Școala Încrederii, un proiect care dorește să elimine frica elevilor față de profesor, catalog și evaluări


Imaginați-vă o școală cu copii zâmbitori, plin de încredere, care-și fac auzită vocea și își urmează visele. Imaginați-vă o școală cu profesori încrezători, care conștientizează nevoia de validare și apreciere a copiilor. Imaginați-vă că fiecare școală din România poate deveni o comunitate a bunăstării și bucuriei.

Școala Încrederii, o campanie care va schimba experiențele de învățare în școli

Te-ai întrebat vreodată dacă, în școlile de stat din România, copiii și profesorii se simt bine? Tu ai fost vine la școală? Când răspunzi la această ultimă întrebare - fă-o cu sinceritate și obiectivitate - , simți bucurie, dor sau teama că imediat se va deschide catalogul și vei fi chemat în fața clasei? Sau poate arsura lăsată pe palmă de liniar? Iar dacă tu ai fost bine la școală, pune această întrebare unui prieten.

Procesul Școala Încrederii a luat naștere din pasiunea și dorința Ruxandrei Mercea, a lui Ciprian Ghișa și a Domnicăi Petrovai de a readuce încrederea în școlile din România prin schimbarea culturii organizaționale, prin leadership și prin dezvoltarea relațiilor sănătoase între toți membrii comunității.

Discutăm, de ani de zile, despre curriculum, organizarea anului școlar, rezultatele slabe la testele PISA, BAC și extrem de rar despre sănătatea mintală și emoțională a copiilor și adulților din școlile noastre, despre relațiile din cancelariile profesorale. Un studiu, la care am lucrat în parteneriat cu o echipă din cadrul Universității Babeș-Bolyai, realizat în 54 de școli din țară, a relevat că lipsa încrederii între adulți și copii este una dintre principalele surse ale problemelor cu care se confruntă învățământul românesc”, au spus fondatorii campaniei.

În septembrie 2020, 54 de școli de stat din România și-au asumat, voluntar, parcurgerea unui proces de transformare a experiențelor de învățare ale copiilor, prin schimbarea relațiilor dintre elevi, profesori și părinți din neîncredere în încredere, din critică și respingere în acceptare, din dependență în autonomie. Mai simplu spus, catalogul nu va mai fi o sperietoare, iar catedra profesorului un piedestal. Copiilor nu le va mai fi frică să spună ceva „greșit”, iar profesorii vor veni cu bucurie la școală.

Cum se va întâmpla acest lucru? Procesul, numit Școala Încrederii, se întinde pe durata a cel puțin cinci ani pentru fiecare școală, iar transformarea se produce pas cu pas, prin aplicarea practică a celor învățate în cadrul unui program de formare și certificare.

Îmi doresc ca toți copiii României să aibă curajul și puterea să își asume propria viață, având resursele interne să se reinventeze, să persevereze și să fie împliniți”, a spus Ruxandra Mercea, directorul Transylvania College. Mamă a trei copii, ea consideră că schimbarea și transformarea în educație vine din interiorul fiecărei școli. Speranța Ruxandrei este că tot mai multe școli din țară vor conștientiza că pot să se schimbe pentru binele copiilor.

Sistemul educațional din România, un exemplu negativ în studiile internaționale

Sistemul educațional din România este de nenumărate ori prezentat în studiile internaționale ca exemplu negativ, atât din perspectiva rezultatelor elevilor, cât și a motivației profesorilor.

Cunoaștem deja cifrele îngrijorătoare din aceste studii cu privire la analfabetismul funcțional, la rata abandonului școlar, la rezultatele din testele PISA, la rata integrării pe piața muncii. Despre cum s-a ajuns în această situație s-au scris multe pagini și s-a vorbit de-a lungul anilor. În ciuda rezultatelor slabe ale elevilor din România și a studiilor care arată că profesorul are o influență mai mare asupra performanțelor școlare ale elevilor decât alți factori școlari, nu există o decizie asumată la nivel politic privind formarea inițială a cadrelor didactice.

În acest context, pe baza modelului de intervenție și al rezultatelor obținute atât în Transylvania College, cât și în cele 12 școli din programul pilot, s-a decis implementarea procesul la nivel național.

Începând din septembrie 2020 se lucrează cu peste 2500 de directori, cadre didactice și nedidactice și personal auxiliar din 53 de școli înscrise în proces, în beneficiul a peste 25.000 de elevi din 18 județe și București.

Căror nevoi fundamentale din școli se adresează proiectul?

Nevoia de încredere și siguranță în relații - Școlile sunt medii cu un nivel foarte mare de stres, anxietate, neîncredere și critică atât în rândul adulților, cât și al copiilor.

Nevoia de grijă - Integrare a grijii față de sănătatea emoțională și mentală în viața de zi cu zi, nevoie care este ignorată în multe școli. Profesorii au un risc mare de a se confrunta cu anxietate și depresie.

Nevoia de excelență și performanță - În majoritatea școlilor, procesul de predare-învățare e încă centrat în jurul profesorului.

Nevoia de colaborare - Profesorii și părinții au nevoie de sprijin să răspundă nevoilor emoționale ale copiilor și adolescenților.

Cum se va face schimbarea?

În cadrul procesului Școala Încrederii, fiecare școală va trece printr-un proces de cinci ani. În primii doi ani, școlilor li se oferă intervențiile de bază care se adresează în principal profesorilor și echipei administrative. Urmează un audit, ale cărui concluzii vor contura un plan de intervenții specific comunității pentru următorii doi ani. În ultimul an, reprezentanții fiecărei școli urmează să demonstreze că își doresc și pot să susțină transformarea din școală și să obțină certificarea “Școala încrederii”. Această certificare se păstrează printr-o contribuție anuală de efort, timp și energie a școlii.


Comentarii Facebook