Sambata 4 Iulie

Cluj: Reţeta evaziunii fiscale în taximetrie. Se pare că se câștigă AVERI din bani la NEGRU

 

Un taximetrist clujean a rupt tăcerea și dezvăluie cum fac evaziune fiscală cei care dețin taximetre în Cluj-Napoca. Proprietarul a cinci mașini face pe lună 20.000 de lei (5.000 de euro).

 

Mulți dintre șoferii de taxi au contracte de muncă pe 2 ore, cu toate că lucrează 12 ore pe zi, dacă împart mașina cu încă un coleg. Salariile sunt de 210 de lei, dar ei încasează peste 1000 de euro. Veniturile lor sunt neimpozitate. Propietarul mașinii și deținătorul licenței câștigă și el aproape 1000 de euro cu fiecare autoturism, dar impozitul pe salariul taximetristului este plătit pe valoarea trecută în contractul individual de muncă.

 

Redăm mai jos explicațiile taximetristului și un contract de muncă:

 

 

 

 

 

 

 

Poza 1 - Datele firmei din C.I.M. iar la litera H. “Durata muncii” se poate observa “O fracţiune de normă de 2 ore/zi.”

Poza 2 - Litera J. “Salarizare” avem “Salariul de bază lunar brut: 210 lei”

Poza 3 - Semnătura administratorului şi ştampila firmei.

Poza 4 - Denumirea funcţiei “ŞOFER AUTOTURISM (TAXI)” 

 

Din câte cunosc eu, cel care deţine această firmă mai deţine cel puţin 4 maşini de taxi. 

 

Fiecare maşină de taxi este trecută pe altă firmă, din mai multe motive ca de exemplu: 

 

- dacă o firmă este prinsă cu ceva nelegal şi este suspendată, se suspendă doar o singură firmă şi o singură autorizaţie; 

- dacă deţinătorul doreşte să vândă o autorizaţie (preţurile sunt între 15000 şi 20000 euro), atunci poate să vândă firma cu tot cu autorizaţie şi îi rămân celelalte firme; 

- deţinătorul a cumpărat firmele pe rând de la persoane diferite, deci are mai multe firme diferite;

- deţinătorul contractează împrumuturi bancare pe firme diferite pentru diverse scorpuri; 

- etc.

 

Se lucrează în 2 schimburi a câte 12 ore pe zi cu 2 şoferi, excepţie duminica când nu se lucrează.

 

Primul şofer preia taxiul la ora 6 dimineaţa, iar la ora 18 face schimb cu celălalt şofer. Şoferul care preia taxiul la ora 18 lucrează până la ora 6 dimineaţa când predă taxiul primului şofer. Cei 2 şoferi plătesc fiecare chirie de 75 lei pe 12 ore, rezultând o sumă totală de 150 lei pe zi. Deţinătorul taxiului primeşte de la şoferi suma totală de 150 lei pe zi, bani la negru din care nu plăteşte nici un impozit. După cum se vede în contractul individual de muncă, şoferul e trecut cu 2 ore pe zi timp de muncă, şi un salar brut de 210 lei pe lună. Pentru salariul brut de 210 lei plăteşte impozit soferul (aproximativ 35 lei), dar salariul rămâne deţinătorului maşinilor de taxi, şoferii fiind pusi să semneze fluturaşii de salariu (în multe cazuri îi semnează deţinătorul taxiului sau contabila). Din totalul încasărilor pe 12 ore, şoferul plăteşte combustibilul (se face plinul maşinii la fiecare schimb de tură) şi predă bonul deţinătorului autoturismului, iar restul banilor îi rămân lui, şoferului. La fel procedează şi celălalt şofer. Deţinătorul autoturismului introduce bonurile de combustibil în contabilitate deşi au fost plătite de către şofer. E ca şi cum ai introduce în contabilitate bonuri sau facturi pe care nu le-ai plătit.

 

Acum să facem nişte calcule simple:

 

Şoferul taxiului încasează bani eliberând bon fiscal, iar până aici aceşti bani sunt fiscalizaţi, sunt bani curaţi, iar de aici încolo începe evaziunea fiscală.

 

În 12 ore se încasează în medie, într-o zi obişnuită, 350 lei din cursele efectuate cu bon fiscal, iar de sărbători, festivaluri sau concerte se încasează chiar şi 500 lei în 12 ore.

 

Din cei 350 lei încasaţi în medie pe 12 ore, şoferul taxiului alimentează cu combustibil de aproximativ 60-70 lei, plăteşte 75 lei chiria, uneori când e murdară maşina de taxi o spală la benzinărie cu două fise de 5 lei, iar restul banilor îi rămân lui, şoferului de taxi.

 

350 lei (încasări) – 70 lei (combustibil) – 75 lei (chiria) –  1 leu (spălatul maşinii) = 204 lei câştigul soferului de taxi, bani zilnici, bani în mână.

 

Muncind în jur de 26 zile pe lună, şoferul de taxi face 204 lei pe tură (bani în mână pe 12 ore) x 26 zile = 5304 lei pe lună.

 

Din cei 5304 plăteşte impozit la stat 35 lei care se deduc din suma de 210 lei trecută în contractul individual de muncă.

 

Alţi cetăţeni plătesc impozite aproape jumătate din salar, chiar dacă au salar mai mic de 1200-1500 lei, în timp ce aceşti şoferi de taxi fac bani mulţi.

 

Deţinătorul maşinii de taxi încasând de la fiecare şofer 75 lei pe 12 ore, încasează de la cei 2 şoferi suma de 150 lei pe zi. 150 lei (chiria pe zi) x 26 zile = 3900 lei pe lună din care plăteşte impozit de 3% pe încasări şi 16% pe profit. Cei 16% impozit pe profit se plătesc doar teoretic, fiindcă îşi decontează bonurile de combustibil plătite de către şofer şi pe care deţinătorul nu a dat nici un leu, alţii îşi cumpără apartamente pe firmă şi le deduc, fiecare face o şmecherie.

 

Da, poate unii au observat că deţinătorul maşinii câştigă mai puţin ca un şofer de taxi, dar să nu uităm ca unul dintre cei la care am muncit eu avea 5 taxiuri, ceea ce înseamnă 3900 lei/lună x 5 taxiuri = 19500 pe lună, iar urmatorul la care am muncit avea 25 de taxiuri, deci 3900 lei/lună x 25 taxiuri = 97500 lei pe lună.

 

Chiar dacă e greu de crezut, există deţinători care au 50-70 taxiuri, şi câţiva care au peste 100. Faceţi voi calculele şi vedeţi câte zeci de mii de lei câştigă într-o lună făcând evaziune fiscală.

 

Printre deţinătorii acestor licenţe sunt funcţionari din primărie, consiliul judeţean, poliţişti MAI, poliţişti locali, şi posibil chiar procurori. Bineînţeles că firmele sunt trecute fictiv pe numele soţiilor, mamelor, copiilor, etc, dar ei conduc firmele, ei stau de vorbă cu şoferii, ei dispun angajarea sau concedierea şoferilor, pe ei îi sună şoferii când au probleme, lor li se dau banii în mână, etc. Contabilele firmelor sunt de obicei angajate de la diverse instituţii şi au relaţii.

 

Taximetriştii care au maşina lor personală nu fac evaziune fiscală sau alte şmecherii (posibil să facă doar foarte rar), fiindcă e maşina lor şi nu plătesc chirie, iar tot venitul e al lor şi nu sunt nevoiţi să-l disimuleze.

 

Cam asta este evaziunea fiscală din taximetrie, o mulţime de bani la negru, neimpozitaţi, în timp ce alţi cetăţeni plătesc impozite la greu.

 

Pentru cârcotaşii care vor comenta că am ceva cu taximetriştii sau că e reclamă mascată pentru Uber, ataşat celor scrise mai sus, aveţi pozele unui contract individual de muncă. Contractul nu minte, şi nimeni nu poate să creadă ca un taximetrist munceşte doar 2 ore pe zi.

 

Firme din diverse domenii încheie contracte de muncă pe 8 ore, plătesc taxe şi impozite pe rupte, salariaţii plătesc aproape jumătate din salar pe taxe şi impozite, în timp ce în taximetrie evaziunea fiscală e în floare cu complicitatea autorităţilor.

Comentarii Facebook