Experiența minunată de la Cascada Șipote din Munții Apuseni. Traseul este ușor, iar trăirile sunt speciale - FOTO

Cascada Șipote din Munții Trascău este situată în județul Alba, lângă Sălciua.

Cascada se află pe Valea Arieșului, la 2 km aval de comuna Sălciua. Porțiunea finală a șirului de cascade poate fi văzută din drumul național DN 75 la trecerea peste linia ferată a Mocăniței.

Din centrul comunei Sălciua se urmează 2 km pe șoseaua spre Huda lui Papară până la Valea Morilor de unde, urmând o potecă marcată cu cruce rosie, se ajunge după o oră de mers, în Poiana La Șipote. Se poate ajunge și de la Huda lui Papară, pe poteca marcată cu triunghi rosu, pe sub abruptul Bedeleului în circa 2 ore de mers.

Cascada Șipote este un fenomen carstic complex care cuprinde:

• un bazin de colectare a apei, parte a Platoului Bedeleu plin de doline și ponoare periodice situat la 1100-1200 m altitudine,
  • 3 izbucuri (mici bazine foarte adânci) situate 400 metri mai jos sub peretele de stâncă, cu debit mediu prin care apare la lumină apa colectată pe platou, după ce străbate pachetul gros de calcare,
  • un pârâu de 800 m lungime care coboară de la 700 m la 430 m altitudine pe o albie abruptă ce se varsă în Arieș,
  • un mare număr de cascade de până la 15 m înălțime răsfirate pe stânci sau baraje de travertin,
  • gururi de travertin, bazine construite ca niște baraje din depunerile de calcar.

Cum se ajunge la Cascada Șipote

Din centrul comunei Sălciua se urmează săgețile care indică ”spre cascadă”. La un moment dat e o zonă mai largă, unde e improvizată o parcare, iar de acolo am continuat pe jos. Am urmat traseul cu marcaj cruce roșie, inițial prin pădure, apoi peste pășune. Urcarea e lejeră, ca o plimbare ceva mai alertă, sigur nu va pune probleme nici dacă mergeți cu copii.

După ceva mai mult de o oră, am ajuns într-o poieniță, de unde puteam auzi zgomotul cascadei. Am luat-o aici ușor la stânga și am coborât o pantă scurtă, ceva mai abruptă și alunecoasă. Însă imaginea care ni s-a deschis a meritat din plin efortul! Nu îmi vine să cred că până nu demult nu știam de această frumusețe chiar aici, la noi „acasă”.

Am stat puțin în zona cascadei, am pozat-o din toate unghiurile, ne-am răcorit când ne-am apropiat mai tare de șuvoiul de apă și ne-a stropit serios. Apoi am făcut cale întoarsă, urmând marcajele, pe un drum ușor diferit. De la cascadă se poate continua traseul spre Poarta Zmeilor, însă acesta este un traseu dificil, care necesită echipament specializat.