Miercuri 24 Aprilie

Consiliul Județean Cluj s-a împăcat cu Kiat! Se reabilitează 160 de km de drumuri

 

Consiliul Județean Cluj susține că a deblocat patru contracte de modernizare și reabilitare a drumurilor județene.

 

Este vorba despre patru contracte subsecvente ale Acordului cadru încheiat cu asocierea formată din SC Kiat Group Construct SRL, SC Tehnic Asist SRL şi SC Damar SRL, pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene din judeţul Cluj.

 

Cele patru contracte reluate vizează patru sectoare de drumuri județene de importanță deosebită pentru județul Cluj, respectiv: 

 

- DJ 107M Luna de Sus - Băișoara - Buru - lim. jud. Alba

- DJ 107P Gilău(DN1) - Someșu Rece - Mărișel - DN1R

- DJ 150 Câmpia-Turzii -Viișoara - Ceanu Mare -Frata – Mociu

- DJ 109A Chinteni - Vutureni - Recea Cristur - Dealu Jurcii

 

Sunt încântat de faptul că am reușit, după un blocaj de aproape cinci ani, să deblocăm situația acestor patru contracte suspendate care vizează efectuarea de lucrări de modernizare și reabilitare pe nu mai puțin de 160 de kilometri de drumuri județene. Astfel, în perioada imediat următoare, asocierea condusă de Kiat va efectua lucrările de proiectare, urmând ca, sperăm noi din primăvară, pe toate cele patru sectoare de drumuri să înceapă efectiv lucrările. Importanța reabilitării acestor drumuri este de necontestat în condițiile în care cele patru sectoare de drumuri județene sunt printre cele mai importante din județ, ele legând două drumuri naționale, realizează accesul spre zona turistică și trec prin mai multe localități”, a precizat președintele Consiliul Județean Cluj, Alin Tișe.

 

Finanțarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare şi reabilitare pe cele patru sectoare de drumuri judeţene este realizată prin intermediul creditului în valoare de 225.000.000 lei contractat de Consiliul Județean Cluj în cursul lunii decembrie 2016.

 

Contractul cu firma Kiat a fost semnat în 29 iulie 2011, dar rapid au apărut probleme.

 

Vicepresedintele Consiliului Judetean Cluj din acea perioadă, Alexandru Coroian, a declarat, în martie 2012, pentru Stiri de Cluj ca firma Kiat, castigatoarea licitatiei de modernizare celor 423 de km de drumuri judetene, a incercat sa "umfle" preturile.

 

Firma turca a depus proiecte pentru drumurile castigate, care nu sunt in conformitate cu preturile licitate si cu solutiile tehnice propuse. Nu putem sa deturnam ceea ce s-a licitat si trebuie sa vina cu proiecte care sa respecte caietul de sarcini.

 

Specialistii de la Regia Autonoma de Administrate a Drumurilor Judetene (RAADJ) vor analiza proiectele propuse de Kiat, iar daca solutiile tehnice propuse nu corespund, atunci va fi reziliat contractul", a declarat Alexandru Cororian.

 

Vicepresedintele CJ Cluj a spus ca turcii de la Kiat au motivat ca aduc optimizari proiectului licitat. ”Nefiind specialist nu ma pot pronunta, dar este cert ca se deturneaza sensul licitatiei. Chiar daca ei spun ca optimizeaza, totul va fi analizat, iar in aceasta sapatamana se va lua o decizie", a mai spus Coroian.

 

Contractul privind modernizarea celor 423 de kilometri de drumuri judetene a fost adjudecat cu surle si trambite de sefii CJ Cluj, in iulie 2011. 

 

Cei 423 de kilometri au fost impartiti in cinci loturi, iar castigatoare a fost desemnata Asocierea KIAT GROUP SRL, SC TEHNIC ASIST SRL, SC DAMAR CONSULT SRL. Preturile la care vor lucra aceste firme sunt mai mici si cu 30% fata de valorile anuntate initial. Contractul avea la lansarea licitatiei o valoare maxima de 372 de milioane de lei si a fost adjudecat cu 279 de milioane de lei.

 

După acuzațiile de atunci, Kiat a facut o serie de precizari.

 

1 - Contractul este un contract de proiectare si executie, proiectantului revenindu-i raspunderea pentru lucrarile proiectate, constructorului pentru lucrarile executate si ambilor pentru comportarea in timp a constructiei.

 

2 - Proiectul tehnic se impune a fi elaborat in conformitate cu cerintele caietului de sarcini al licitatiei si cu respectarea standardelor si normativelor in vigoare

 

3 - Proiectele tehnice intocmite pentru cele cinci tronsoane de drumuri judetene corespund cerintelor tehnice si calitative impuse de normativele in vigoare, respecta indicatorii tehnico-economici aprobati la faza SF (n.red. studiu de fezabilitate), asigura o calitate corespunzatoare a lucrarilor, sunt adaptate la realitatile din teren, si se incadreaza in bugetul ofertat.

 

4 - Toate preturile unitare sunt cele din oferta initiala in proiectul propus neaparand nici un material nou, neofertat.

 

5 - Neconcordantele de ordin tehnic ce nu corespund ofertei initiale la care fac referire reprezentantii RAADPP si CJ Cluj nu sunt o optiune a proiectantului din cadrul consortiului SC DAMAR SRL, ci o obligativitate impusa de STAS-urile si Normativele in vigoare.

 

6 - RAADPP si CJ Cluj incearca sa impuna proiectantului solutii tehnice care incalca standardele si normativele in vigoare, singurul argument fiind respectarea solutiei din DALI (care are caracter estimativ, de studiu).

 

Reprezentantii Kiat Group sustin atrag "atentia, de aceasta data si public, asupra restrictiilor la proiectare impuse de RAADPP si CJ Cluj, care nu trateaza solutia optima din punct de vedere tehnic si economic a investitiei, incalcand astfel principiul gestionarii eficiente a banului public. Nu dorim ca deciziile gresite luate de RAADPP si CJ Cluj sa se rasfranga asupra calitatii si garantiei lucrarilor executate si implicit sa transfere raspunderea asupra proiectantului.

 

Avand alte exemple din judetul Cluj, unde ca urmare a problemelor aparute dupa executie, raspunderea este transferata asupra proiectantului, nu suntem de acord sa intocmim proiecte si sa executam lucrari care nu respecta Stas-urile si Normativele in vigoare". 

 

Societatea turca prtecizeaza ca RAADPP si CJ Cluj doresc sa "impuna o solutie tehnica proiectantului, fara sa isi asume raspunderea in mod ferm si in scris".

 

Contractul dintre Kiat și CJ Cluj a fost reziliat și s-a ajuns în instanță.

 

După iunie 2016, conducerea CJ Cluj a reluat discuțiile cu firma Kiat, pentru a încerca să salveze proiectul, mai ales că exista licitația, iar în cazul unui acord s-ar fi putut trece direct la lucru.

 

S-ar părea că acum problemele nu mai există, dar nu s-a specificat cum s-a ajuns la rezolvarea lor.

Comentarii Facebook