OFICIAL și OBLIGATORIU: Profesorii nu au voie să dea teme mai lungi de două ore pentru acasă la gimnaziu și liceu și maximum o temă de sinteză pe modul

OFICIAL OBLIGATORU: profesorii nu au voie să dea teme mai lungi de două ore pentru acasă la gimnaziu și liceu. În plus,  pot da maximum o temă de sinteză pe modul. Rămâne de văzut dacă se va implementa

Ministerul Educației și Cercetării a publicat în Monitorul Oficial pe 10 decembrie 2025 Ordinul nr. 6.854, care stabilește reguli clare privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar. Potrivit noilor reglementări:

  • Elevii de gimnaziu și liceu nu pot primi teme care să depășească două ore pe zi pentru rezolvare.

  • Pentru lucrări mai ample, de sinteză, profesorii pot da maximum o temă pe modul pentru fiecare disciplină.

  • Elevii de clase primare au teme de maximum o oră pe zi, iar la nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme deloc.

Cine monitorizează respectarea regulilor

  • La primar, directorul unității verifică respectarea timpului maxim de o oră și poate lua măsuri, în consultare cu membrii Comisiei pentru curriculum.

  • La gimnaziu și liceu, dirigintele clasei este responsabil să monitorizeze volumul temelor și să raporteze directorului dacă profesorii depășesc două ore pe zi. Directorul poate lua măsuri administrative, consultând responsabilii și Comisia pentru curriculum.

Temele de vacanță și temele de sinteză

  • Temele de vacanță devin opționale, elevul nefiind obligat să le realizeze.

  • Pentru temele de sinteză, acestea trebuie să fie maximum una pe modul, evitând supraîncărcarea elevului.

Alte prevederi importante

  • Temele trebuie evaluate, dar notarea lor nu este obligatorie.

  • Se interzice folosirea temelor ca pedeapsă, inclusiv prin volum excesiv sau exerciții repetitive.

  • Ordinul subliniază necesitatea evitării efectelor negative, cum ar fi oboseala fizică și emoțională, pierderea interesului pentru învățare sau reducerea timpului liber.

  • Temele pentru acasă trebuie să contribuie la:

    • consolidarea cunoștințelor și aplicarea lor în contexte noi;

    • dezvoltarea responsabilității, curiozității și abilității de a-și organiza timpul;

    • menținerea unei atitudini pozitive față de școală și motivației pentru învățare;

    • consolidarea relației familie-școală.

Feedback anual de la elevi și părinți

Conform ordinului, anual se va colecta feedback de la elevi și părinți cu privire la utilitatea și eficiența temelor. În baza acestui feedback, consiliile de administrație vor lua măsuri pentru eficientizarea educației prin teme și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților.

Reacții din sistemul educațional

Mulți profesori susțin însă că acest ordin nu se poate aplica, deoarece profesorii nu au cum să se pună de acord și să știei fiecare câte me le-a dat elevilor, iar aplicarea acestor reguli poate fi dificil de pus în practică:

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion, a subliniat, însă, că volumul excesiv de teme nu este benefic:

„Un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală. Dacă se dau 4 ore de teme, atunci înseamnă foarte mult.”

Ministrul Educației și Cercetării Daniel David a recomandat ca temele să fie realizabile în aproximativ două ore pe zi, pentru ca elevii să le facă cu motivație și fără frustrare.

image.png

Implementarea ordinului

Ordinul nr. 6.854 abrogă Ordinul nr. 5.893/2016 și prevede că toate cadrele didactice, elevii și părinții trebuie să fie informați despre noile reguli. Direcțiile generale, inspectoratele școlare și directorii unităților de învățământ sunt responsabili pentru aplicarea acestora.

Comentarii Facebook