Ne-au mințit în față: CFR recunoște, în sfârșit, că linia de cale ferată Cluj-Oradea nu va fi gata la timp. Iar întârzierile vor fi MARI

S-a deraiat cu totul! CFR admite oficial: Linia feroviară Cluj – Episcopia Bihor NU va fi gata la timp, lucrările din Bihor întârzie grav

CFR SA recunoaște, în premieră, că cel mai mare proiect de infrastructură feroviară din România – modernizarea și electrificarea liniei Cluj Napoca - Episcopia Bihor, finanțat cu 2 miliarde de euro – nu va fi finalizat la termenul stabilit, august 2026. Situația este critică, mai ales pe tronsoanele din județul Bihor, unde lucrările abia au început sau bat pasul pe loc, în vreme ce cele din județul Cluj au șanse reale să fie finalizate la termen.

Lucrări lente, termene ratate

Cu toate că au trecut peste 16 luni de la începerea proiectului și mai sunt doar 15 până la termenul-limită, stadiul execuției nu a atins nici 25%. Pe primul lot, Cluj-Napoca – Aghireș, lucrările sunt realizate în proporție de 28%, iar pe al doilea, Aghireș – Poieni, stadiul este de 37%. În schimb, în județul Bihor situația este de-a dreptul îngrijorătoare: tronsonul Poieni – Aleșd este realizat doar în proporție de 5,57%, iar Aleșd – Episcopia Bihor de 11,31%.

Confirmare oficială: doar Clujul va fi gata în 2026

Eugen Dedu, directorul Direcției de Implementare a Proiectelor cu Finanțare Externă din cadrul CFR, a declarat pentru BIHOREANUL că doar loturile din județul Cluj vor fi finalizate la timp. Loturile din Bihor vor fi terminate abia în 2027. În cazul tronsonului Poieni – Aleșd, lucrările se desfășoară în prezent doar pe 15 kilometri, în apropierea Aleșdului, iar pe restul de traseu nu s-a finalizat nici măcar proiectul tehnic.

Probleme peste tot: exproprieri, relief, lipsă de mobilizare

Cauzele invocate de CFR sunt multiple: dificultăți în proiectare cauzate de relieful montan și apropierea Crișului Repede, probleme în obținerea exproprierilor, necesitatea accesului pentru riverani, lipsa proiectelor tehnice și o mobilizare slabă a constructorilor. Pentru porțiunea dintre Aleșd și Episcopia Bihor, stadiul lucrărilor indică faptul că nici această bucată nu va fi gata în termenul PNRR.

Gara Velența și podurile din Oradea – încă în fază de proiect

În Oradea, lucrările sunt departe de finalizare. Noua clădire a Gării Velența nici măcar nu are proiectul tehnic definitivat. Înlocuirea podurilor feroviare din zona Dragoș Vodă și strada Matei Corvin este întârziată, iar lucrările de înlocuire a podului Teodor Neș cu un pasaj rutier subteran abia urmează să înceapă în iunie 2025. Acest pasaj este esențial pentru electrificarea liniei, dar nu va fi gata decât în 2027.

Ce spune CFR despre fondurile europene și cine răspunde pentru eșec?

Întrebat cine va răspunde pentru întârzieri și pierderea unei părți din banii europeni, directorul CFR a declarat că „sunt discuții în curs cu Comisia Europeană” și că „nu există nicio certitudine” privind modul în care se va închide programul. CFR susține că mobilizarea constructorilor a fost monitorizată, că au fost emise notificări și că, acolo unde se impune, se vor aplica penalități contractuale.

Grindeanu, discret la explicații

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu a oferit un termen clar pentru finalizarea lucrărilor. Răspunsul său la interpelarea deputatei Arina Moș a fost evaziv: a menționat doar că întârzierile sunt cauzate de exproprieri și dificultăți tehnice. În schimb, a preferat să sublinieze că lucrările din județul Cluj sunt „avansate”, iar CFR „va face toate eforturile” în Bihor – fără garanții clar

Termen depășit, trenul eșecului vine din Bihor

În august 2026, se va putea circula cu trenuri electrice doar până la Aleșd. De acolo și până la Episcopia Bihor, trenurile vor merge încă un an și jumătate cu locomotive Diesel. Finalizarea completă a proiectului este așteptată abia la sfârșitul lui 2027, cu mari semne de întrebare asupra surselor de finanțare rămase.

Comentarii Facebook