Accidentul aviatic de la Cluj s-a produs pe fondul condiţiilor meteo. Antena sistemului de localizare ELT era ruptă

 

Vremea proastă a fost un factor important care a dus la producerea accidentului din munţii Apuseni, soldat cu moartea a două persoane, arată Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

 

Se conturează faptul că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condițiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.  (...) În momentul de faţă, etapa de discuţii cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste şi analize sunt în curs de desfăşurare, cu scopul determinării evoluţiei aeronavei implicate în accident, precum şi a modului de funcţionare a aeronavei pe timpul zborului”, arată CIAS, în comunicat.

 

Sistemul ELT (Emergency Locator Transmitter), care porneste automat in cazul unui impact si emite pentru a facilita localizarea, avea antena ruptă.

 

Sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP în aprilie 2007. Montarea sistemului s-a făcut conform buletinului emis de B-N GROUP LTD, NB-M-1705/19 APR 2007. 

 

În ceea ce privește sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigație a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmițătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat. 

 

Pentru determinarea stării de funcționare a transmițătorului ELT, comisia de investigație CIAS a desfășurat un test. Astfel, comisia de investigație CIAS s-a deplasat la locul accidentului având în dotare aparatură de specialitate pentru a determina dacă transmițătorul ELT emite pe cele trei frecvențe: 121.5/243 MHz și 406,025 MHz. 

 

În cazul emisiei pe frecvența de 406,025 MHz, a fost luată în considerare și recepționarea de către sistemul COSPAS-SARSAT a semnalului de localizare. Una dintre concluziile testului a fost că transmițătorul emite semnale pe cele trei frecvențe. De asemenea, cercetarea lipsei antenei de 406.025 MHz este în desfășurare. Concluziile privind funcționarea echipamentului ELT, precum și cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigației”, mai precizează CIAS. 

 

Zona accidentului a fost cercetată, dar aeronava a fost tăiată și dusă pentru a facilita verificările. 

 

Luând în considerare natura terenului accidentat și împădurit, starea epavei, precum și starea vremii și prognoza meteo, s-a hotărât ca epava să fie secționată, în vederea transportului. Secționarea epavei s-a făcut de către subunitatea de descarcerare pusă la dispoziție de către ISU, sub îndrumarea investigatorilor CIAS prezenți la fața locului. Operațiunea de transport s-a efectuat atât sub supravegherea investigatorilor CIAS, cât și a echipelor de jandarmi, care au asigurat permanent perimetrul de lucru. 

 

Odată încărcate elementele aeronavei, acestea au fost transportate și depozitate în hangarul CIAS, în vederea conservării și examinării acestora în procesul investigației. Pe întreaga rută, din comuna Horea către București, transportul epavei a fost asigurat și asistat de echipaje ale Poliției Rutiere”, mai arată oficialii CIAS. 

Comentarii Facebook