Luni 6 Decembrie

Clujul este cel mai poluat oraș din Europa. Analiză care arată că la Cluj lucrurile stau prost


Airly, compania care se ocupă de monitorizarea calității aerului, a publicat astăzi analiza lunară cu privire la poluarea aerului în orașele din Europa, care clasifică orașele pe baza gradului de poluare a aerului, măsurat prin nivelurile de PM10 (particule în suspensie) și NO2 (dioxid de azot).

Analiză PM10

PM10 este o particulă în suspensie (numită și poluarea cu particule), termenul folosit pentru un amestec de particule solide și picături de lichid găsite în aer. Scăderea concentrațiilor este clar vizibilă în comparație cu aprilie 2021, când unele orașe au înregistrat rezultate mult mai mari, cum ar fi Milano (42,8), Łódź (29,1). Deși concentrațiile de PM10 au scăzut relativ, Napoli a fost din nou în fruntea clasamentului (23,91), alături de o serie de orașe din Spania (Gijon, Sevilla, Oviedo). Concentrațiile de PM10 în orașele poloneze au scăzut semnificativ - cea mai mare scădere s-a înregistrat în Tychy, cu un Indice al Calității Aerului (CAQI) de 16,82.

Analiza NO2

NO2 este un poluant care dăunează celulelor sistemului imunitar din plămâni și provoacă o susceptibilitate crescută la infecții respiratorii. Poate face astmaticii mai sensibili la alergeni, ducând la un efect negativ asupra sistemului respirator. NO2 este produs din combustia combustibilului, liderul în concentrația de NO2 fiind orașul Cluj-Napoca (17.53). Orașul britanic Newcastle Upon Tyne a înregistrat o concentrație puțin mai mică (17.05), în timp ce podiumul a fost închis de liderul PM10, Napoli, clasându-se pe același loc cu orașul apropiat Giugliano din Campania.

Scrisoarea INCENDIARĂ a milionarului Sile Pușcaș către Emil Boc: Incitați la ură socială, luați BIRURI și dezinformați - EXCLUSIV

Sunt standardele prezentate periculoase pentru sănătate?

Nivelul anual periculos al CAQI mediu pentru PM 10 și NO2 este de 20. În cazul PM10, această normă a fost depășită de cele patru orașe aflate în fruntea clasamentului. Cu toate acestea, în cazul NO2, niciunul dintre orașe nu a depășit standardul considerat periculos pentru sănătate, dar unele s-au apropiat de acesta.

”Ținând cont de faptul că 62% din guvernele lumii nu împărtășesc date despre calitatea aerului în timp real, am vrut să luăm această inițiativă și să arătăm tuturor ce se întâmplă în aerul din jurul nostru. Datele nu sunt excelente pentru unele regiuni mari din Europa, dar observăm o oportunitate de a rezolva problema. Oamenii trebuie să își schimbe obiceiurile, în special în ceea ce privește utilizarea mașinilor, iar autoritățile locale trebuie să înceapă să monitorizeze aceste probleme, apoi să pună în aplicare politici adecvate pentru gestionarea acestora”, afirmă Wiktor Warchałowski, CEO-ul și cofondatorul Airly.

Poluarea aerului - cel mai mare risc pentru sănătate în UE

Potrivit Agenției Europene de Mediu (AEM) - poluarea aerului este cel mai mare risc pentru sănătate din Uniunea Europeană, cu aproximativ 379.000 de decese premature datorate expunerii la particule (PM10) în 2018 și 54.000 la dioxid de azot (NO2) în 2018. Centralele electrice, industria grea și - în special în cazul NO2 - creșterea traficului auto sunt principalele cauze ale poluării.

Apel la acțiune – pentru autorități locale și comunități

Consiliile locale și municipalitățile pot începe prin monitorizarea permanentă a calității aerului în timp real, localizarea surselor de poluare și promovarea unei politici care vizează poluarea locală prin reducerea traficului rutier în cele mai aglomerate locuri poluate.

În același timp, oamenii trebuie să ia decizii pentru un de stil de viață propice calității aerului și mediului: alegând să circule prin car sharing, cu bicicletele sau trotinete electrice, în loc de automobile. Mai ales pentru călătoriile pe distanțe scurte, care sunt cele mai problematice. Conform datelor din Planul de acțiune global - în zonele urbane, cum ar fi interiorul Londrei, o treime din călătoriile cu mașina sunt mai mici de două mile, iar mai mult de jumătate din călătoriile cu mașina la nivel național sunt mai mici de cinci mile.

Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (PM10) în mai 2021:

Clasament

Oraș

Țară

Indicele European de Calitate a Aerului (CAQI)

20

Huelva

Spania

15.86

19

Częstochowa

Polonia

16.13

18

Katowice region

Polonia

16.24

17

Kielce 

Polonia

16.32

16

Rotterdam

Olanda 

16.35

15

Łódź

Polonia

16.57

14

Toruń

Polonia 

16.71

13

Palma de Mallorca

Spania

16.74

12

Tychy 

Polonia

16.82

11

Ghent 

Belgia 

16.89

10

Antwerp

Belgia

17.02

9

Malaga

Spania

17.49

8

Sofia

Bulgaria

17.81

7

Skopje

Macedonia 

17.99

6

Santander

Spania

18.21

5

Bilbao 

Spania

19.24

4

Oviedo

Spania

20.19

3

Sevilla

Spania

20.94

2

Gijon

Spania

23.73

1

Napoli

Italia

23.91


Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (NO2) în mai 2021:

Clasament

Oraș

Țară

Indicele European de Calitate a Aerului (CAQI)

20

Wrocław

Polonia

11.01

19

Rouen

Franța

11.10

18

Slough, Windsor

Marea Britanie

11.13

17

Budapesta

Ungaria

11.16

16

Londra

Marea Britanie

11.92

15

Dundee

Marea Britanie

12.04

14

Genoa

Italia

12.20

13

Brest

Franța 

12.29

12

Kraków

Polonia 

12.43

11

Edinburgh

Marea Britanie

12.54

10

Granada

Spania

13.24

9

Leeds 

Marea Britanie

13.27

8

București

România

13.33

7

Ploiești 

România

13.38

6

Marseille

Franța

14.18

5

Atena, Piraeus

Greece

14.57

4

Timișoara

România

14.84

3

Napoli

Italia

15.88

2

Newcastle-upon-Tyne

Marea Britanie

17.05

1

Cluj-Napoca

România

17.53

Comentarii Facebook