CEO-ul Ryanair anunță falimentul mai multor companii low cost: „Wizz Air nu are niciun viitor. EasyJet va fi dezmembrat”

CEO Ryanair Michael O’Leary anticipează falimente răsunătoare în Europa și critică Wizz Air și EasyJet

Michael O’Leary, CEO-ul grupului Ryanair, a avertizat recent că alte companii aeriene low-cost din Europa ar putea da faliment în următoarele luni, cu probleme mari înainte de Crăciun, creând oportunități pentru Ryanair. Într-un interviu acordat Corriere della Sera, O’Leary a spus că „Problema în Europa este că există multe companii care pretind că sunt low-cost, dar au o structură a costurilor ridicată. Play nu a avut niciodată profit. Vor fi și alți operatori mici care vor face față cu greu pe piață. Vor exista alte falimente înainte de Crăciun. Cred, de asemenea, că Wizz Air se află în dificultate.”

El a subliniat că Wizz Air și-a pus singură viitorul în pericol: „În timpul Covid au vândut avioanele și le-au luat în leasing la rate mari. În ultimii ani și-au crescut flota cumpărând avioane de la principalul acționar. Apoi s-au îndreptat către o bancă pentru a le refinanța cu aceste contracte costisitoare de vânzare și leasing. În ultimii cinci ani, Wizz a înregistrat profituri derivând din aceste operațiuni în bilanț, ca un fel de schemă Ponzi. Cu cât crești mai mult, cu atât faci mai mult profit. Dar acum au încetat să mai crească și nu mai pot face asta.

Potrivit CEO-ului Ryanair, Wizz Air a acționat haotic în încercarea de expansiune:

„Se mișcă dezordonat. Acum cinci ani voiau să se extindă în Italia, apoi la Viena. Și au dispărut. Apoi trebuiau să devină compania numărul unu în Orientul Mijlociu. Și au închis baza din Abu Dhabi pentru că… există nisip în nenorocitul de deșert. O adevărată surpriză pentru toată lumea. Acum vor în Kazahstan, vor să crească din nou în Polonia. Dar e prea târziu să crească în Polonia, pentru că noi deja investim acolo. Se pare că, în general, nu vor face niciun profit. În timp ce noi avem o coadă de aeroporturi europene care vor să creștem la ele.”

În ceea ce privește EasyJet, O’Leary a declarat că aceasta nu este în dificultate, dar nu înregistrează creștere: „Nici EasyJet nu scapă: nu are probleme, dar nu crește. Are doar o prezență puternică la Londra Gatwick, Paris Charles de Gaulle și Orly, și în Elveția. Pe termen mediu, cred că Air France-KLM va cumpăra operațiunile EasyJet din Paris și Elveția, iar poate British Airways pe cele de la Gatwick.”

În Italia, Ryanair a luat decizia de a retrage un avion de la Roma Fiumicino, motivând că „Fiumicino costă prea mult”, în timp ce compania cere eliminarea limitelor de mișcare de la Ciampino și lăudă regiunile italiene care au eliminat taxa municipală. O’Leary a precizat că „Avem peste un milion de locuri pe care le putem adăuga imediat în Italia” și că Ryanair intenționează să folosească această flexibilitate pentru a crește prezența și în alte părți ale țării.

În ceea ce privește digitalizarea proceselor, Ryanair va introduce începând cu 12 noiembrie cardul de îmbarcare disponibil exclusiv prin aplicație. Totuși, compania va accepta și biletele tipărite: „Dacă vreun bătrân se prezintă cu un nenorocit de bilet tipărit, îl vom accepta oricum. Vom accepta biletele tipărite pe tot parcursul iernii. Și eu sunt bătrân. De fiecare dată când am făcut o schimbare tehnologică, cineva spunea că bătrânii nu se vor descurca. Dar primii care s-au adaptat au fost chiar bătrânii, au timp și, chiar dacă nu sunt buni cu digitalul, cer ajutorul copiilor sau nepoților.”

Pe tema bagajelor, O’Leary a explicat că Ryanair aplică reguli stricte, dar transparente: „Unul dintre motivele pentru care am crescut bonusul de la 1 euro la 2,5 este că numărul bagajelor la poarta de îmbarcare scade rapid. Acum avem mai puțin de un bagaj la 10 zboruri. Eu însumi verific la porțile din Dublin și vine cineva cu un rucsac, de obicei american, și spune că nu știa. Îmi pare rău, dar trebuie să plătească amenda. Nu. Aplicăm doar regulile noastre. Totul devine mai eficient și continuăm să reducem tarifele.”

Despre prețurile biletelor, O’Leary a precizat că acestea rămân competitive: „Anul trecut, tarifele medii au scăzut cu 7%. Anul acesta estimăm o creștere de 6–7%, ceea ce înseamnă că, pe o perioadă de doi ani, tarifele din 2025 vor fi aceleași ca în 2023. Într-un moment în care totul crește, noi încă cerem aceleași nenorocite tarife de acum doi ani. Dar transportăm cu 20% mai mulți pasageri.”

În încheiere, CEO-ul Ryanair a subliniat strategia companiei: „Facem campanie pentru costuri mai mici și taxe mai mici pe transportul aerian. Meseria mea este să țip, să mă plâng, să protestez împotriva aeroporturilor regionale din Spania, împotriva taxei municipale din Italia. Între timp, creștem ca nebunii în Polonia. Creștem în Marea Britanie. Asta trebuie să facem.”

Comentarii Facebook