Miercuri 4 August

API: Metroul clujean e îngropat în birocrație și hârțogărie chiar de Primărie! Ce interes ar avea cineva să facă acest lucru?


Asociația Pro Infrastructură (API), un organism care monitorizează marile investiții de infrastructură din România, susține că metroul clujean este ”îngropat” chiar de cei care au lansat ideea acestei investiții, Primăria Cluj-Napoca. 

Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.

Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.

Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat. 

O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR.

Solicităm primăriei Cluj-Napoca mai mult profesionalism în gestionarea marilor proiecte de infrastructură extrem de necesare în regiunea nord-vest. Doar cu o abordare pro-activă vor fi transformate în realitate aceste investiții de miliarde într-un orizont de timp rezonabil”, spun reprezentanții Asociației, care nu precizează sursa informațiilor.

Întrebarea care se pune este ”De ce ar avea interes Primăria Cluj-Napoca să blocheze acest proiect, pe care l-a susținut și dezvoltat?”.

În plus, deja în Cluj-Napoca s-au trasat locurile în care să se facă foraje pentru metrou, iar viceprimarul Dan Tarcea a spus că se va săpa în perioada octombrie - decembrie 2020. 

Primăria Cluj-Napoca alături de Geostud și de toți deținătorii de rețele au stabilit amplasamentele pentru 42 de foraje din cadrul proiectului ”Tren Metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”.

Conform procedurilor specifice, echipele tehnice se deplasează în zonele studiate pentru a efectua lucrările necesare acestei faze.

Cetățenii care dețin cu orice titlu imobile situate de-a lungul coridorului și în cadrul zonelor studiate sunt rugați să permită accesul echipelor tehnice și utilajelor acestora pentru efectuarea în bune condiții a realizării forajelor geotehnice necesare elaborării proiectului - în conformitate cu prevederile Legii 255/2010”, a spus viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.

---------------------------

UPDATE

Primăria Municipiului Cluj-Napoca apreciază implicarea și sprijinul Asociației Pro Infrastructura privind proiectul metroului clujean, dar și a altor proiecte de infrastructură extrem de importante pentru Zona Metropolitană Cluj-Napoca și regiunea de nord-vest.

Facem precizarea că proiectul privind metroul se află în etapa de selecție a opțiunii, care a început imediat după finalizarea studiului de prefezabilitate. Echipa de consultanță care pregătește proiectul, împreună cu beneficiarul și cu sprijinul JASPERS, au avut mai multe întâlniri de lucru în luna noiembrie privind: (a) un calendar accelerat pentru pregătirea proiectului, fără a se compromite însă calitatea pregătirii; (b) construcția unui plan de analiză de opțiuni robust, care să conducă, până în primăvara anului 2021, la soluția optimă privind proiectul; (c) îmbunătățirea și rafinarea modelului de transport realizat cu ocazia pregătirii Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru ca acesta să sprijine selecția celei mai bune opțiuni pentru proiect.

Echipa de consultanță lucrează în prezent la primele trei rapoarte critice pentru etapa de analiză de opțiuni (Raportul geotehnic, Raportul asupra constrângerilor și baza de date și un Raport pregătitor tehnic pentru analiza de opțiuni), care urmează a fi transmise beneficiarului în următoarele două săptămâni.

Având în vedere cele menționate mai sus, precizăm faptul că investigațiile geotehnice vor fi realizate în perioada octombrie-decembrie 2020, cu respectarea termenelor contractuale a fazelor de proiectare care trebuie predate de către prestator în conformitate cu contractul de servicii încheiat.

În concluzie, pregătirea proiectului de Metrou din Cluj-Napoca continuă, pe multiple fronturi de lucru, după un calendar accelerat, astfel încât să poată beneficia de oportunitatea finanțării sale prin Planul Național de Redresare și Reziliență”, au precizat cei de la Primăria Cluj-Napoca.

Foto: Trasarea punctelor unde vor fi făcute forajele

Comentarii Facebook