Cluj-Napoca și Oradea ar putea fi legate direct prin autostradă abia în 2031. Drumul include tuneluri record și viaducte suspendate
Autostrada care ar trebui să unească inima Ardealului cu granița de vest a țării a devenit, în ultimii 20 de ani, o adevărată poveste cu final amânat
Deși lucrările la Autostrada Transilvania au început timid în 2004, visul unei legături rutiere moderne între Cluj-Napoca și Oradea, două orașe aflate la aproximativ 160 de kilometri distanță, pare că se va împlini abia în 2031. Asta dacă nu intervin noi obstacole tehnice, birocratice sau financiare.
Întreg traseul este o provocare inginerească: peste 65 de viaducte, cel mai lung tunel rutier din România, dealuri de străbătut, păduri de evitat și ani de licitații reluate sau contracte reziliate. Din cei peste 160 de kilometri, mai bine de 130 sunt deja fie finalizați, fie în plină execuție, însă două secțiuni-cheie din județul Sălaj, totalizând 41 de kilometri, vor fi cel mai greu de finalizat, și vor întârzia conectarea completă a traseului.
Cel mai ambițios dintre aceste tronsoane este și cel mai problematic: sectorul dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, unde se va construi și tunelul Meseș, o galerie de aproape 3 kilometri care va traversa un masiv muntos și va deveni cel mai lung tunel de autostradă construit vreodată în România. Contractul a fost atribuit în 2024 unei asocieri de firme turcești, iar constructorii au la dispoziție peste șase ani pentru a-l finaliza.
Până în 2026, totuși, șoferii ar putea circula pe o mare parte din traseu: se estimează că vor fi dați în folosință 40 de kilometri între Nădășelu și Poarta Sălajului, dar și sectorul Suplacu de Barcău - Chiribiș, care include unul dintre cele mai spectaculoase viaducte din Europa, cel de la Suplacu de Barcău, lung de 1,8 kilometri. Construcția acestuia a început în 2004 și a fost abandonată aproape un deceniu mai târziu, deși era finalizat în proporție de 80%. Acum, autoritățile promit că va fi, în sfârșit, gata în doi ani.
Cu toată întârzierea, Autostrada Transilvania rămâne unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din România, iar finalizarea completă a segmentului Cluj - Oradea ar putea aduce nu doar o legătură rapidă între cele două orașe, ci și un nou traseu european care va facilita tranzitul mărfurilor și al turiștilor spre granița cu Ungaria.
10 Comentarii
Va fi gata cam la 25 de ani de la semnarea contractului. La fel si metroul.
Le-a luat 3 ani sa faca un ciot la Tureni care nivi azi nu e gata.
Asa ca termenul de 2031 e sclipici in ochi.
Optimist scenariul...suntem totuși in Romania!
h
ce inseamna viaduct suspendat?
@?: la stiridecluj sunt cunoscute si viaductele subterane, nu stiai?
care e exact locul de unde se iese din Cluj-Napoca direct pe autostrada dragi mancatori de rahat?
@geo:
@geo:
@geo: lasa-i pe lingaii pedelisti, astia se fac ca nu pricep ca din Cluj n-ai pe unde intra pe autostrada decat daca mergi la Gilau sau, in viitor, la Tureni