Consiliul Naţional al Elevilor desființează propunerea lui Iohannis ca liceele să organizeze examene de admitere cu subiecte proprii: Duce la discriminare!


Consiliul Naţional al Elevilor critică ideea organizării examenului de admitere pe liceu, susţinând că interesul superior al elevului este să aibă dreptul de a alege. "Considerăm că în cazul în care elaborarea subiectelor şi organizarea logistică a examenului va fi complet descentralizată, există un risc substanţial privind apariţia unor discrepanţe negative semnificative între licee, atât în ceea ce priveşte gradul de dificultate al subiectelor, cât şi în ceea ce priveşte corectitudinea organizării probelor propriu-zise", afirmă reprezentanţii elevilor, conform News.ro.

Admiterea la liceu - interesul superior al elevului este să aibă dreptul de a alege!

„În cursul declaraţiilor de presă susţinute la finalul şedinţei de Guvern ce a avut loc astăzi, având drept subiect central pe agendă aprobarea proiectului România Educată, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că elevii vor putea susţine examenul de admitere la liceu prevăzut în proiectul «România Educată» doar pentru unul dintre liceele pe care îşi doresc să le urmeze. Consiliul Naţional al Elevilor se opune cu vehemenţă acestei propuneri (...)", se arată într-un comunicat transmis, miercuri, de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE). 

Ministerul Educației trebuie să garanteze dreptul elevului de a alege

Reprezentanţii elevilor invocă principiul flexibilităţii şi dezideratul nr. 2 - educaţie individualizată din proiectul "România Educată”, arătând că, în conformitate cu art. 7, alin. a) din Statutul Elevului, „elevii au dreptul garantat la un învăţământ echitabil în ceea ce priveşte înscrierea/admiterea, parcurgerea şi finalizarea studiilor, în funcţie de parcursul şcolar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor".

Măsura anunţată de ministrul educaţiei vine, astfel, în directă contradicţie atât cu prevederile legale în vigoare, cât şi cu principiile programatice din programul România Educată şi, cel mai important, cu interesul superior real al elevului: acela de a-şi alege parcursul educaţional în funcţie de propriile dorinţe, nu impus în mod indirect de la nivel central. În ceea ce priveşte propunerea organizării examenului de admitere pentru liceu, considerăm că în cazul în care elaborarea subiectelor şi organizarea logistică a examenului va fi complet descentralizată, există un risc substanţial privind apariţia unor discrepanţe negative semnificative între licee, atât în ceea ce priveşte gradul de dificultate al subiectelor, cât şi în ceea ce priveşte corectitudinea organizării probelor propriu-zise", susţine Consiliul Naţional al Elevilor.

Preşedintele CNE, Rareş Voicu, afirmă că trebuie garantat dreptul elevilor de a alege.

În întregul proces de admitere în învăţământul preuniversitar secundar, principalul factor determinant trebuie să fie dreptul elevului de a alege ceea ce vrea să studieze şi unde. În proiectul România Educată se vorbeşte despre flexibilitate, despre un sistem educaţional centrat pe elev, însă în cadrul primei conferinţe de presă pe această temă, ministrul educaţiei spulberă aceste principii. Dacă vrem să vorbim cu adevărat despre un parcurs educaţional individualizat în funcţie de nevoile, dorinţele şi aspiraţiile fiecărui elev, este esenţial ca Ministerul Educaţiei să garanteze în mod inechivoc dreptul elevului de a alege. Altminteri, am pornit complet greşit în implementarea acestei viziuni, iar «elevul în centrul actului educaţional» va continua să reprezinte un simplu slogan", susţine Rareş Voicu.


In prezent, elevii sustin doua probe de examen: evaluare nationala la limba romana si la matematica, din materiile claselor V-VIII. Ei sunt apoi admisi la liceu in baza mediei de admitere formate 80% din examenul de evaluare nationala si 20% din media anilor V-VIII, in ordinea preferintelor pe care si le exprima, daca media le permite. Un sistem mult mai echitabil, in care elevii sunt testati la fel la nivel national, astfel incat si Ministerul Educatiei poate sa aiba o imagine de ansamblu a situatiei din invatamantul gimnazial la final de clasa VIII a. 

Propunerea ca liceele sa poata organiza singure examen de admitere cu subiecte proprii, care apare in proiectul "Romania Educata", asumat ieri de Guvern, va duce inevitabil la niste discrepante intre elevii care provin din familii cu statut social sau financiar bun si cei care nu au aceste posibilitati. Organizarea de catre fiecare liceu a unui examen de admitere cu subiecte proprii inseamna pe de-o parte, o inechitate in modul in care sunt evaluati elevii, si,  pe de alta parte, o inflorire a sistemului de meditatii cu profesorii care subiectele.


Comentarii Facebook