Social

Scrisoare PE BUNE despre patinoarul din jurul Regelui Matei Corvin, ”un fel de supererou al maghiarilor”

  



 

Ecologistul clujean Szakáts István a reușit să surprindă într-o scrisoare nemulțumirile comunității maghiare care a fost pusă în fața faptului împlinit prin amplasarea patinoarului în jurul grupului statuar Matei Corvin.

 

Până acum, patinoarul era în vecinătatea statuii, dar din acest an structura de rezistență a patinoarului a fost mutată și amplasată în jurul monumentului. 

 

Târgul de Crăciun Cluj-Napoca va fi deschis anul acesta în 24 noiembrie 2017 și se va închide în 1 ianuarie 2018.

 

Conform municipalității, soluția câștigătoare propune un concept care urmează un model european de organizare a târgurilor de Crăciun, fără conotații etnice, implementat și în alte orașe mari, precum Köln sau Glasgow.

 

Conceptul pune în valoare ansamblul statuar Matei Corvin, iar faptul că monumentul se află în centrul patinoarului oferă o protecție suplimentară acestuia și îl aduce în mijlocul clujenilor.

 

Despre patinele Regelui

 

Dragul meu cetățean clujean, om de trabă,

 

mă adresez ție in calitatea mea de concetățean clujean - dar ungur - pentru a-ți spune părerea mea despre patinoarul din Piața Unirii - a cărei formă O parcă că s-a înnodat un pic mai gordian.

 

Scopul meu nu e de a-l tăia, ci de a-l înțelege, iar pentru asta voi căuta în idiosincraziile unora (spre exemplu ale mele) și insensibilitatea altora (potențial, ale tale). Să trecem la treabă.

 

În acest an Primăria a aprobat construcția patinoarului în jurul statuii lui Mathias Rex, alias Matei Corvin, alias Mátyás király. A ieșit scandal.

 

În mare, vorbele pe temă au bătut următoarele cărări: 1. da'-ce-vină-au-copiii-patinatori, 2. da'-a-cui-e-statuia, și 3. da'-e-ca-peste-tot-în-Europa. Concluziile, pe scurt, au fost: 1. Copiii nu au nicio vină. 2. Moștenirea culturală a lui Mathias Rex e asumată și de maghiari și de români. 3. Europa e plină de patinoare cu statuie ecvestră în mijloc. În ceea ce mă privește, aș încerca să evit aceste cărări.

 

Aș vrea să ne uităm împreună la înțelesurile acestei statui.

 

Înainte de a începe: mă bucur din reflex pentru toți copiii și adulții care se bucură de orice patinoar care o să fie instalat și această iarnă în piața centrală a Clujului. În plus, ideea unui patinoar în formă de „O” care înconjoară statuia lui Rex e clar foarte ofertantă pentru toți patinatorii. Și atunci care-i baiul? De ce mi s-a strâns stomacul când am auzit vestea cu "patinoar în jurul statuii" - așa cum mi s-a strâns?

 

Poi știți, statuia. Propun să ne uităm la înțelesurile acesteia. Pentru început, la cele politice, culturale, și la alea cu bă-avem-o-statuie-mare-și-faină-în-mijlocul-Clujului. Și spoiler pentru al patrulea: bătaia de joc.

 

Deci, primele trei.

 

Politic, pentru maghiari, statuia e Statuia Regelui Nost'- cum ar veni, simbol a ce-bărbați-și-pe-veci-stăpâni am fost noi aci - odată. Pentru români, Matei Corvin nu poate însemna asta, n-are cum. Are o altă citire, un alt înțeles (nu vă grăbiți dă dați repede cu "gata unguru’ a recunoscut că toți ungurii e cu Trianonu’". Propoziția înseamnă că figura regelui încorporează o anumită citire a unei anumite perioade a istoriei. "E e, aia ca Ardealu' e a vost'". Passons.)

 

Cultural, statuia e principala referință și reprezentare în spațiul fizic Transilvan a acelui personaj din cultura maghiară despre care copiii maghiari învață zeci de povești la școală, care se evocă în sute de poezii și chiar și opere rock. Mátyás Király e un fel de supererou al maghiarilor. Poate nu știți: avem sute de cărți pentru copii și adulți despre Mátyás Király - asta pentru că avem sute de legende cu el (cum s-a dus el noaptea deghizat în oraș, să facă dreptate oamenilor mici, etc). Volumul produselor culturale în limba maghiară în ultimii 100 ani despre Mathias Rex este incomparabil mai mare decât în limba română. De aici se deduce că din punct de vedere cultural, Mathias Rex este asumat (apropriat) de maghiari mult mai mult decât de români.

 

Dar ca să mai și răsuflăm: din punctul de vedere al bă-avem-o-statuie-mare-și-faină-în-mijlocul-Clujului, marea mulțime a românilor și maghiarilor sunt exact, dar exact la fel: au un extrem de vag habar despre ce-i cu statuia, da' știu că dă bine ca fundal la selfie, cu patine pe umăr și vinul fiert în mână. În categoria asta e superdemocrație.

 

Și acum să trecem la al patrulea înțeles: bătaia de joc. În istoria recentă - mai apăsat de la domnia lui Gheorghe Funar încoace - statuia lui Mathias Rex a dobândit un nou înțeles: cel al bătăii de joc. Explicit, a devenit simbolul bătăii de joc a ultranaționalismului român față de comunitatea maghiară.

Câteva exemple:

- planul lui Funar de a muta statuia (1992)

- placa Iorga-Funar amplasată pe soclul statuii (1992, dar ce să vezi! și acum e acolo)

- "săpăturile arheologice" din piață (1994 -, astupate abia după mai bine de un deceniu de Funărie)

- multiplele distrugeri și vandalizări ale statuii (din 1960 încoace, ultima săptămâna trecută, cu ruptul pintenului).

 

La această listă se mai adaugă și chestii de atmosferă: distrugerile mormintelor maghiare din Cimitirul Házsongárd (în fiecare an), tevatura plăcuțelor bilingve (constant, din 1992 până în 2017 inclusiv), și multe altele.

 

Așa, în decenii, statuia lui Mátyás Király a devenit o foarte productivă suprafață de provocare și de bătaie de joc. O rană în care se poate piscăli, mergând la sigur, de fiecare dată. Acest înțeles s-a codat în statuie a) în era Funar explicită, și b) după aia, în era Funar implicită. E fain să-ți bați joc de Supererou, nu? Nu degeaba și-a făcut Funar atâta treabă cu el. Și nu degeaba se face și de atunci.

 

Ca un bun maghiar cu o sensibilitatea dusă spre idiosincrazie, da, am suspiciunile mele că asta s-ar fi întâmplat și în acest caz. Lucrez să mi le înfrâng. Dar nu e ușor. Mi-e foarte greu să cred că tot ce am scris, nu se știe - printre clujenii cu carte, instituții și partide. Doar s-a știut atâta vreme. Lucrez serios să mă conving.

 

Știți, sunt copiii ăia care s-ar da fericiți cu patinele în jurul statuii. Așa de mici că nici măcar n-au naționalitate. Na, n-are nimeni treabă cu ăia. Iară pe ăia mulți cu bă-avem-o-statuie-mare-și-faină-în-mijlocul Clujului oricum îi doare fix în patină de toată treaba cu aproprierea și umilința altora.

Dar hai să nu fim ignoranți toți.

 

Așa că, dragul meu frate clujean majoritar. Te invit cu iubire frățească să medităm împreună la următoarele trei condiții agravante în calea înțelegerii noastre interumane. Dincolo de problema de bază că io-s ungur.

 

Pro primo: îmi dau seama că din poziția de majoritar ți-e destul de greu să înțelegi ce se tot vaietă un minoritar. E o altă condiție existențială. Pentru minoritar cultura este un loc de refugiu, de generare și regenerare a identității, adesea un al doilea stat. Oi înțelege tu instant când emigrezi (da' nu emigra numai pentru asta).

 

Pro secundo: îmi dau seama că din poziția de majoritar care nu e foarte legat cultural de statuia lui Matia Corvinul poate fi foarte, foarte greu să înțelegi ce se tot vaietă un minoritar pentru care un Mátyás Király este asumat cultural profund.

 

Pro tertio: îmi dau seama că din poziția de majoritar care nu e foarte legat cultural de statuia lui Matia Corvinul și care probabil nici nu observă batjocura din ultimii 30 ani la care este supusă minoritatea maghiară, e foarte foarte foarte greu să înțelegi ce se tot vaietă un minoritar pentru care Mátyás király este profund asumat cultural și pentru care statuia mai semnifică și batjocura constantă, trăită ca o traumă multigenerațională.

 

Înțeleg toate astea.

 

De aceea îți promit că încerc să scap de idiosincraziile mele și să mă desensibilizez un pic.

 

Și aș vrea să te rog ceva. Nu-ți cer să muți pationarul. Ar fi păcat și stupid. Chiar e mai fain așa, tă' roată. Dar arată-mi cumva că nu-ți bați joc, că mă respecți. Nu știu, pune înapoi pintenul ăla rupt. Ceva.

 

Dă-i și tu o șansă clujenității noastre comune.

 

Îți foarte mulțumesc.

coral1_1_1.jpg
13-11-2017, 11:38
7437 vizualizări
80 comentarii
toți ungurii e cu Trianonu14-11-2017, 16:28
Draga Pisti, in general o observatie: cine scrie comentarii cu retorica de genul "frate clujean majoritar", acelea sint comentarii xenofobe de la bun inceput.

Ca "bun maghiar", ti-l "asumi cultural profund" pe "Mátyás király", atunci, "cu iubire frateasca", nu te mai supara cand si eu mi-l asum cultural pe Burebista.

Dezacordurile gramaticale apartin in primul rand etniei voastre, nu noua.

Tu nu scrii aici ca sa iti dai cu parerea despre un patinoar, "patinoarul din Piata Unirii", tu ne scrii in realitate prelegeri cu parerile tale despre politica si istoria Ungariei.
Nu mi se pare ca reusesti sa iti dai seama de ce faci. Disertatia ta este o ipocrizie evidenta.

"Batjocura din ultimii 30 ani" o vad si eu cand nu mi se mai raspunde daca vorbesc romaneste in tara mea.
Sa fim cinstiti: la fel te plangeai de "batjocura" si pe vremea lui Ceausescu. "Batjocura" la voi nu e de fapt batjocura, "batjocura" inseamna: "nu avem Ardealul".

In ceea ce priveste promisiunile tale: "promit că încerc să scap de idiosincraziile mele...", noi asteptam de la 1918 si inca mult de dinainte si tot n-ai mai scapat. Sa te mai credem, oare?
un alt roman14-11-2017, 17:27
pisti (cum ii spui) n-are dreptate intrutotul,dar imi pare mai conciliant decat dumneata,domnule Burebista
Domnul Matyas Kiraly14-11-2017, 20:13
@ alt roman-- :) de ce faci pe găinațul si pe balega, 'alt romane'? Incă tot iți mai este frică că iți iau ungurii Transilvania daca se 'supără'?Si trebuie să ii lingi in anus in fiecare zi,să te umilești și să le faci sluj pentru ca să-ți păstrezi Transilvania?
alt roman15-11-2017, 8:10
cand ai scris" frica ca" am inteles ca era semnatura ta,burebista...
Zorilor pt alt rumin16-11-2017, 3:37
He He He ...Esti comic,in prostia ta: ma omule ,, ca ca " ai scris chiar tu ,, că că " nu este cuvint si nu exista nici in Dex.Deci ,, ca ca " este pe tine,pina la urma.
alt roman16-11-2017, 9:26
m-am straduit sa nu te insult.n-o fac nici acum...a gresi e omeneste,dar a cauta tot felul de iesiri infantile denota frustrare,retard...sau poate doar incultura...nu-ti mai raspund,burebista.
clujean16-11-2017, 17:30
POSTACUL dan, care postezi aici sub numele 'alt roman', o intrebare pentru tine : iti este rusine cu Burebista? Sau lui, cu tine?
Esti un putzoi spalat pe creier cu propaganda de dupa 1989 de a imprumuta tot ce vine din Vest si de a scuipa pe cine ai fost, pe parintii tai si pe istoria ta.
Ca sa devii un servitor, 'Omul Nou' in marea masa de servitori executanti, de oameni cenusii ai lumii globalizate si cu identitatea stearsa.
Prefer sa raman mandru si putin mai sarac, iar tu sa ramai cu slugarnicia ta umila, un om fara istorie si trecut, ideala masa manevrabila a noilor puteri.
alt roman16-11-2017, 18:03
insultand,fara acoperire,n-ai cum fi mandru...esti jalnic.nu mi-e rusine decat,poate,pentru ca ma gasesc in conversatie cu un sfertodoct ca tine...dar,stop.
clujean17-11-2017, 5:03
Postacul dan, intre timp am aflat, de la niste binevoitori de aici din Cluj, ca esti considerat imbecilul de cinci stele al siteului Stiridecluj... Drept dovada, ai incercat si aici sa faci putina parada cu 'cultura' ta si sa ne arati ca ai auzit si tu despre cacofonie, fara sa intelegi exact ce este. Cam putin si cam ieftin, nu ti se pare? As zice totusi ca nu, unui dobitoc i se pare mult si asta, de aceea ai si facut-o.
Ma bucur ca ai invatat, cu teribilismul nerozilor, sa-i arati fundul tau nespalat unuia ca Burebista(ce vina o fi avand el?) si probabil si celorlalte personaje ale istoriei acestor locuri. Degeaba te grabesti sa te inchini si sa respecti istoria altora, daca pe istoria ta te piși, in ochii strainilor esti un nimeni, un zero barat, un om fara trecut disperat dupa valorile altora.
Calu lu Mihai Viteazu14-11-2017, 9:05
Dupa atatea idiosincrazii am o intrebare Da cu calu ce aveti ?
huedin14-11-2017, 8:54
O scrisoare pertinenta,chiar daca pe alocuri ,autorul nu se poate detasa de apartenenta etnica...Totusi:
1.Statuia superba este a noastra ,a clujenilor.S-o iubim,s-o respectam...
2.Patinoarul in jurul statuii nu este o exagerare (se mai vede prin alte tari).Cred ca va fi mai frumos asa si chiar mai practic (ma refer la inel).Dragi unguri,nu va simtiti jigniti!
3.Clujul este al clujenilor,indiferent de etnie.Este o obraznicie sa-i spui unuia sa plece acasa (in Ungaria),cand el este clujean dintotdeauna,sau altuia sa plece acasa (in satul bunicilor lui) doar pentru ca a venit la Cluj (de exemplu) ceva mai recent.Bravada si intoleranta sunt de neadmis.
4.Pentru fratietate m-as bucura sa aud ca un grup numeros de clujeni romani au protestat fata de vandalizarea statuii lui Matei Corvin si ca in alta parte a orasului un grup numeros de clujeni unguri protesteaza impotriva nemernicului care si-a permis obraznicia de a spanzura o papusa cu chipul lui Avram Iancu.As fi,atunci,si mai mandru ca sunt clujean...
andrei14-11-2017, 8:50
CE nu imi este foarte clar cu vandalizarea statuii lu Matei este ca ea este in stare perfecta pe cand statuia lui Baba Novac este vandalizata frecvent. Sa fie oare din cauza ca tatal lui matei Corvin era roman si mama unguroaica sau pentru ca Baba novac era etnic. Eu cred ca patinuarul e foarte bine construti in jurul unei statui frumoasae. Sa ne bucuram de iarna si de istorie.
Cititor14-11-2017, 9:02
Baba Novac a fost un mercenar sârb, îs convins că statuia lui n-a fost vandalizată de croaţi, ci de clujeni de-ai noştri care-i numesc pe toţi nou-veniţii aici "vinituri".
poov14-11-2017, 8:28
Puteti sa il luati pe Matei si sa mergeti la Budapesta! Acolo nu va umileste nimeni.

Multumesc,

Un Roman.
Budapestan14-11-2017, 8:36
Sa gaseasca intai pintenul !
eu14-11-2017, 9:19
:)))))
m*** la romanotigani14-11-2017, 10:49
pentru poov romanotiganul! sal suji pe tatato de p*** leprosul dracului de vinitura!!
Aloooo !14-11-2017, 23:50
Decat sa-i trimiti pe clujenii maghiari la Budapesta , mai bine ii trimiti pe taranii romani ce se cred clujeni inapoi in rachitele . Au adus cu ei la oras mizeria , subcultura si nesimtirea .
FELICITARI Pisti !14-11-2017, 7:33
Toti taranii astia postaci de se cred oraseni sunt niste semianalfabeti . Pentru ca nici unul nu se dovedeste a fi capabil sa replice inteligent si justificat autorului acestei scrisori . Maghiarul va da clase taranilor , este mai educat , mai cultivat si mai inteligent ca voi . Inapoi in padure cu voi , parvenitilor !
mda14-11-2017, 7:43
Asa este corect subscriu.Foarte multi angajatori isi cauta oameni de etnie maghiara....si stiu ei de ce.
mda214-11-2017, 8:33
Cauta intr-adevar. Mai ales unguroaice ca stiu meserie
cocosu14-11-2017, 7:17
bai da cate fonduri a supt Szakatz asta de la primarie si dupa aia a santajat-o pe ANNA HORVATH, alta corupta, trimisa in judecata de DNA, si vine el acum cu povestea asta.

Trebuie cercetat si Szakatas de la Fundatia AltArt de la Fabrica de Pensule, sa vedeti cate smenuri a facut baiatu asta.

Pacaliciu asta de Szakats
Comentac14-11-2017, 5:49
Citind comentariile ajungi la concluzia ca ne meritam soarta. Clujul Cultural cu 2 teatre si opere nationale, Universitar, bla- bla. Au ramas in urma, depasit de liota omogena de amatori de paranghelii si mici cu bere, zilele arpagicului si al fasolei, Untold si Sava Negrean cu Tamas. Mai apare odata pe an si fitzosul Bal al Operei, tot mai gol si penibil, in rest realitatea curenta se vede oriunde. In trafic, strada, parc, localuri. Majoritarii sunt veniti din alte locuri, daca nu ei parintii ori bunicii lor, cu ocazia CUG si insurubati "peaciliea asa". Asa ca mai terminati cu pretentii si ifose, asta-i societatea, Primarul s-a adaptat cel mai bine, le da ce doresc si are votul asigurat. Ca nu face nimica dupa, se vede, dar asa-i cu cei fara scoala, pot fi manipulati, cumparati ieftin si eficace.AQsa a fost si el cand a aterizat pe aici.
alt comentac14-11-2017, 6:56
Ce tot spui ca ai citit , probabil ca nu ai inteles nimic oricum chiar daca ai citit nici tu nu esti kolozsvarean nu ai drepturi aici . Ar fi mai cinstit si de preferat ca sa te intorci in locurile de unde ai 'vinit' cu familia cu tot .
carutashu14-11-2017, 7:27
Ma alt comentac , intotdeauna sar cu gura vinovatii . Tu esti cel vinit in Cluj de la tara , ceva in genul rachitele . Va tradeaza pe toti bocul vostru incult si needucat . Toti astia de va dati clujeni sunteti exact ca el . Zicea unul ca mirositi urat a balegar .
Comentac14-11-2017, 10:11
Ce figura esti mai "alt...", tu nu esti in stare sa-mi citesti comentariul, ce sa mai spun de scrisoarea din cuprinsul subiectului. Probabil e prea lunga si obositoare. Oricum esti foarte prostalau, sigur ceva Kolozsvarean asistat social.
alt comentac14-11-2017, 14:42
Sa stai linistit ca am inteles destul ca sa iti spun mars inapoi la coliba cu pereti de balegar vinitura .! Ce frumos era orasul asta pina sa veniti voi sa umpleti cu miros de balega . Cit priveste celalat dobitoc care a raspuns: nu am legatura cu Boc ,aici se vede ca esti dobitoc .
@ Istvan14-11-2017, 0:27
Orice oras civilizat are un cult pentru statuile ce-i apartin . Se vede ca de cand clujul a devenit feuda mocanilor lui boc , nu se mai poate vorbi de civilizatie si educatie .
realitatea13-11-2017, 20:18
Ma Szakáts István, ma ! Te doare pe tine fix in c de Matei, mort acum 700 de ani. Voi vreti Ardealul, ma... ! De aceea va tineti de agitatul spiritelor, de scrisori si scrisorele...!
alta realitate14-11-2017, 1:31
Daca romanii ardeleni miros si acum a balegar este vina ungurilor care i-au silit 2000 de ani sa doarma in colibe langa bivoli . Acum acesti 'emanati' se razbuna pe buna dreptate pe dostii lor asupritori .
Calul13-11-2017, 18:55
• Românii care vor să fie refuzaţi la Kaufland-ul din Odorhei trebuie să se grăbească, pentru că la 18:00 închide şi săptămâna viitoare vânzătoarea pleacă în concediu la Bálványos;
Calin13-11-2017, 18:43
Ba noi suntem aici de 2017 ani !!

Cum naiba nu evoluam ???
Eu13-11-2017, 18:56
Unii evoluează, alții ca tine ramân mult in urma.
Ca calin13-11-2017, 19:52
ashe dara...! si cine-o fo' b***** acuma 100 de ani,tot b***** e si astazi !!
Criculae13-11-2017, 18:00
Acelasi Szakáts István care a sifonat 400 000 euro "salarii ONG-isti" dim cei 2 000 000 pusi la dispozitie de organizatii Suedia pentru locuitorii de la Pata Rat?
400 000 de euro pentru salariile a 11 voluntari.
Cucu13-11-2017, 17:30
Da' cine pulla o avut rabdare si nervi sa citeasca aberatiile unuia???serios!!!sunt care au citit?
Geo13-11-2017, 17:58
Da. Am citit tot. Tu citesti doar eticheta de la neumarkt
Hopaaa13-11-2017, 17:01
O scrisoare care indeamna clujenii romani sau maghiari la pace si intelegere. Respect autorului
respect13-11-2017, 17:07
In care parte din text vezi tu ca-i indeamna pe maghiari la intelegere cu romanii ??
OVIDIU13-11-2017, 20:06
MA PROSTULE NEAM DE IOBAG ,UNDE VEZI TU RESPECT , CINE A VORBIT DE ASA CEVA ? NU REUSESTI SA CITESTI LIMBA PROPRIE IN SCRISOARE ?
hmmm14-11-2017, 0:32
Acum nu-i mai obliga nimeni pe romanii corciti sa fie iobagi . O fac din deprindere , indiferent de stapan : soros sau johannis .
Cineva14-11-2017, 1:07
esti acelas, vomezi diaree si apoi o sorbi iara.
kkk13-11-2017, 16:26
Am auzit ca mongolezi revendica sI Cataluinia.........afirma ca si acolo au fost primi, de prin anul 500:))))))
@kkk13-11-2017, 17:08
kkk, am auzit ca vomezi diaree si apoi o sorbi iara. ca sa-ti tina de cald si de creier.
kkk14-11-2017, 7:35
Hei, mongolezule numai atat poti?:)))))))))
SAY WHA?13-11-2017, 15:46
asta e ceva gluma scrisa de Academia Catavencu ?
Anna Horvath -Patriot Magyar !13-11-2017, 15:41
SALVATI STATUIA DE PATINUAR !! NU AVEM NEVOIE !
clujean13-11-2017, 17:11
Eu as fi foarte de acord sa existe patinoare in jurul statuilor lui Avram Iancu si Mihai Viteazul. Dar in acest caz maghiarii ar spune ca copii lor nu pot patina acolo deoarece nu s-ar simti integrati.
Sebi13-11-2017, 18:07
Nu avem nevoie de statuie, bănuiesc că la asta te referi
Pomohaci14-11-2017, 17:11
PATINOAR ESTE CORECT.
Marco13-11-2017, 15:35
Se pare ca am avut DREPTATE cand am scris ca vine Captain Istvan cu petitia si salveaza statuia :)))Istvan pe cai ca se filmeaza :)))))
Hopaaa13-11-2017, 15:26
Sa facem hora unirii impreuna cu fratii maghiari. Sa aratam tarii intregi ca noi convietuim impreuna in pace si iubire
hora13-11-2017, 17:12
Ii asteptam la 1 Decembrie.
pentru ”update”13-11-2017, 15:13
Vezi cum rage prostia în tine! Dacă m-ai provocat, îți răspund: AVEM ROMÂNI ÎN TRANSILVANIA CHIAR ÎNAINTE DE ANUL 1000 (știi tu de ce menționez anul 1000, chestia cu viniturile aterizate din Asia). Prezența românilor ca băștinași în Transilvania este dovedită de documente austriece, ungurești, germane și venețiene.
update13-11-2017, 15:22
Repet reformulat intrebarea fiindca vad ca multi dintre comentatori nu l-au citit bine: cati dintre COMENTATORII de etnie romana au certificat de nastere din Ardeal ?
@ 'update'13-11-2017, 15:46
TOȚI !!
ionita ion14-11-2017, 9:03
L-am dat, de ce nu apare?
Paul13-11-2017, 14:40
Am citit jumătate din acest articol și mi-a ajuns. Găsiți-vă, bă, un hobby. Asta să fie cea mai mare problemă pe lume!
@Paul13-11-2017, 15:10
Cred ca comentatul la astfel de "stiri" e hobby-ul sugerat al multor indivizi cu inteligenta redusa sau cu prea mult timp liber.
update13-11-2017, 13:55
Avem macar un singur roman nascut in Ardeal printre toti acesti comentatori ?
clujean13-11-2017, 14:08
Hai bozgore, las-o mai moale! Suntem satui de manipularea voastra ordinara, cum ca voi sunteti aici de 1.000 de ani si noi romanii am fost parasutati de pe Luna. Da-i pace, ca nici pu.la nu va mai crede !
@clujean13-11-2017, 15:17
Cam multe presupuneri despre om dintr-o simpla intrebare.
Oare care era reactia ta daca intreba despre procentajul de etnie maghiara ("bozgori" in limbajul elocvent folosit in aceste comentarii) sau rroma dintre comentarii ardeleni ?
clujean14-11-2017, 12:31
Da ma, io is nascut in Cluj. No, acuma esti multumit ?
Mr13-11-2017, 13:01
Nu aveti ma alt subiect?..hai ca deja e plictisitor..
Iar amestecati c****** si schimbati subiectul cand sunt alte probleme mult mai de rahat in orasul si tara asta...
Cand cresc preturile sau nu sunt bani gasiti mereu un subiect de genul...
ana13-11-2017, 12:21
Sunt alte probleme mai mari in tara decat acest patinoar. Nu inteleg de ce se ofuscheaza maghiarii ca multi copii il vor vedea mai des pe Matei Corvin si mai de aproape. Ce are ?????
petre13-11-2017, 12:15
acel jeg de patinoar nu isi avea rostul nici la Pata Rat nu in piata simbol a Clujului !
dar daca tot il amplaseaza sa il ofere celor de la #rezist sa se invarta pana ametesc
Aurel13-11-2017, 12:07
Statuia Regelui Matei Corvin nu este a comunității maghiare din Cluj-Napoca. Regele Matei Corvin, după tată, era român. Prin urmare, noi românii privim cu respect acest monument istoric. Încercarea U.D.M.R.-ului de-a transforma grupul statuar într-un simbol al lor propriu este inutilă și penibilă.
Stefan13-11-2017, 13:59
Cica spui ca dupa tata a fost roman! L-ai intrebat tu personal sau crezi bazaconii? Tu te crezi roman? Si daca peste 100 de ani aici va fi tanzania atunci strastrastranepotii tai o sa spuna ca ai fost tanzan? Cand spui ceva spui pentru ca crezi sau spui sa fi si tu in trend cu lumea? Sau spui doar ceea ce vrei sa auzi? Adevarul cateodata nu e ceea ce vezi si ca sa sti acel tata despre care spui tu ca a fost roman a fost o inventie istorica ce trebuia facuta pentru ca lumea a inceput sa aprecieze si sa judece dupa etnie. Dar in acea perioada chiar nu era necesar si valoarea lui este incontestabila. Ai intelege daca ai merge putin peste granita si ai vedea de ce romanii sunt asociati cu tiganii ca doar ei nu mai sunt tigani ci romi. Ce t**** esti care nu vorbesti romaneste si roman care nu vorbesti taganeste. Deci ce a fost?
Aurel13-11-2017, 15:27
Răspunsul tău este nefundamentat din punct de vedere istoric și cam sforăitor. Dacă ești ”fan” Matei Corvin, citește puțină istoire.
emil13-11-2017, 19:22
mai Stefan I al Ungariei, ce a fost prima data? poi prima data a fost Gelu (Gelou) si abia apoi a fost Tuhutum. asta chiar voi ati scris-o - da, stiu ca doare ...
roman13-11-2017, 12:03
Hallo Dl plangacios, Szakats daca nu va respectam, statuia lui Matei Corvin nu ar fi fost restaurata cu contributia statului roman in timp ce statuia lui Mihai Viteazul zace in parasire de atatia ani.Am putea spune chiar ca va respectam pe voi mai mult decat pe noi.Dar asa sunt maghiarii: nu vad niciodata adevarul si se dau loviti tot timpul! Ne-am saturat de atitudinea asta de continua fronda si nesimtire a voastra. Si daca pana la urma zici ca e OK patinoarul, tot nu intelegem smiorcaiala dumitale idiosincratica pornita de la un pinten prost fixat pentru a carui disparitie ii acuzi automat si fara dovezi pe romani. Nu e in asta un inceput de paranoia?
Attila13-11-2017, 22:40
Mai baiatule - restaurarea statui a fost platita 60 la suta de statul maghiar - pt. ca ei stiu cat valoreaza - veneticii in Cluj nu au o astfel de idee.
Cat despre valoarea stutuii lui Mihai - mai bine nu deschidem discutie...
Vlad13-11-2017, 12:01
Sa s u g a p u l a toti bozgorii din romania!!!!!
Boris13-11-2017, 12:20
Pune o pe mata in genunchi si dai m***
Emil13-11-2017, 11:59
M*** Gyuri. Ma cac pe scrisoarea ta pe bune - scrie in maghiara si publica in szabacsag sau cum se numeste ziarul acela. Minoritari oropsiti ati fi daca nu ati avea posibilitatea de a alege; puteti oricand sa va retrageti in patria mama, ca doar nu v-au exilat, iar acolo nu veti mai suferi de pinteni lipsa si patinoare in jurul unei statui. Da-va-n mmv.
Attila15-11-2017, 23:19
Veneticule - daca scrii despre "Szabadság" macar scrie corect.
Mai bine v-ati retrage voi peste Carpati....
Preotul13-11-2017, 11:57
SI EURO CRESTE PROSTIME !!!

COMENTATI ! COMENTATI !
clujean13-11-2017, 13:59
Corect ! Domnule Szakats Istvan, aproape ca era sa ma pacalesti. Dar ti-ai dat arama pe fata la sfarsit: "și care probabil nici nu observă batjocura din ultimii 30 ani la care este supusă minoritatea maghiară". No ember, daca-mi explici mie asa....foarte detaliat....cu ce pu.la mea ii asa batjocorita minoritatea maghiara in ultimii 30 de ani, ti-as fi foarte recunoscator. Nici catalanii n-au primit atatea drepturi in ultimii 30 de ani si voi va plangeti in continuare. Inca o majoritate care sa-i suga pu.la unei minoritati, io unu' n-am mai vazut pe planeta asta ! Si inca ceva: ma omule, e vorba de UN PATINOAR in jurul statuii, unde o sa se dea oameni mari si mici pe patine, nu se pisha nimeni pe statuie. Tulaaaai Doamne, da' frustrati mai suntetui !
Preotul13-11-2017, 18:41
1 EURO = 4.6495 RON
bula13-11-2017, 19:53
ai iutat, Amin

Cele mai citite ştiri din Social

5134 vizualizări
17-11-2017, 14:14
Descoperire macabră la Pata Rât: Nou născut aruncat la gunoi - FOTO» Vezi tot
3378 vizualizări
17-11-2017, 13:11
Clujean accidentat în Florești, acuză Asirom că nu a fost despăgubit CORECT - FOTO» Vezi tot
3113 vizualizări
16-11-2017, 11:55
CĂUTĂRILE s-au încheiat! Informații despre tânăra din Cluj, dată dispărută - FOTO» Vezi tot
2429 vizualizări
16-11-2017, 17:08
Un dirijor s-a spânzurat pe o stradă din Cluj-Napoca» Vezi tot
2187 vizualizări
17-11-2017, 21:18
O betonieră era să facă prăpăd în Mănăștur. Șoferul mergea pe contrasens și forța avansarea în trafic - VIDEO» Vezi tot

Sondaj de opinie:

Dacă în toamnă ar fi alegeri parlamentare, ce partid ați vota?