Șoferi, aveți grijă! Prețul la pompă s-a mărit considerabil, motorina depășind pragul de 8 lei. De ce cresc prețurile și ce urmează pentru șoferi
Vești proaste pentru șoferii din România. Prețurile carburanților au crescut din nou, pentru a noua oară consecutiv, iar motorina, cel mai utilizat carburant din țară, a depășit pragul de 8 lei pe litru la stațiile considerate mai scumpe.
În dimineața zilei de 11 noiembrie, la stația Petrom de pe strada Brașov din Sectorul 6, București, benzina standard costa 7,52 lei/litru, iar motorina 7,95 lei/litru, în creștere cu 7 bani față de ziua precedentă. În alte benzinării, precum OMV, prețurile au trecut deja de 8 lei, la OMV de pe Bulevardul Timișoara, motorina standard a ajuns la 8,02 lei/litru, conform Economica.net.
Scumpiri în lanț în ultima lună în țară
Cea mai recentă creștere marchează a patra modificare de preț doar în luna noiembrie și a noua consecutivă în total. Într-o singură lună, motorina s-a scumpit cu 44 de bani pe litru, o creștere care se simte direct în buzunarele românilor.
Iată câteva repere din evoluția recentă:
- 11 noiembrie: +7 bani/litru la motorină;
- 7 noiembrie: +4 bani/litru la benzină, +9 bani/litru la motorină;
- 6 noiembrie: +4 bani/litru la ambele carburanți;
- 4 noiembrie: +4 bani/litru la motorină;
- 29 octombrie: +4 bani/litru la motorină
De la finalul lunii octombrie, tendința de creștere nu s-a mai oprit, în ciuda faptului că barilul de țiței nu s-a scumpit semnificativ, menținându-se la aproximativ 63,8 dolari.
De ce cresc prețurile? Europa, în pragul unei crize a motorinei
Scumpirile nu țin doar de România, întreaga regiune est-europeană se confruntă cu o presiune majoră pe prețurile carburanților. Uniunea Europeană a decis să închidă o portiță în sancțiunile împotriva Rusiei, iar sancțiunile americane aplicate producătorilor ruși au destabilizat piața petrolului.
În plus, traderii europeni profită de marjele ridicate ale produselor petroliere, grăbindu-se să importe cât mai mult înainte ca, din 21 ianuarie 2026, să intre în vigoare interdicția totală asupra produselor rafinate din țiței rusesc.
România, o regiune tensionată: cerere mare, ofertă redusă
Zona noastră este afectată suplimentar de factori locali:
- Rafinăria NIS Pancevo din Serbia, controlată de ruși, se află sub sancțiuni;
- Rafinăria Lukoil din Bulgaria și cea din România au un viitor incert;
- Rafinăria MOL Budapesta funcționează sub capacitate, trimițând Ungaria să importe motorină chiar din Polonia;
- Ucraina, rămasă fără capacități proprii de rafinare, importă masiv motorină – punând presiune suplimentară pe stocurile din regiune.
Toate aceste elemente contribuie la creșterea accentuată a prețurilor în Europa de Est, inclusiv în România.
Ce urmează pentru șoferii români?
Specialiștii avertizează că, dacă cererea rămâne ridicată, iar importurile continuă să fie limitate, prețurile ar putea crește și mai mult până la finalul lunii noiembrie.
În prezent, România rămâne sub media europeană la prețul carburanților, dar diferențele se micșorează vizibil. Dacă tendința continuă, nu este exclus ca, în perioada următoare, motorina premium să atingă chiar 8,50 lei/litru în unele stații.
1 Comentariu