UE dă peste cap planul pentru șoferi! Motoarele pe benzină și motorină NU mai sunt interzise: Dar șoferii vor avea parte de reguli dure
Uniunea Europeană a ajuns la un acord major privind viitorul motoarelor cu combustie internă
După luni de discuții tensionate, liderii europeni au decis să renunțe la planul inițial care prevedea eliminarea completă a mașinilor noi pe benzină și motorină în 2035 sau 2040. Motoarele termice vor rămâne pe piață, însă regulile de funcționare și pragurile de emisii vor deveni mult mai stricte în următoarele decenii.
Discuțiile dintre Manfred Weber și Ursula von der Leyen, care au reprezentat interesele statelor membre și ale industriei auto, s-au încheiat cu o schimbare radicală a direcției asumate inițial prin Pactul Verde. Termenul de 100% reducere a emisiilor față de nivelul anului 2020 – ceea ce ar fi echivalat cu eliminarea totală a motoarelor termice – este abandonat, profit.ro.
În locul lui, Uniunea Europeană va impune o reducere de 90% până în 2035, nivel care nu va mai avea un termen ulterior de creștere. Practic, dispare și ideea unei perioade de tranziție de cinci ani pentru o eventuală trecere completă la emisii zero.
Ce înseamnă asta pentru producătorii auto
Manfred Weber a explicat pentru presa germană că această decizie elimină orice formă de „interdicție tehnologică” asupra motoarelor cu ardere internă. Cu alte cuvinte, constructorii vor putea continua să producă și să vândă motoare clasice, atâta timp cât reușesc să se încadreze în media de emisii calculate la nivel de flotă.
Media actuală stabilită în legislația europeană este de 93,6 g CO₂/km, iar marja variază în funcție de masa vehiculelor fiecărui producător. Din 2035, limita scade drastic la 49,5 g/km, ceea ce va obliga companiile auto să crească proporția vehiculelor electrice sau a hibrizilor plug-in.
Astfel, putem vedea în continuare mașini cu motoare termice pe piață, însă numărul lor va fi dictat de câte modele electrice vinde fiecare producător pentru a compensa emisiile.
Ce tipuri de motoare pot îndeplini noile standarde
- Motoarele full hybrid (HEV) rămân o variantă viabilă, unele modele coborând către 70 g/km.
- Hibrizii plug-in (PHEV), care pot parcurge distanțe mari în regim electric, se încadrează deja în limite între 10–50 g/km.
- Sistemele range-extender, unde un motor termic funcționează doar ca generator pentru o baterie, devin tot mai atractive pentru producători.
- Motoarele mild-hybrid (MHEV) și cele clasice continuă să depășească 90–100 g/km, ceea ce le va face dificil de încadrat în normele viitoare fără compensare prin vânzări de electrice.
Un element important: primele declarații oficiale nu au mai pomenit nimic despre combustibilii sintetici, semn că această direcție a fost abandonată cel puțin temporar din motive economice.
1 Comentariu