Miercuri 17 Decembrie

Jumătate din motorina României vine din Turcia! Suspiciuni de petrol rusesc amenință porturile din țară și livrările către Ucraina

Jumătate din motorina importată în România în 2025 provine din Turcia, cu suspiciuni privind petrolul rusesc. Portul Constanța și exporturile către Ucraina riscă pierderi semnificative

Jumătate din motorina importată în România vine din Turcia. Ce riscuri există pentru Portul Constanța și relația cu Ucraina

Jumătate din motorina importată în România în prima jumătate a anului 2025 provine din Turcia, ridicând suspiciuni că o parte semnificativă ar fi obținută din rafinarea petrolului rusesc. Turcia este, după India, unul dintre cei mai mari cumpărători de țiței din Rusia. Această situație nu afectează doar piața internă și concurența, ci ar putea avea implicații majore pentru Portul Constanța și relația cu Ucraina, în contextul livrărilor de carburanți.

Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele șase luni ale anului 2025 România a importat 934.000 de tone de motorină, în valoare de 609 milioane de euro.

Din acest volum, 477.000 de tone au venit din Turcia, adică mai mult de jumătate din importuri, cu o valoare de 296 milioane de euro.

Urmează Ungaria (117.000 tone) și Grecia (111.000 tone), iar apoi India (60.000 tone).

Cea mai mare suspiciune este legată de „spălarea” petrolului rusesc. Țițeiul rusesc nu poate fi vândut direct în UE din cauza embargoului impus de majoritatea statelor, cu excepțiile Ungariei și Slovaciei. Astfel, Turcia și India cumpără petrol rusesc la preț redus, îl rafinează și apoi vând carburanții pe piețe internaționale.

De exemplu, rafinăria Tupras din Turcia a oprit achiziția de țiței Ural la începutul anului, când prețul depășea plafonul de 60 de dolari/baril, reluând fluxurile după aprilie, când prețul a scăzut. În iunie, rafinăriile turcești au cumpărat 1,6 milioane de barili de țiței rusesc, cel mai mare volum lunar din ultimul an, iar rafinăria STAR a recepționat 800.000 de tone de țiței rusesc, aproape capacitatea maximă de rafinare.

Chiar și lideri politici internaționali au exprimat îngrijorări. Fostul președinte american Donald Trump a declarat că SUA ar putea ridica sancțiunile împotriva Turciei și permite vânzarea avioanelor F-35, însă i-a cerut lui Erdogan să oprească achizițiile de petrol rusesc.

Destinația carburanților rafinați

Carburanții obținuți din petrol rusesc rafinat în Turcia sau India ajung practic oriunde, fără garanții că nu conțin petrol rusesc. Acest lucru ridică probleme atât pe piața internă din România, cât și în relația cu Ucraina.

Motorina importată în România este utilizată pentru piața internă și pentru export, inclusiv spre Ucraina, direct sau prin Republica Moldova. În cazul exporturilor, motorina din surse externe mai ieftine concurează cu cea europeană, mai scumpă.

În plus, de la 1 octombrie 2025, autoritățile ucrainene ar putea bloca toate livrările de motorină care ajung în Ucraina prin Constanța. Motivele sunt legate de volumele mari de carburanți indieni importate recent – aproximativ 200.000 de tone în septembrie – suspectați de proveniență din petrol rusesc.

Toate transporturile din Constanța în primele două săptămâni din octombrie vor fi supuse unui control sporit, atât pe cale maritimă, cât și feroviară. În cazul unor noi livrări suspecte, regimul de inspecție ar putea fi extins pentru încă două săptămâni sau chiar o lună.

Administrația portului discută cu concesionarii principali – Vitol, Oscar, Socar și Euronova – despre o poziție comună privind evitarea rutelor de import „toxice”, pentru a menține aprovizionarea către Ucraina, care a reprezentat 47% din volumul de marfă al portului în 2025. Se așteaptă ca și Turcia, din cauza ponderii mari în traficul portuar, să fie inclusă pe lista destinațiilor problematice.

Comentarii Facebook