Vineri 10 Aprilie

Șova a venit la Cluj să arunce pisica ”Autostrada Transilvania” în curtea lui Boc și a primarilor din Ardeal

 

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova, a participat vineri, 28 iunie, la o dezbatere pe tema viitorului Autostrăzii Transilvania, dar nu a oferit la final niciun termen privind continuarea lucrărilor.

 

Ministrul a spus că așteaptă ca autoritățile locale să se implice, deși a evitat să recunoască faptul că a venit la Cluj ca să se ”spele pe mâini” de aceste proiect. Dan Șova a recunoscut că nu sunt bani la buget pentru Autostrada Transilvania. 

 

Concluziile trase în urma întâlnirii le pot enumera. Există necesitatea inplicării şi a autorităţilor locale în acest proiect, vom discuta în ce măsură şi cum este posibilă şi implicarea financiară a autorităţilor locale ţinînd cont de bugetele pe care le au, de gradul de îndatorare. Am precizat că Autostrada Transilvania, în acest moment, nu poate fi finanţată din fonduri europene. Singura soluţie de finanţare este concesiunea după modelul Comarnic - Braşov sau Centura de Sud a Capitalei. România, din 1990 până în 2013, nu a făcut vreo concesiune sau un parteneriat public - privat pe un proiect de autostradă şi, ca atare, avem o problemă de credibilitate instituţională. Trebuie să demonstrăm că putem face cele trei concesiuni scoase - Comarnic - Braşov, Centura Sud şi Craiova - Piteşti, pentru a avea încrederea finanţatorilor internaţionali, firme private, şi a celor instituţionali - BEI, BERD sau Banca Mondială”, a declarat Dan Şova.

 

El a refuzat, cu toate că ziariștii au insistat cu întrebări, să spună un termen pentru reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania în concesiune.

 

În acest moment nu vă spun că de mâine ne apucăm de concesiune la Autostrada Transilvania, pentru că ar fi o chestiune de neseriozitate. Nu există un termen, mâine sau peste trei ani, nu pot să spun că începem mâine sau peste un an, pentru că nu avem nici studii actualizate, nici nu ştim care sunt sursele de finanţare şi cum se poate face concesiunea. În perioada următoare trebuie să studiem toate posibilităţile şi instrumentele financiare care ne stau la dispoziţie, şi să ţinem cont de faptul că, într-o concesiune, statul român nu poate participa cu mai mult de 49 la sută, pentru ca proiectul să nu fie calificat în interiorul deficitului bugetar. Contribuţia statului trebuie să fie de maximum 49 la sută şi trebuie să găsim soluţii ca din taxa de autostradă proiectul să producă 51 la sută, reprezentând costuri de proiectare - construcţie, creditare, operare - întreţinere pe perioada concesiunii”, a mai afirmat Dan Şova. 

 

Ce se va face, totuși, în acest an va fi un studiu de trafic pentru a se vedea dacă Autostrada Transilvania este rentabilă. 

 

Dan Șova a mai precizat că, în timpul discuțiilor, a avut unele contre cu cei care susțin că Autostrada Transilvania ar trebui să fie finanțată de la bugetul de stat, spunându-le să dea bani de la bugetele locale dacă au. Ministrul a negat că ar fi vosta despre Emil Boc, spunând că primarul Clujului este dispus să investească fonduri locale în Autostradă.

 

Întrebat dacă nu cumva scopul întâlnirii de la Cluj a fost de a reduce la tăcere vocile din PDL care vorbesc de lipsa de viziune a Guvernului în privința Autostrăzii Transilvania, Dan Șova a spus că: ”Nu se poate spune așa ceva”.

Comentarii Facebook