Șoferii din Cluj în fața unui adevărat coșmar zilnic: Traficul aglomerat ajunge să echivaleze cu peste 12 zile pierdute pe an!

Conform analizei City Index 2025, Bucureștiul rămâne lider la aglomerație, șoferii pierzând echivalentul a peste 12 zile de lucru pe an din cauza traficului, adică mai mult de jumătate din concediul legal. Studiul arată că pattern-ul clasic al „orelor de vârf” s-a schimbat: blocajele nu mai apar doar dimineața și seara, ci și între orele 11:00 și 14:00, din cauza activităților zilnice fragmentate, livrărilor și transportului alternativ.

București, Timișoara și Cluj-Napoca: orașele cu cel mai aglomerat trafic. Unde se circulă cel mai relaxat în România

Reșița, Giurgiu și Călărași conduc topul orașelor cu trafic lejer, cu doar 3–3,5 zile pierdute pe an per șofer. Dimensiunea redusă a acestor localități asigură o mobilitate constantă și eficientă.

Alte orașe mici sau medii au înregistrat salturi spectaculoase în clasament față de 2024: Oradea urcă 17 locuri, iar Alba Iulia și Bistrița câștigă câte 8 poziții. Reșița își consolidează locul întâi și avansează 6 poziții față de anul trecut.

Orașele mari, presiune constantă și excepții notabile

La polul opus, orașele mari rămân sub presiune. Bucureștiul are un ETTR (Excess Travel Time Ratio) de circa 45%, în timp ce Timișoara și Iași depășesc pragul de 9 zile pierdute anual. Totuși, există și excepții pozitive: Brăila și Galați, cu peste 150.000 de locuitori, reușesc să mențină traficul în zona „verde”, cu doar 3,6–4,3 zile pierdute pe an.

„Un ritm mediu bun al mobilității, combinat cu diferențe moderate între viteza din weekend și zilele lucrătoare, poate compensa dimensiunea populației”, notează raportul.

Unele orașe au pierdut poziții semnificative față de 2024: Alexandria și Cluj-Napoca au retrogradat câte 7 locuri, iar Brașov și Tulcea câte 5. Cauzele includ presiuni noi pe infrastructură, șantiere prelungite și management mai puțin eficient al traficului.

Ora de prânz în Cluj-Napoca, noul vârf de trafic

Potrivit lui Florian Filat, director executiv al Institutului pentru Orașe Vizionare:

„Vitezele minime nu se mai înregistrează doar la 8:00 sau 17:00, ci între 11:00 și 14:00. Drumurile scurte către școli, piețe, spitale sau birouri locale, livrările și transportul alternativ generează congestii. Măsurile de mobilitate trebuie să fie adaptate și pentru acest interval și pentru mobilitatea de proximitate, nu doar fluxurile de intrare-ieșire din oraș”, potrivit ProTV.

Indexul compară viteza de deplasare în zilele lucrătoare cu regimul liber de duminică dimineața (7:00–8:00) pentru a surprinde congestia reală. Datele au fost colectate între martie și iunie 2025, de luni până vineri, între orele 7:00 și 20:00.

City Index 2025 analizează 41 de municipii reședință de județ pe baza a 51 de indicatori grupați în trei mari dimensiuni: Calitate, Prosperitate și Vibrație, oferind un barometru anual al performanței urbane.

Comentarii Facebook