar vrea să le stabilească dumneaei.

Ca argument pentru organizarea admiterii, d-na director Neagoe ne spune că în momentul de față nu ai avea o șansă reală să ajungi la un liceu bun. (Pana aici are dreptate. Nu ai O SINGURĂ șansă, ca în cazul admiterii cu examen diferit, ci ai cel puțin 5-6 șanse sau câte licee  bune sunt în orașul tău).  Ne spune, de asemenea, că dacă ai ratat la evaluarea națională, nu mai poți să te transferi la Lazăr, de exemplu, dar ai putea avea această șansă dacă liceele ar organiza singure examenul de admitere. Complet fals (dacă examenul e corect).

Prin evaluarea națională, toți elevii au șanse egale să ajungă la Colegiul Gheorghe Lazăr din București, dacă obțin nota minimă de admitere din acel an. Chiar și cei care candidează în Cluj, Timișoara, Sibiu, Iași, Craiova sau Arad (dacă se înscriu în București pentru repartizare). Dacă nu obțin la examenul de evaluare natională 9.90, de exemplu,  cât le-ar trebui să intre prin repartizare computerizată, cum ar putea să obțină prin examen de admitere? Dacă nu ai putut să iei nota 9.90 la evaluarea natională, de ce ai putea să o obții la admitere? Eu nu văd altă variantă decât cea a pilelor, a spăgii sau a faptului că elevul va fi favorizat în fața altora pentru ca a știut subiectele sau el a lucrat exact acele tipuri de subiecte. Dar poate ne explică d-na director adjunct acest paradox.  

De asemenea, d-na director adj. Neagoe spune că trebuie să descentralizam, ceea ce evident, în principiu, este o idee bună, dar în niciun caz în ceea ce privește concursurile la stat, care știm că și în prezent sunt profund viciate. Doar câteva examene am reușit și noi ca țară să le facem să fie corecte, primul fiind cel de evaluare națională. Acum, credeți-ne d-na director ne este greu ca părinți să vă lăsam să fiți din nou la cârmă, mai ales când vorbiți de faptul că ar exista un profil al lazaristului diferit de cel al savistului și că veți face o selecție mai bună decât a facut-o sistemul care v-a trimis anul trecut cei mai buni copii din București. 

„Mi se pare că poate ne trezim și noi să descentralizăm, să avem încredere în școli că vor face o selecție bună, pentru nimeni nu este interesat să nu își selecteze copiii pentru profilul școlii respective, pentru că profilul lazaristului nu este profilul savistului", declara dir. adj Liceul Gheorghe Lazar.

"Profilul lazaristului,  nu este profilul savistului"!, spune d-na director.  Ca și când un copil care vine în clasa a IX a trebuie să aibă un anumit profil pentru a se potrivi într-un liceu, nu să își dorească să facă matematică-informatică, științele naturii, științe sociale sau filologie. Nu. Dacă nu are profil de "lazarist", el nu cadrează cu liceul. Așa crede d-na Neagoe. Doar în vremea când Adrian Năstase a fost prim-ministru am mai văzut asemenea aroganță nemascată. În rest, decidentii măcar mimează modestia.
Așa ca sfat, d-na director adjunct, nu le induceți și elevilor astfel de ifose.  

Nu aș vrea să se înteleagă, însă, că toți directorii de licee de top se gândesc doar la ce e mai bine pentru ei și pentru școala și cum ar putea să controleze admiterile. Unii chiar doresc un sistem mai echitabil pentru copil. 

Este cazul lui Cezar Boghici, directorul Colegiului Național „Andrei Șaguna, din Brașov, un alt liceu de top, care a declarat pentru Hotnews, că evaluarea națională face o ierarhie mai justă a candidaților și copiii au mai multe șanse.

 „Pe noi nici nu ne avantajează, nici nu ne dezavantajează acest lucru. Dar Evaluarea Națională evalueaza o ierarhie mai justă a candidaților și, mai ales, dă posiblitatea mai multor copii să aplice pentru toate școlile din localitate. Deci șansele pe care le au copiii prin Evaluarea Națională sau potrivit ierarhiei care rezultă sunt mai mari, nu riscă să rămână nedistribuiți la o școală, decât în cazuri excepționale.” 

În final, nu pot decât să mă bucur că nu am copil de gimnaziu, căci dacă aș avea, aș fi speriată la fiecare apariție publică a actualului ministru, pe care il consider unul dintre cei mai nocivi pe care i-a avut în ultimii ani sistemul de educație din România si care, parcă săptămânal, are câte o idee de revenire la sisteme de care am vrut să scăpam din cauza corupției și a inechității. Pentru mine este de neînțeles de ce te-ai întoarce la un sistem care s-a dovedit a fi corupt și greu de controlat și incorect pentru copil. Nu am reușit să găsesc nici măcar un argument pro admitere. Doar acela că cei care au o poziție socială sau financiară mai bună vor fi evident favorizați, în timp ce acum toți elevii au o șansă egală, chiar și cei care nu își permit meditații.

Sigur că nici actualul sistem nu este perfect și încă există diferențe între copiii din urban și cei din rural, dar este mult mai bun decât ceea ce am avut vreodată. Cu propunerile actuale, se revine la un sistem pe care l-am mai trăit și în care vor există diferențe nu doar între urban și rural, ci și între cei care provin din familii cu statut social bun sau venituri mari și cei care nu au aceleași posibilități materiale sau conexiuni sociale.

Dragi părinți, dacă aveți copii de școală, când votați la sondaje precum cel de pe Hotnews, analizați cu atenție argumentele pe care le auziți din gura celor au un interes să vă facă să credeți că admiterea cu examen organizat de fiecare liceu, cu subiecte proprii, este bună. Gânditi-vă pentru cine este bună. Pentru copilul Dvs sau pentru cei ce vă spun acest lucru. Astfel de sondaje vor fi folosite ulterior ca argumente pentru decidenți, așa că votați doar în cunostință de cauză. Dacă nu cunoasteți avantajele actualului sistem de admitere, cu examen național de evaluare natională, măcar nu votați aiurea, pentru că și dacă nu aveți copii, poate aveți nepoți. Îmi rămâne doar speranța că nu se va vota o astfel de nedreptate pentru copiii nostri!

Comentarii Facebook