Duminica 6 Octombrie

O clujeancă a obținut daune morale pentru ședințe la psiholog. Femeia fost înșelată de o platformă de shopping online


O femeie din Cluj-Napoca a obținut daune morale pentru contravaloarea ședințelor la psiholog, necesare în urma traumei suferite după ce a fost înșelată de un site de cumpărături. Decizia a fost dată de către Judecătoria Cluj-Napoca. 

Femeia a primit daune morale în valoare de 3.000 de lei, bani „care pot reprezenta contravaloarea unor ședințe de terapie” printr-o decizie în primă instanță. Judecătorul a decis că femeia este îndreptățită la acești bani după ce a fost înșelată de un site de cumpărături online cu suma de 11.000 de lei. 

Femeia a fost înșelată de o firmă, care i-a blocat banii pe un site de cumpărături

Istoria clujencei începe la finalul anului 2018, atunci când femeia din Cluj-Napoca poartă o serie de discuții cu unul dintre partenerii firmei S.C.Shopping Center Network S.R.L și, după ce i se prezintă modul în care se pot efectua cumpărăturile și ce avantaje ar obține, aceasta decide să se înscrie pe platforma de cumpărături on-line. Femeia a decis să vireze în contul firmei 11.000 de lei, sumă de bani pe care urma să o folosească pentru o serie de cumpărături, notează fanatik.ro. 

În momentul în care femeia încearcă să folosească suma virată în contul firmei, descoperă cu stupoare că nu mai are acces la proprii bani. Ce se întâmplase? Banii au ajuns într-un cont de garanții, iar pentru a avea acces la ei, i se impunea acesteia să le convingă pe alte două persoane să se înscrie pe platforma SCNet.

Avocata Roxana Pop, cea care a reprezentat-o pe femeie, a susținut în fața instanței că femeia a realizat, atunci, că acel contract „a fost încheiat fără a avea posibilitatea de a înțelege modalitatea concretă în care vor fi direcționați banii clientului”, ceea ce „este de fapt o metoda de practică ilegală comercială a acestei societății”.

Victima a încercat în zadar să-și recupereze banii pe cale amiabilă

Femeia a încercat să rezolve problema apărută, pe cale amiabilă, însă reprezentanții platformei de shopping online au refuzat să-i întoarcă banii.

Reclamantei nu i s-a comunicat că depunerea sumei de 11.000 de lei va fi efectuată într-un cont de garanții, aceasta fiind informată că poate să folosească suma respectivă pentru achiziționarea produselor de la partenerii comerciali de care era interesată, deși în realitate, după depunerea sumelor în contul pârâtei, nu mai putea dispune de suma respectivă pentru achiziționarea produselor de la partenerii comerciali”, se arată în concluziile depuse în fața instanței de avocata victimei, citate de publicația Clujust.ro.

Ulterior, victima a înaintat o plângere la Protecția Consumatorilor (ANPC), instituție care a considerat că acel contract a fost încheiat în mod abuziv, și a aplicat o amendă de 10.000 de lei. Acest lucru se întâmpla la doar două luni de când femeia virase cei 11.000 de lei în conturile SCNet.

Instanța a fost de partea femeii, care a fost indusă în eroare

După decizia ANPC, femeia s-a adresat instanței pentru a-și recupera banii. Acolo, în fața judecătorilor, asociatul în firma SCNet, Iovan Nicolae, cel care a convins-o în primă fază să se înscrie pe platformă, a încercat să explice în ce a constat contractul încheiat cu femeia păgubită. El a susținut că banii depuși funcționează ca o garanție, asemenea unui avans pe care-l plătește cineva care dorește să cumpere, de exemplu, un apartament, vânzătorul având astfel garanția că la termenul stabilit de cumpărătorul va achita diferența de preț.

Instanța a apreciat însă că reclamanta nu a fost în mod corect informată cu privire la modul de funcţionare a sistemului de cumpărături, nefiindu-i indicat modul de funcţionare al comisioanelor şi al garanţiei depuse de aceasta în contul deschis în cadrul platformei.

Instanța apreciază ca fiind întemeiate susținerile reclamantei potrivit cărora aceasta nu a înțeles modalitatea în care funcționează sistemul de cumpărături, iar acest aspect s-a datorat în mare măsură modalității în care acest sistem i-a fost prezentat de către martorul Iovan”, se arată în motivarea Judecătoriei Cluj-Napoca.

Decizia finală a instanței, restituirea banilor și daune morale de 3000 lei 

Prin decizia judecătoriei, firma a fost obligată să îi restituie femeii suma de 11.000 de lei, pe care aceasta a depus-o în contul platformei și pentru care nu a beneficiat de niciun serviciu. Mai mult, instanța a decis că pierderea acestei sume, dar și eforturile pe care femeia le-a depus ulterior pentru recuperarea banilor, reprezintă o traumă emoțională. Astfel, instanța a obligat firma SCNet la plata unor daune morale de 3.000 de lei, despre care a susținut că pot reprezenta contravaloarea unor ședințe de terapie, notează fanatik.ro. 

Pierderea unei sume de 11000 lei poate reprezenta în sine un stres emoţional pentru majoritatea persoanelor care locuiesc în România şi obţin un venit mediu. În plus, reclamanta a fost nevoită să facă numeroase demersuri în faţa organelor statului în vederea recuperării sumei de 11000 lei. În vederea acoperirii prejudiciului emoţional suferit de reclamantă ca urmare a faptei ilicite a pârâtei, după cum s-a reţinut mai sus, instanţa va obliga pârâta la plata către reclamantă a sumei de 3000 lei, cu titlu de daune morale, care poate reprezenta contravaloare unor şedinţe de psihoterapie în vederea restabilirii sănătăţii emoţionale”, se arată în motivarea sentinței.

Comentarii Facebook