Cum afectează aplicațiile în stil TikTok creierul copiilor. Viața obișnuită pare tot mai plicticoasă


Tot mai mulți copii nu mai au răbdare să se uite la filme lungi sau la clipuri mai lungi de YouTube, ci preferă aplicații stil TikTok care le servesc neîncetat filmulețe scurte. Tot mai mulți psihologi avertizează că acest lucru va afecta tot mai tare comportamentul copiilor în viața de zi cu zi care le va părea tinerilor tot mai plicticoasă, în comparație cu aplicațiile stil TikTok.

O analiză Wall Street Journal arată că tot mai mulți copii sunt atrași iremediabil de aplicații precum TikTok sau de opțiunea Shorts de la YouTube, unde algoritmi extrem de performanți le tot servesc unul după altul diverse filmulețe scurte. Algoritmii „învață” repede preferința fiecărui copil și reușesc să anticipeze cu mare succes ce vor copiii să vadă. Urmarea este că tinerii se vor desprinde tot mai greu de aceste aplicații, notează hotnews.ro.

Asta poate însemna că va apărea un deficit de atenție care poate afecta, spre exemplu, performanța școlară, mai ales că la școală trebuie să muncești mult pentru a obține recompensa (o notă bună). Ea nu vine imediat, precum la un joc video sau la o rețea socială. În raport cu aceste filme scurte, captivante și rapide, până și clipurile mai lungi de YouTube par plictisitoare și tot mai mulți copii nu mai au răbdare să urmărească un film convențional cap - coadă, fie acasă, fie la cinema. Mai mult, realitatea le va părea tot mai neinteresantă, pentru că totul se desfășoară mult mai lent decât pe TikTok.

Niciodată nu a fost atât de mare numărul de aplicații care le servesc copiilor video-uri scurte, în ritm alert, iar pe termen mediu acest lucru înseamnă că cei mici devin obișnuiți să primească instant o răsplată și realitatea off-line le va părea tot mai plictisitoare.

Totul are legătura cu dopamina, iar TikTok este supranumită „the dopamine machine”. Însă modelul TikTok, de a le da user-ilor „pe tavă” un șir de filmulețe scurte și dinamice, în succesiune rapidă, a fost preluat și de alte aplicații.

Problema cea mare ține de faptul că este foarte greu pentru copii să se oprească din privitul acestor clipuri scurte care li se par foarte captivante și totul se explică psihologic prin faptul că la copii nu este complet dezvoltată regiunea cortexului prefrontal, o regiune de bază pentru planificarea comportamentelor elaborate cognitiv.

Este regiunea care se ocupă de luarea deciziilor și de controlul impulsurilor, iar dezvoltarea completă a cortexului prefrontal se face în jurul vârstei de 25 de ani.

Creierul copiilor se obișnuiește cu aceste activități ce nu necesită atenție susținută, ci sunt activități cu schimbări constante, ultra-rapide. După expunerea la aceste video-uri numeroase creierului îi va fi greu să se adapteze la activități care nu mai implică ecran și care durează mai mult și sunt formate din etape mai lungi.

Articolul integral poate fi citit pe hotnews.ro

Comentarii Facebook