Sambata 10 Aprilie

Aeroportul Cluj a fost înființat în 1932. Cum arăta atunci și cum a evoluat - FOTO


Aeroportul Internațional Cluj a fost fondat la 1 aprilie 1932 de către Ministerul Român al Industriei și Comerțului. 

Până atunci, zborurile erau făcute pe aeroportul militar Someșeni, fondat de Serviciul Național de Navigație Aeriană (SNNA) în 1928. Serviciul a fost înființat de Ministerul Român de Război tocmai pentru a opera o linie de transport aerian între Cluj și București. Primul avion folosit a fost un model Farman-Goliath, un avion cu 2 motoare și 10 locuri, construit de către Farman Aviation Works.

Farman-goliath.jpg

Aeroportul Cluj a avut primul zbor internațional în 1933

La numai un an de la deschiderea Aeroportului din Cluj, în 1933, de aici a fost făcut primul zbor internațional, operat de Liniile aeriene cehe CSA, pe ruta Praga - Cluj - București.

Au urmat rute noi, cum ar fi cea a Aeroflot pe ruta Moscova - Cluj - Praga, din 15 noiembrie 1935, iar avioanele folosite erau McDonnell Douglas model DC-2 cu 2 motoare și 14 locuri. 

În afara cursei spre București se mai zbura și spre Satu-Mare, dar și pe ruta Cernăuți - Cluj - Arad, cu avioane Lockheed L-10 Electra (cu 10 locuri) și Havilland Dragon Rapide.

a4a5625b17027b4f7ef232b6172167a2.jpg

Din 1934, Aeroportul Internațional Cluj a cunoscut și o creștere a numărului de angajațim, de la 6 la 16, în 1939, an în care a fost inaugurat și terminalul de pasageri.

12472467_859814257481094_1458611587564434662_n (1).jpg

Foto: Aeroportul Cluj în 1939

Aeroportul Cluj a fost distrus în al Doilea Război Mondial

Al Doilea Război Mondial a însemnat blocarea zborurilor civile, iar aeroportul a devenit unul militar, de primă importanță în Transilvania. În 1940, ca urmare a dictatului de la Viena, Transilvania de Nord a fost cedată Ungariei, iar aviația maghiară și germană a pus stăpânire pe Aeroport. De aici se ridicau celebrele avioane de luptă ale Luftwaffe, care lansau atacuri nimicitoare. 

157027903_1419228898252095_4107355543382610281_n.jpg

Clujul a fost eliberat în 1944, iar când aeroportul a fost recucerit de către Escadrila Nr. 4 Română Focșani, la sfârșitul lui septembrie 1944, acesta era complet distrus.

Aeroportul Cluj a cunoscut o perioadă de modernizări, după anii 1960, iar nouă ani mai târziu s-a dat în folosință noul terminal de pasageri. 

12931051_859814047481115_1989846533663232614_n.jpg

Foto: 1960, prima fază de modernizare

12932621_859817974147389_3544994799988815959_n.jpg

Foto: În 1970, s-a finalizat prima extindere 

Anii 90 au adus ale investiții. Din 1996, pe Aeroportul Internațional Cluj au început să fie operate și transporturi cargo internaționale.

Klausenburg-Kolozsvár,_Flughafen_3.jpeg

Pista Aeroportului din Cluj a fost inaugurată în 2013

Pista a fost lungită, iar în 2013 s-a dat în folosință noua cale de rulare a avioanelor în lungime de 2100 de metri, cu costuri de 120 milioane euro fără TVA. Ideea construirii unei noi piste de aterizare-decolare a apărut încă din anul 1992, pe când aeroportul funcţiona sub autoritatea Ministerului Transporturilor. După anul 2000, Consiliul Judeţean Cluj a preluat Aeroportul și a început dezvoltarea acestuia.

În anul 2001, s-au finalizat lucrările de modernizare şi extindere a aerogării vechi, iar în perioada 2005-2006 au avut loc lucrurile de extindere a vechii piste de decolare-aterizare de la 1850 m la 2100 m, instalarea balizajului axial. 

În vara anului 2007 au început lucrările de construire la cele două noi terminale de pasageri. În anul 2008 este inaugurat noul terminal de pasageri sosiri, iar un an mai târziu, în 2009, cel de plecări. Parte din aceste investiţii au fost finanţate cu suportul Consiliului Judeţean Cluj, dar şi din veniturile proprii ale aeroportului.

Lucrările de construire la noua pistă au demarat în luna noiembrie 2011, executant fiind Asocierea SCC Napoca SA - SC ICCO SYSTEMS SRL - SC GEO ARC SRL. Valoarea iniţială a contractului a fost de 137.808.522 lei, costurile finale ridicându-se la 166.427.278 lei. Costurile suplimentare la valoarea iniţială de atribuire a contractului au fost cauzate de problemele geotehnice apărute pe parcursul derulării lucrărilor, fiind necesare o serie de consolidări la stratul de fundare al pistei, lucrări care nu au fost cuprinse în contractul iniţial.

Istoria Aeroportului Cluj a fost marcată de accidentul aviatic din 1986

Un accident aviatic a avut loc pe aeroportul Cluj în după-amiaza zilei de 5 septembrie 1986, când o aeronavă Antonov 24RV din direcția București-Otopeni, a aterizat greșit. Accidentul s-a soldat cu moartea celor 3 piloți. Ioan Bodochi, șeful departamentului Mijloace Tehnice al Aeroportului din Cluj, care a declarat: ”A fost o aterizare greșită. Avionul a venit în cap și roata din față a intrat în cabină. Fără roată, aeronava s-a târât și s-a oprit în niște stâlpi din lanul de porumb, la aproximativ 300 de metri de pistă. Piloții se aflau în cabină și nu s-a putut ajunge la ei. Pe atunci se zbura obligatoriu cu ușa închisă”. Bodochi își aduce aminte, după aproape 20 de ani de la tragedie, de stewardesa Aurelia Grigore. ”A avut inițiativa de a deschide ușa înainte ca avionul să se oprească în stâlp. Așa i-a salvat pe pasageri. Dacă nu deschidea ea ușa, după impact ușa ar fi putut să se blocheze. Apoi a coborât din avion unul de la siguranța de zbor și, cum săreau călătorii, el îi prindea în brațe”.

Traficul Aerian a crescut enorm după preluarea Aeroportului de la Ministerul Transporturilor

Traficul pe Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj a explodat după anul 1999.

Dacă atunci erau 60.000 de pasageri pe tot anul, în 2010 s-a ajuns pentru prima dată la un milion de pasageri pe an. În 2017, cifra era mai mult decât dublă, fiind 2.700.000 de pasageri pe an, iar în 2019 s-a ajuns la aproape 3 milioane de pasageri. 

Explozia traficului de pasageri a venit în 13 noiembrie 2007, când compania aeriană low-cost WIZZ AIR alege să opereze toate zborurile din România ce deservesc zona Transilvaniei de pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca.

6390beb737e306b5fd3a52ae89c8c721.jpg

Comentarii Facebook