Amenzi de 1,3 milioane de lei pentru banci. VEZI AICI cum incearca bancile sa isi fure clientii

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a dat in luna august 73 de amenzi si 74 de avertismente unitatilor bancare din Romania.

 

Valoarea totala a amenzilor aplicate de inspectorii ANPC in perioada 11- 20 august ajunge la 1.339.000 de lei. Inspectorii au verificat 255 de puncte de lucru ale bancilor din toate judetele tarii.

 

"Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC.

 

Potrivit inspectorilor, in precontracte au fost gasite multiple nereguli, printre care nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului, nementionarea in cererea de acordare a cardului de credit a dreptului consumatorului de renuntare la contract in termen de 14 zile, restrictionarea dreptului consumatorilor de a fi informati in scris, prin intermediul unei notificari, privind aprobarea cererii de credit sau incasarea unui tarif pentru interogarea Biroului de Credit in valoare de 5 lei.

 

In cazul contractelor, bancile au conditionat dreptul consumatorilor de rambursare anticipata partiala a creditului prin impunerea unei "sume minime ce poate fi rambursata (...) egala cu cel putin 3 rate". Alte banci au prezentat in contracte clauze prin care in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul avea "posibilitatea" sa accepte sau sa "renunte la serviciile contractate". Inspectorii sustin ca aceasta clauza este contrara legii, care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat. "In contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent, clauza de exigibilitate ce poate fi considerata abuziva conform careia banca poate declara scadent si exigibil creditul in cazul in care clientul denigreaza sub orice forma banca sau angajatii ei, prezenta in contract a unei clauze care interzice clientului sa ia credite de la alte banci", sunt alte cateva nereguli descoperite de inspectorii in timpul verificarilor.

 

De asemenea, inspectorii au constatat ca bancile nu notifica clientii la modificarea ratei dobanzii ca urmare a variatiei indicelui de referinta, ca se percepe comision de administare credit concomitent cu cel de administare cont curent si ca unele banci percep o dobanda majorata cu 100% peste dobanda mentionata in contract.

Comentarii Facebook