Cum au fost convinși doi angajați ai unei mari companii din Cluj să plece și acum vor să revină: „Recrutorii stăpânesc metoda „lover-boy”/ Muncim mai mult”
Cum și-a dat seama un director din Cluj de ce au plecat doi colegi din companie, dar acum vor să se întoarcă, păcăliți de head-hunting: „Muncim mai mult decât ni s-a spus și nu câștigăm mai mult”
Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj a povestit recent experiența pe care a avut-o cu doi foști colegi care au plecat la începutul anului din Terapia Cluj și care, acum, câteva luni mai târziu, i-au cerut să se întoarcă înapoi în firmă.
„Săptămâna trecută m-am întâlnit cu doi colegi care au plecat din companie la începutul anului și care m-au contactat că ar dori să se întoarcă la fostele locuri de muncă”, scrie acesta. Deși politica grupului interzice revenirea angajaților și toate pozițiile erau deja ocupate, a acceptat întâlnirea „pentru ca să înțeleg ce i-a mânat să plece și ce îi mână să se întoarcă”, a scris Dragoș Damian, CEO Terapia într-un articol preluat de Ziarul Financiar.
Motivațiile foștilor angajați nu au adus surprize potrivit lui Dragoș Damian: „am făcut o greșeală, ne-am supărat degeaba pe șef, am plecat într-un loc unde erau și alți foști colegi de unde însă unii au plecat între timp, nu s-a dat ceea ce s-a promis, naveta este totuși foarte grea, lucrăm două ore în plus pe zi din cauza ei, s-au schimbat șefii, trebuie să lucrăm în schimburi, munca este mult mai complicată decât ni s-a spus (sic!)”.
Totuși, două detalii i-au atras atenția. Primul a fost legat de modul în care au fost convinși să plece: „telefoanele de angajare pe care le-au primit au fost extrem de insistente și persuasive. Asta știm, firmele de plasare de forță de muncă, platformele de recrutare de resursă umană și companiile de vânători de capete au o compilație de argumente cărora greu poți să le reziști – stăpânesc foarte bine metoda ‘lover-boy’, numai cine n-a fost sunat pentru a fi furat nu știe ce convingători pot fi”, a mai spus Dragoș Damian.
Al doilea detaliu a fost legat de bani. Foștii angajați „au admis că salariul anual pe care îl primeau înainte de a pleca este de fapt mai mare decât cel de unde vroiau acum să plece, chiar dacă salariul lunar este mai bun”. Aceștia au aflat diferența din documentul trimis de companie fiecărui angajat care părăsește firma, cuprinzând „câștigul brut și net anual din ultimii trei ani”.
„Demonstrează ceea ce angajatorii deja știu, angajații nu calculează remunerația anuală, toți se uită aproape exclusiv la salariul lunar net. De fapt foarte mulți angajați, mai ales dintre Mileniali și Zoomeri (nici cu Decreteii nu mi-e rușine...), nu știu cum se ajunge de la brut la net pe fluturașul de salariu – care acum este o aplicație pe smartphone care îți spune cât câștigi și îți oferă calculator și simulator de salarii și multe alte detalii”, explică directorul.
În analiza sa, piața muncii a fost distorsionată în ultimii patru ani: „fără vreun aparent motiv și fără vreun aparent beneficiu, piața resursei umane – ‘piața’, pentru că resursa umană se vinde și se cumpără – a fost făcută praf... Singurii care au avut de câștigat au fost firmele de plasare de forță de muncă, platformele de recrutare de resursă umană și companiile de vânători de capete care au folosit cu maximum de eficiență, mai ales în social media, fandoseli de genul ‘Quiet quitting’, ‘Quiet cracking’, ‘Revenge quitting’ și ‘Live quitting’.”
Acesta avertizează că efectele se resimt deja: „La capătul acestor patru ani în care piața resursei umane a fost făcută praf, bancherii lumii sunt îngrijorați de deficitul de forță de muncă... Generația X se duce în pensie, Milenialii și Zoomerii nu sunt atrași deloc de munca fizică, iar promisele robotizarea, digitalizarea și tehnologizarea, mânate din spate de talentatul domn AI, nu au reușit să preia sarcinile brațelor umane”.
Și încheie cu o întrebare-cheie: „Cui au folosit acești patru ani de ‘Quiet quitting’, ‘Quiet cracking’, ‘Revenge quitting’ și ‘Live quitting’?”.
4 Comentarii