Sambata 19 Octombrie

Reacția Ministerului Finanțelor, după ce Guvernul a anunțat instituțiile că nu au suficienți bani de salarii pentru trimestrul IV


Ministerul finanțelor a trimis o circulară mai multor instituții bugetare, cerându-le acestora să vină cu măsuri concrete de reducere de cheltuieli, deoarece în momentul de față "sumele propuse pentru trimestrul IV nu acoperă plata integrală a salariilor".

Ministerul Finanțelor arată într-un document trimis mai multor instituții bugetare și prezentat de G4Media.ro că, în privința cheltuielilor de personal, "a aprobat repartizarea pe trimestre conform propunerilor transmise, chiar dacă, prin modul de repartizare a acestora, sumele propuse pentru trimestrul IV nu acoperă plata integrală a salariilor".

În documentul citat se arată că ministerul a cerut instituțiilor bugetare "să comunice măsurile ce urmează a fi dispuse, astfel încât să se încadreze în cheltuielile de personal aprobate prin buget", dar adaugă că "în răspunsurile transmise până la această dată marea majoritate a ordonatorilor principali de credite au precizat că nu au identificat măsuri de reducere a cheltuielilor de personal", conform realitatea.net.

Ministerul Finanțelor arată că instituțiile au transmis că "vor solicita fonduri suplimentare cu ocazia rectificării bugetare", dat fiind că nu au găsit soluții pentru reducerea cheltuielilor.

De asemenea, în aceeași adresă, Ministerul Finanțelor scrie că "nu poate fi de acord cu majorarea cheltuielilor de personal cu ocazia rectificărilor bugetare", deoarece o asemenea creștere a fondului de salarii pentru bugetari ar duce la reducerea cheltuielilor de investiții.

Adresa Ministerului Finanțelor vine pe fondul creșterii semnificative a cheltuielilor cu salariile bugetarilor în 2019 din cauza legii salarizării unitare, dar și a majorării salariului minim, indicator în funcție de care sunt stabilite alte salarii și indemnizații.

Cheltuiala cu salariile bugetare aprobată prin legea bugetului de stat a crescut cu 17 miliarde de lei în acest an față de 2018.

58442913_10216725686152793_7755270932825899008_n.jpg

Totuși, Ministerul Finanțelor a venit cu o reacție rapidă pentru a lămuri situația:

În urma informațiilor privind faptul că Ministerul de Finanțe nu mai are bani pentru plata salariilor din ultimul trimestru al anului 2019, instituția face următoarele precizări:

În legătură cu speculațiile apărute în spațiul public cu privire la circulara transmisă tuturor ordonatorilor principali de credite, Ministerul Finanțelor Publice face următoarele precizări:

În acest an, prin Legea bugetului de stat nr.50/2019, au fost asigurate sumele necesare plății drepturilor salariale în sectorul bugetar, stabilite conform legislației în vigoare, respectiv Legea cadru 153/2017 și OUG 114/2018.

Ministerul Finanțelor Publice a aprobat repartizarea pe trimestre a sumelor astfel adoptate de Parlament prin Legea bugetului de stat nr. 50/2019.

În condițiile întârzierii promulgării Legii bugetului de stat, și având în vedere necesitatea aprobării cu celeritate a repartizării pe trimestre, pentru asigurarea fondurilor necesare proiectelor de investiții, a plății salariilor și a pensiilor, Ministerul Finanțelor Publice a aprobat inițial repartizarea pe trimestre conform propunerilor transmise de ordonatorii principali de credite.

Ulterior, Ministerul Finanțelor Publice a menținut propunerile ordonatorilor principali de credite pentru trimestrul 1 revizuind trimestrele 3 și 4 după caz, pentru asigurarea cheltuielilor de personal până la finalul anul 2019.

Încadrarea cheltuielilor de personal aprobate prin Legea bugetului de stat este o obligație stabilită atât prin Legea finanțelor publice cât și prin Legea responsabilității fiscal-bugetare.

Ministerul Finanțelor Publice, potrivit atribuțiilor stabilite prin actele normative incidente, are obligația de a monitoriza execuția cheltuielilor bugetare și respectarea țintelor de deficit stabilite prin lege.

În acest sens, Ministerul Finanțelor Publice solicită periodic ordonatorilor principali de credite să respecte Legea finanțelor publice și Legea responsabilității fiscal-bugetare atunci când propun ocuparea posturilor vacante, promovarea angajaților, acordarea de sporuri noi, stabilirea programului de deplasări etc.

Comentarii Facebook