Mai multe magazine Profi din Cluj vor fi vândute. De ce obligă statul român compania să vândă 80-100 magazine din România


Consiliul Concurenței din România a anunțat recent măsuri menite să reglementeze preluarea rețelei de magazine Profi de către Ahold Delhaize, compania mamă a Mega Image, în urma unor îngrijorări legate de impactul tranzacției asupra pieței locale de retail. Tranzacția, în valoare de 1,3 miliarde de euro, ar putea duce la o reducere a diversității ofertelor pentru consumatori, conform autorității de reglementare. În acest context, Consiliul solicită angajamente clare de la cumpărător pentru a asigura un mediu concurențial echitabil.

Ahold Delhaize și Mega Image au intrat deja în discuții cu autoritatea de concurență, propunând o serie de măsuri care să înlăture îngrijorările exprimate. Printre aceste angajamente se numără reguli clare privind listarea și delistarea furnizorilor, pentru a preveni practicile comerciale neconcurențiale și pentru a proteja interesele furnizorilor locali. Este pentru prima dată când Consiliul Concurenței impune astfel de condiții în România în cazul unei achiziții de o asemenea amploare.

O altă măsură este legată de zonele care, în urma preluării, vor avea o densitate prea mare de magazine Mega Image, lucru care ar afecta concurența și ar putea duce la practici de monopol în defavoarea consumatorilor. În aceste zone, Consiliul Concurenței a cerut retailerului Delhaize să vândă o parte din magazine, fie din cele proprii (Mega Image) fie din cele care se vor adăuga în urma tranzacției (marca Profi).

”Propunerea pe care ne-a făcut-o Mega Image este de a vinde o parte din magazinele pe care le va achiziționa. Deci acolo unde avem suprapuneri între Profi și Mega Image (localitățile unde sunt atât magazine Mega Image, cât și Profi - n.r.), zone în care ar fi prea multe magazine Mega Image rămase ca urmare a acestei tranzacții, acestei uniri între cele două companii, acele zone le vom cere să vândă unele din magazine, care vor fi preluate de alte rețele de magazine care se pot dezvolta în felul acesta, ca să rămână suficientă diversitate. Suprapunerile sunt destul de reduse în țară. Profi avem cam în toată țara, iar Mega Image avem doar în câteva orașe, în București, Cluj, Timișoara, câteva orașe. Noi ne uităm în aceste zone unde avem și Profi și Mega Image. Le vom cere să vândă o parte din aceste magazine, ne gândim sub 100 de magazine. Nu vom interveni în zonele unde există numai rețeaua Profi, ci în acele zone unde avem și Mega Image și Profi și prin cumulare am fi ajuns la o situație cu prea multe magazine”, spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Preluarea Profi reprezintă una dintre cele mai mari tranzacții din sectorul retailului alimentar din Europa Centrală și de Est și este considerată un punct crucial pentru viitorul pieței de retail românești. Mega Image, după finalizarea acestei tranzacții, ar putea deveni lider pe piața locală, consolidându-și poziția și puterea de negociere

Comentarii Facebook