Ne-au mințit în față: CFR recunoște, în sfârșit, că linia de cale ferată Cluj-Oradea nu va fi gata la timp. Iar întârzierile vor fi MARI
S-a deraiat cu totul! CFR admite oficial: Linia feroviară Cluj – Episcopia Bihor NU va fi gata la timp, lucrările din Bihor întârzie grav
CFR SA recunoaște, în premieră, că cel mai mare proiect de infrastructură feroviară din România – modernizarea și electrificarea liniei Cluj Napoca - Episcopia Bihor, finanțat cu 2 miliarde de euro – nu va fi finalizat la termenul stabilit, august 2026. Situația este critică, mai ales pe tronsoanele din județul Bihor, unde lucrările abia au început sau bat pasul pe loc, în vreme ce cele din județul Cluj au șanse reale să fie finalizate la termen.
Lucrări lente, termene ratate
Cu toate că au trecut peste 16 luni de la începerea proiectului și mai sunt doar 15 până la termenul-limită, stadiul execuției nu a atins nici 25%. Pe primul lot, Cluj-Napoca – Aghireș, lucrările sunt realizate în proporție de 28%, iar pe al doilea, Aghireș – Poieni, stadiul este de 37%. În schimb, în județul Bihor situația este de-a dreptul îngrijorătoare: tronsonul Poieni – Aleșd este realizat doar în proporție de 5,57%, iar Aleșd – Episcopia Bihor de 11,31%.
Confirmare oficială: doar Clujul va fi gata în 2026
Eugen Dedu, directorul Direcției de Implementare a Proiectelor cu Finanțare Externă din cadrul CFR, a declarat pentru BIHOREANUL că doar loturile din județul Cluj vor fi finalizate la timp. Loturile din Bihor vor fi terminate abia în 2027. În cazul tronsonului Poieni – Aleșd, lucrările se desfășoară în prezent doar pe 15 kilometri, în apropierea Aleșdului, iar pe restul de traseu nu s-a finalizat nici măcar proiectul tehnic.
Probleme peste tot: exproprieri, relief, lipsă de mobilizare
Cauzele invocate de CFR sunt multiple: dificultăți în proiectare cauzate de relieful montan și apropierea Crișului Repede, probleme în obținerea exproprierilor, necesitatea accesului pentru riverani, lipsa proiectelor tehnice și o mobilizare slabă a constructorilor. Pentru porțiunea dintre Aleșd și Episcopia Bihor, stadiul lucrărilor indică faptul că nici această bucată nu va fi gata în termenul PNRR.
Gara Velența și podurile din Oradea – încă în fază de proiect
În Oradea, lucrările sunt departe de finalizare. Noua clădire a Gării Velența nici măcar nu are proiectul tehnic definitivat. Înlocuirea podurilor feroviare din zona Dragoș Vodă și strada Matei Corvin este întârziată, iar lucrările de înlocuire a podului Teodor Neș cu un pasaj rutier subteran abia urmează să înceapă în iunie 2025. Acest pasaj este esențial pentru electrificarea liniei, dar nu va fi gata decât în 2027.
Ce spune CFR despre fondurile europene și cine răspunde pentru eșec?
Întrebat cine va răspunde pentru întârzieri și pierderea unei părți din banii europeni, directorul CFR a declarat că „sunt discuții în curs cu Comisia Europeană” și că „nu există nicio certitudine” privind modul în care se va închide programul. CFR susține că mobilizarea constructorilor a fost monitorizată, că au fost emise notificări și că, acolo unde se impune, se vor aplica penalități contractuale.
Grindeanu, discret la explicații
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu a oferit un termen clar pentru finalizarea lucrărilor. Răspunsul său la interpelarea deputatei Arina Moș a fost evaziv: a menționat doar că întârzierile sunt cauzate de exproprieri și dificultăți tehnice. În schimb, a preferat să sublinieze că lucrările din județul Cluj sunt „avansate”, iar CFR „va face toate eforturile” în Bihor – fără garanții clar
Termen depășit, trenul eșecului vine din Bihor
În august 2026, se va putea circula cu trenuri electrice doar până la Aleșd. De acolo și până la Episcopia Bihor, trenurile vor merge încă un an și jumătate cu locomotive Diesel. Finalizarea completă a proiectului este așteptată abia la sfârșitul lui 2027, cu mari semne de întrebare asupra surselor de finanțare rămase.
27 Comentarii
CE EXPROPRIERI CA SINA TRECE PE ACEALASI TRASEU HAHAHA
managerii cfr si cei 300 de bugetari care "vegheaza la bunul mers" al acestor lucrari iau prime de performanta in loc de condamnari penale. Ei, sunt nepotii cuiva deci au doar drepturi nu si responsabilitati.
Și va fi cineva "executat" pentru asta....
Sau vor fi premiați....
Las-o bă că merge așa,
Ne-am obișnuit cu ea....
@S-68: Toti acesti ticalosi care au devalizat tara, atat firma ce executa lucrarea cat si stapanii lor politicieni vor plati scump dupa ce George Simion va fi presedinte si Calin Georgescu premier!!! Vom mai avea ceva de suferit, trebuie sa le asiguram si o majoritate stabila in Parlament si asta ma tem ca se va putea doar prin alegeri anticipate. Dar… Citeste mai departe
@Emi: Fa politica în alta parte mai creier de găină, te bagi și tu în seama ca musca în k***t
Stau in apropierea podurilor din Dragoș Vodă și trec frecvent peste podul rămas și vă mărturisesc că nu văd că se muncește cu dorința de înainta spre finalizare doua trei persoane într-o parte tot atâtea in cealaltă parte nu este acea efervescență specifica unui șantier pe care se muncește se trage pisica de coada să se demonstreze că se lucrează dar… Citeste mai departe
Pentru cei care inca se intreaba de ce lumea voteaza pentru o schimbare radicala a clasei politice, aveti aici un exemplu.
Toate lucrarile de infrastructura esentiala trebuiesc executate de companii controlate de statul roman, unde sa fie angajati elitele din domeniu. E din cale afara de penibil sa pierzi finantare europeana ca nu stiu ce firma… Citeste mai departe
eu i-as fi dat-o primului cosash al clujului sa o faca. face ala de toate bre...
Se astepta cineva sa fie gata la timp, sincer?
@Alex: nici un om normal la cap si care are peste 20 ani
Important e ca directorii aunsalarii de zeci de.mii de euro mai ceva ca directorii de corporation straine dar CFR e in faliment
f
Pana nu facem pasaj la Taietura Turcului nu are rost sa se lucreze in Bihor.
Altfel, ei vor avea o sina tip muzeu.
DACĂ LAURENȚIU NU A IEȘIT ȘI BOLO SĂRACU NU MAI POTHE SĂ FACĂ O LINIE DE MOCĂNIȚĂ AJUNGE
Ce surpriza, s-a descoperit ca, calea ferata, este în apropierea Crișului Repede, Un termen realist pentru finalizarea parțială , dupa "viteza" actuala de lucru ar fi 2030.
@Costi: ești optimist și autostradă borș Brașov au zis ca e gata in5 ani a început in2004 și azi suntem în 2025 și mai este mult de răspuns nu va răspunde nimeni ca la ce politicieni avem i-aș trimite la canal să nu mai aibă pretentii
pana terminati voi calea ferata cluj - bihor noi vom avea spitalul regional si de pediatrie gata, centura finalizata cap coada, autostrada pana la ungaria, metroul si trenul metropolitan in functiune.
Noi avem pasaje și pisde de biciclete. Și vom avea premier, capabilu nost sprancenat.
Vai de mine si de mine, bihorenii falnici is in urma clujenilor ??? No ashe ceva !
Si ne mai miram de ce se voteaza cum se voteaza.... cel mai bun exemplu, de 30+ ani, numai exemple de acestea avem....
Si nicio vorba despre pasajul de la Taietura Turcului, ala cand va fi gata ?! Ca defapt acolo e interesul Clujenilor.
credea cineva ca o sa fie gata la timp?
Trebuiau dusi soldatii in Donbas. Ca daca merg cu autobuzul, il opresc sa fuga.
Cine o să meargă cu trenul. Sunt bani aruncați, din nou de pnl, pe apa sâmbetei. încă un proiect eșuat stil pnl în care este doar un câștigător. Executantul.
@bani aruncați: in orice tara care se crede civilizata trenul ar trebui sa fie o alternativa pt masini sau chiar avioane. toata lumea ar merge cu trenul daca ar functiona bine.
@bani aruncați:
@bani aruncați: Am mers de multe ori cu trenul pe ruta Cluj Oradea, sunt unul din cei care asteapta reluarea traficului.