Marti 24 Mai

Clujenii reclamă: Am fost sechestrată în autobuz de jandarmi și controlori, deși aveam bilet

O clujeancă a reclamat pe un grup de Facebook din Florești, că a fost sechestrată într-un autobuz oprit de jandarmi pentru o razie inopinată.

Azi, duminica 21 Noiembrie, la ora 12:26 am fost oprita din drumul meu, in autobuzul M26 impotriva vointei mele, privandu-ma de libertate, desi aveam bilet. 

Consider ilegala actiunea jandarmeriei impreuna cu cea a CTP-ului.

Sa se controleze biletele in mers!!!

Multumesc,

VA ROG DIN SUFLET, CEI CARE PUTETI, SESIZATI”, a reclamat Alexandra P.

Untitled.png


Desi astfel de razii se fac permanent in Cluj, fiind oprite autobuzele în cascadă, de controlori și jandarmi, niciunii nu au potrivit legii dreptul sa inchida, practic, in autobuze calatorii. Situatia este cu atat mai aberanta intrucat majoritatea oamenilor circula in mod corect, cu bilete si abonamente. Controalele ar trebui sa se deruleze in mers, pe parcursul statiei, asa cum se faceau pana de ceva vreme, fara a bloca accesul calatorilor de a cobora la urmatoarea statie si fara a le intarzia calatoria. In niciun mijloc de transport din lumea occidentala nu este oprit metroul pentru ca sa termine controlorul de verificat biletele. Pur si simplu aceste verificari se fac prin sondare, in timpul deplasarii pe traseul parcurs de mijlocul de transport respectiv. De asemenea, cei care sunt prinsi fara bilet, au obligatia, potrivit legii, sa se legitimeze la solicitarea jandarmilor. 


Drepturile şi obligaţiile personalului Jandarmeriei Române în desfăşurarea activităţilor de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale, precum şi drepturile şi obligaţiile persoanelor care sunt supuse acestor activităţi stabilesc ca:


1. jandarmii au dreptul "să legitimeze orice persoană când există indicii temeinice că a săvârşit, săvârşeşte sau se pregăteşte să săvârşească o faptă ce constituie infracţiune ori contravenţie, precum şi persoanele care solicită intrarea într-un perimetru legal restricţionat".

Deci, practic dreptul jandarmilor de a legima in aceste cazuri o persoana este limitat la situatiile in care se banuieste ca cetateanul savarseste o contraventie sau infractiune. Asta inseamna ca in cazul in care calatorul nu are bilet sau abonament de calatorie, jandarmii au voie sa ii ceara actul de identitate. Nicaieri nu este prevazut, insa, dreptul de a opri autobuzul intre statii si de a limita astfel libertatea unor cetateni, intrucat asta ar porni de la premisa ca absolut toti calatorii din acel autobuz sunt infractori. 


Iata mai jos toate drepturile si obligatiile jandamilor in aceste cazuri:


MINISTERUL AFACERILOR INTERNE JANDARMERIA ROMÂNĂ
Drepturile şi obligaţiile personalului Jandarmeriei Române în desfăşurarea activităţilor de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale, precum şi drepturile şi obligaţiile persoanelor care sunt supuse acestor activităţi
Drepturi şi obligaţii ale personalului Jandarmeriei Române
În realizarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, personalul militar al Jandarmeriei Române este învestit cu exerciţiul autorităţii publice. În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, personalul Jandarmeriei Române are următoarele drepturi şi obligaţii:
- să legitimeze orice persoană când există indicii temeinice că a săvârşit, săvârşeşte sau se pregăteşte să săvârşească o faptă ce constituie infracţiune ori contravenţie, precum şi persoanele care solicită intrarea într-un perimetru legal restricţionat;
- să folosească, cu acordul proprietarului sau deţinătorului, orice mijloace de transport şi telecomunicaţii, proprietate publică sau privată, cu excepţia celor aparţinând corpului diplomatic, pentru luarea unor măsuri legale ce nu suferă amânare şi care nu pot fi duse la îndeplinire altfel. Cheltuielile ocazionate în astfel de împrejurări vor fi achitate ulterior, la cererea proprietarilor, şi vor fi suportate din fondurile unităţilor de jandarmi sau, după caz, de către persoanele care au determinat intervenţia;
- să circule gratuit, pe baza legitimaţiei de serviciu, cu mijloacele de transport în comun, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel; - să solicite sprijinul cetăţenilor pentru urmărirea, prinderea, imobilizarea şi luarea măsurilor legale împotriva persoanelor care au comis infracţiuni;
2 - să aplice măsura ridicării în vederea confiscării obiectelor periculoase, substanţelor sau armelor deţinute fără drept sau care pot pune în pericol viaţa ori integritatea fizică a jandarmului sau a altor persoane, măsura şi descrierea bunurilor ridicate fiind menţionate în procesul-verbal de constatare.
În exercitarea atribuţiilor, personalul militar al Jandarmeriei Române are dreptul să efectueze control corporal preventiv asupra persoanei şi bagajului acesteia, în următoarele situaţii:
- există indicii clare că s-a săvârşit, se săvârşeşte sau se pregăteşte săvârşirea unei infracţiuni;
- persoana se află în stare de inconştienţă şi este necesară identificarea acesteia;
- persoana participă la manifestări publice sau în alte locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase. Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi misiunilor specifice, personalul Jandarmeriei Române are dreptul să folosească forţa, mijloacele din dotare şi armamentul, în condiţiile legii. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul militar al Jandarmeriei Române este obligat să îşi facă cunoscută calitatea şi să prezinte insigna sau legitimaţia de serviciu, după caz, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul intervenţiei sau siguranţa ulterioară a acestuia ar fi periclitată. Potrivit Legii nr. 550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, cu modificările și completările ulterioare jandarmii constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale.
În cazul constatării săvârşirii uneia dintre contravenţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 33 din 25 ianuarie 2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare. Agentul constatator are obligaţia să verifice în registrul unic de control şi în evidenţele autorităţii/instituţiei publice din care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile Legii prevenirii. În cazul persoanelor care nu sunt obligate să ţină registrul unic de control reglementat de Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, agentul constatator are obligaţia să verifice în evidenţele autorităţii/instituţiei publice din care face parte dacă contravenientul a beneficiat de prevederile Legii 3 prevenirii.
Agentul constatator are obligaţia să facă menţiuni în registrul unic de control cu privire la planul de remediere. În momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat să aducă la cunoştinţă contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare. Obiecţiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica "Alte menţiuni", sub sancţiunea nulităţii procesuluiverbal. Drepturi şi obligaţii ale persoanelor fizice sau juridice Cu privire la obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activităţi, pe lângă obligativitatea acestora de a avea un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială, menționăm și următoarele obligații: - să furnizeze la cererea personalului Jandarmeriei Române date şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege; - să dea relaţii pentru stabilirea identităţii ori să prezinte actul de identitate ori documentele de identitate la solicitare; - să părăsească imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine, potrivit legii; - să părăsească imediat adunările publice sau locul unde acestea se desfăşoară, când au fost somaţi de către organizatori, împuterniciţii acestora sau organele de poliţie.
Contestaţiile formulate împotriva proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor încheiate de jandarmi, sunt soluţionate potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare. Împotriva procesului verbal de constatare a contravenției si de aplicare a sancțiunii, se poate formula plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia în baza art. 31 alin.1 din O.G. nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările si completările ulterioare. 


Obisnuiti insa, cu astfel de razii, unii clujeni au făcut haz de această reclamație:

”Mi se pare cam aiurea ce spuneți în aceasta postare, sa fi lipsita de libertate și sa fi legitimata e diferență de la cer la pământ! Dacă acești oamenii își fac treaba nu e bine... Dacă nu își fac treaba își iau au salariu dejeaba,nicicum nu e bine! Nu cred ca va băgat în dubă sa va țină cu forța să puteți spune că sunteți privată de libertate... Au dreptul sa te legitimeze la orice oră pentru ca nu îți face nimic doar un simplu control! O zi frumoasa!”.

”În 2021 unii încă nu înțeleg conceptul de comunitate. Într-o comunitate există reguli, dacă nu ar exista ar fi haos. Nu le respecți, ești sancționat. Nu îți convine să trăiești într-o comunitate mută-te în sălbăticie, acolo există doar legea junglei”.

”Bicicleta asigura libertate! Multă!”.

”Dacă ați stat pana acuma într-un sat de 10 case și ați venit la oraș prima data luați la cunoștință legislația României și apoi plângeția..........cum mergeți și voi la lucru și va faceți meseria asa îți fac și acei oameni și dacă tot nu va convine ceva exista tribunale nu plângeri pe Facebook”.

Comentarii Facebook