Clujul, campion la risipă: CFR Călători face profituri uriașe din autobuze în loc de trenuri

Compensații de sute de milioane pentru „transport feroviar” făcut cu autobuze

Deși compensația plătită de stat este destinată strict transportului feroviar de călători și se calculează în raport cu costurile reale ale acestuia, realitatea arată altfel: în ultimul an, statul a plătit zeci de milioane de euro sub formă de compensații pentru transport rutier, făcut cu autobuze.

Schema, deși încadrată în prevederile legale, permite operatorilor profituri uriașe, chiar și de 200–300%, potrivit datelor publicate de Club Feroviar.

Clujul, în fruntea clasamentului risipei

Cel mai mare beneficiar al acestei scheme este CFR Călători, care a încasat 31,19 milioane de lei pentru rutele Cluj Napoca – Oradea, Cluj Napoca – Huedin, Cluj Napoca – Ciucea și Bratca – Huedin.

Pe locul doi se află Transferoviar Călători, cu 25,46 milioane de lei, urmat de Interregional Călători, care a primit 21,44 milioane. Regio Călători completează lista cu 554 de mii de lei. În total, patru operatori au obținut 78,65 milioane de lei pentru a transporta pasagerii cu autobuze, în loc de trenuri.

Autobuze în loc de trenuri: afacere mai profitabilă pentru CFR

Club Feroviar arată că înlocuirea trenurilor cu autobuze este extrem de avantajoasă pentru CFR Călători. Costurile sunt de aproape trei ori mai mici, iar profitul poate fi chiar triplu.

De exemplu, pe ruta Cluj – Oradea, unde circulă 12 perechi de trenuri pe distanța de 150 km, compensația totală primită de CFR este de 57,8 milioane de lei anual. Totuși, închirierea autobuzelor pentru același traseu ar costa doar 21 de milioane de lei. Practic, doar din diferența dintre compensație și costuri, compania obține un câștig de câteva zeci de milioane de lei, fără a mai socoti încasările din biletele vândute.

Planuri noi pentru autobuze pe alte rute din Ardeal

Mai recent, CFR Călători a invocat restricții impuse de CFR SA și ia în calcul să introducă autobuze și pe ruta Salva – Vișeu – Sighetul Marmației, arată aceeași sursă.

Situația ridică semne de întrebare privind modul în care sunt cheltuiți banii publici și eficiența sistemului de compensații pentru transportul feroviar, în special în Cluj și Ardeal, unde trenurile sunt tot mai des înlocuite de autobuze


Comentarii Facebook