Clujul să fie un ”CAR-FREE CITY”. Ar trebui să dispară mașinile în favoarea autobuzelor
Un clujean a depus la Primăria Cluj-Napoca un proiect pentru soluționarea problemelor de trafc.
Investiția pentru realizarea acestui proiect, dacă va fi votat, este de 30.000 de euro.
”Proiectul ”Cluj - Car-Free City” are in vedere decongestionarea traficului prin alegerea autobuzului in locul masinii personale. Conform ultimelor proiectii, in urmatorii zece ani peste 200.000 de persoane ar putea migra spre Cluj, ceea ce e bine atata timp cat cresterea demografica nu afecteaza mobilitatea. Numeroase studii au demonstrat ca problema nu o reprezinta drumurile (mai multe drumuri atrag mai multe masini), ci masinile si modul in care traficul e gestionat. Clujul neavand prea multe optiuni de extindere, este fortat sa gaseasca solutii smart la tot ce tine de folosirea spatiului si acomodarea unei populatii tot mai numeroase.
Acestea sunt cateva solutii pentru a decongestiona traficul:
1) Un bus, o ora, o banda (BOB);
2) Parcheaza si ia busul (PIB);
3) Taxa pe ora de varf (TOV);
4) Ziua fara masina (ZIM);
5) Alege busul si castiga (ABC).
Aceste cinci idei (vezi imagini pentru detalii) pot fi implementate separat sau impreuna fara a ridica semnificativ costul. Trebuie insa mentionat ca limitarea sau suprataxarea masinilor care ingreuneaza traficul trebuie dublata de o extindere a retelei de autobuze astfel incat sa existe o alternativa viabila si confortabila la masina personala. Ideal ar fi ca orice persoana sa poata ajunge pe jos in cel mult zece minute la cea mai apropiata statie. Si orice persoana sa ajunga in maxim 30-40 de minute la destinatie (in interiorul orasului). De asemenea biletul sa fie valabil o ora din momentul validarii, indiferent cate autobuze schimbi. Intrebarea nu e cat costa investitia, ci cat ne costa pe toti daca nu o implementam, mai devreme sau mai tarziu. A aglomera orasul cu masini e ca si cum ti-ai umple apartamentul cu mobila. Orasul e pentru oameni, iar strategia de dezvoltare trebuie sa aiba in centru cetateanul, nu masinile. Daca reteaua de autobuze ar fi mai extinsa si mai densa, soferii ar fi mai inclinati sa aleaga transportul in comun. Pana la urma nici unui sofer nu-i place sa stea in trafic sau sa caute disperat un loc de parcare. Iar pentru cei care au avut experienta traficului din Bucuresti, acesta e ultimul lucru pe care ni-l dorim la Cluj. Si nu suntem departe. De ce ar trebui sa alegi autobuzul? - economie de bani (platesti doar biletul); - nu mai pierzi timpul cautand loc de parcare; - poluarea, inclusiv cea fonica, e redusa drastic; - poti sa citesti o carte, sa stai pe net; - wi-fi gratuit, aer conditionat, oameni noi.
DE CE AR TREBUI SPRIJINITĂ/IMPLEMENTATĂ
Alegerea autobuzului ca mijloc de transport e avantajoasa atat pentru posesorii de masina, cat si pentru comunitate. Pe de o parte e o economie de bani (combustibil) si timp (stat in trafic, cautare loc de parcare); pe de alta parte e vorba de amprenta ecologica (mai putina poluare) si de geografia orasului (posibilitati limitate de extindere vs. aflux mare de oameni). Reducerea numarului de masini in trafic trebuie insotita de cresterea numarului de autobuze.
AMPLASAMENTUL PROIECTULUI
Fiind vorba de strategii de decongestionare a traficului si incurajare a posesorilor de masini sa aleaga mijloacele de transport in comun, locatia sau locatiile pot sa varieze. Daca e vorba de anumite filtre, acestea pot fi amplasate la intrare in oras sau la trecerea dintr-o zona periferica intr-o zona centrala a orasului”, precizează George Costea, inițitorul proiectului de bugetare participativă.
70 Comentarii
Problemele create de mobilitatea automobilistică, care sunt în principal de sănătate/spațiu ocupat, nu pot fi rezolvate de către doar o alternativă, miza nu poate da roade dacă se face unilateral, astfel, schimbarea cea mai efectivă este nu de a trece de la transportul privat la transportul în comun neapărat, ci de la transportul privat cu mașina poluatoare… Citeste mai departe
Ce e aia: "car free city"? Nu ati gasit echivalent in romana? De ce nu scrieti atunci tot articolul in engleza?
CTP e subventionat.
Daca ar disparea masinile mici, nu v-ati permite sa circulati cu autobuzul!
Voi chiar credeti ca din biletul de 4 lei se cumpara piese de schimb la autobuze de sute de mii de euro?
Credeti ca din biletul vostru de 4 lei se platesc salariile soferilor si ale celor cu pile de la birouri?
Din aia 4 lei credeti ca se cumpara… Citeste mai departe
Nu conteaza sa dea afara toate masinile din cluj si sa instaureze biciclete si cel mult scutere si restu CTP sa fie asa cu trolee tramvaie si autobuze cat de multe electrice ca noi facem cancer de la fumuri de sapamente si sa fie oras liber de masini sa pot circula pietoni peste toty si in strada ca la untold si mulkte chisocuri cu suc, gogosui si bere… Citeste mai departe
O aberatie mai mare nu am auzit.
Vrei car free city? Dute-n Africa.
Eu unul sunt multumit sa stau asezat in masina mea curata, cu aer conditionat ascultand muzica, chiar daca dureaza o ora sa traversez Clujul, timp am destul. De ce m-as inghesui cu toti sarantocii mirositori intr-un autobuz aglomerat si incins ca cuptorul meu de mici?
De unde atata rezistenta la schimbare? In oras viitorul nu apartine masinilor! Masinile sunt necesare cand nu ai altceva cu ce sa te deplasezi! Vrei sa vii din Borhanci in centru si busul vine peste jumatate de ora, iei masina. Vii de pe Siretului in centru? Iei busu ca vine din 5 in 5 minute!
Cu atat mai mult cu cat locurile de parcare is limitate.… Citeste mai departe
LINGAU platit ce-i cu tine? Ce nu ai inteles din toata aceasta discutie? Multi si-ar dori sa circule cu autobuzul inclusiv eu, dar nu poti in MOMENTUL ACTUAL sa circuli cu mijloacele de transport in comun in CONDITII DECENTE! afara is 36 de grade autobuzul e plin si nu exista aer conditionat, sa nu mai pomenim ca circula aiurea si nu este respectat… Citeste mai departe
Pe cine faci tu ma fraiere lingau? Pe aia care te-o haranit sa-i faci, daca iti permit, bou cu cabina ce esti! Te-am jignit? Am folosit cuvinte injurioase? Am dreptul la o parere? Tre' sa fiu de acord cu tine? Tre' sa fii de acord cu mine? Am circulat cu autobusul si am simtit duhoarea unora si tot ce pot face e sa ma mut in celalalt capat! O simt… Citeste mai departe
Esti prost si isteric aroande, fiecare circula cu ce doreste si crede de cuvinta, nu face tu calcule neroade, 200 si alte imbecilitati, esti prea retard mintal pentru asta. Vezi de tine, daca esti coate goale vorbeste cu patronul sa-ti mareasca mizeria de salar sau masrh naibii la capsuni in Spania, imbecil de canal!
Sunt destule modele puse cu succes in aplicare de alte orase europene. Eu consider cel mai eficient a fi cel nemtesc, cu buline in functie de normal de poluare. Daca ai rosu sau galben nu ai ce cauta in oras, doar verde intra in oras. Rosu sa fie Euro 3 si mai jos, Galben Euro 4. In oras sa mai intre doar euro 5 si mai sus. Pe langa asta as impozita… Citeste mai departe
Nu mai spune desteptule. Si masinile care tranziteaza orasul pe unde ar trebui sa-l ocoleasca? pe centura lui sulea si boc? Cand vor fi autostrazi ca in vest atunci sunt de acord cu propunerea ta! pana atunci...
ALA proasta...cind vom avea salariile si drumurile din Germany atunci sa fie si la noi la fel.Pina atunci lasa-ne si pe noi astia mai amariti(din estul Europei)sa traim,nu ne pune streangul de git.Si nu uita ;masina e o necesitate nu un LUX !Ai inteles proasto?
mah Ghilbane, eu nu am zis ca trebuie pusa maine in aplicare...ai auzit de termenul treptat? Maine iti face banda speciala de autobuz, sa ajungi mai repede in ghetoul numit Manastur...peste jumate de an mai vine o masura indreptate spre a decongestiona.
Iarasi s-a autosesizat trupa de trolli postaci in favoarea lui boc... E plin pe aici de manifestaci anti-autoturisme... Si daca boc zice asa... Asa trebuie sa facem. #papagalist #
Doar el si nimeni altul a domnit peste Cluj 12 ani ... Pentru ca nu a facut nimic pana acum, a ajuns sa o dea la pace pana si cu biciclistii.
Eu in loc de… Citeste mai departe
cultura ta e absenta, imi pare rau ca esti pe aici, si mai rau ca parintii tai nu te-au educat asa cum trebuia.
@student
Tu, ca student, ar trebui sa ai o viziune mai larga si sa-ti deschizi ochii mai bine.
Dar probabil ca esti student doar cu numele, faci si tu o facultate ca sa dea bine, mai un plagiat, mai un copiat, si uite asa te vezi cu diploma in mana.
Oricum, diploma aia nu tine loc de inteligenta.
Mai "studentule" la FR la Cantemir, intelighentia ta redusa nu poate intelege nicicum ca nu se pot largi strazile si nici optimiza traficul dintr-un singur motiv: numarul de autoturisme inmatriculate in Cluj este dublu fata de media pe tara (517 fata de 250), daca pui si viniturile sare de 700? Pe ce drumuri cu 6 benzi pe o parte pot circula astea?… Citeste mai departe
Ba, astia-s cretini. Soogeti **** bey (SPB) cu ideile voastre cretine cu toto.
Ma gretosilor, aia de v-au fatat mamele voastre sifilitice in "salvare" nu pe pat un maternitate, autobuze de alea verzi is foarte putine si vor fi casate si ele! Daca voi boschetarilor, aia de-ati furat prin occident si v-ati luat cotete de 1000 de euro, v-ati cumpara bilete Primaria ar avea bani si s-ar reinnoi integral parcul CTP. Masina e o necesitate… Citeste mai departe
Un sfat: invata prima data sa scrii. Tu chiar esti analfabet! Apoi, documenteaza-te si vei afla ca autobuzele verzi veci de 3 decenii reprezinta trei sferturi din autobuze. In rest, te-ai autocaracterizat perfect insultandu-i pe cei care indraznesc sa aiba alte opinii fata de tine. Numai bine iti doresc!
Sergiulica da-i sfaturi lu' ma-ta! Cand vorbesti cu ea in cimitir! Nu-ti convine? SICTIR CIOARA!
Lasati orasul lui Neag si proshtilor iar voi deveniti sponsorii lor de bilete si proffit tot pe banii vostrii ! Ceausescu este **** fatza de ashtia fraierilor !
Cica a fost propusa de un cetatean :)))) oare cetateanul ala este securist si se numeste liviu neag? Cum naiba sa circuli cu autobuzul cand alaturi este un articol in care oamenii se plang ca nu au aer conditionat la 36 grade!? Comunismul este inca in putere
Da ! Sa ne mirosim ciorapii ca asa vrea el ! El merge cu masinile lui la job ? Ia intrebati-l ? Si pe Boc .
Se va incepe prin interzicerea dieselurilor si la noi, deoarece acesta este trendul in Europa. Ca de obicei, nu vom avea niciun cuvint de spus, vom face ca ei. Nu ni se va da alegere, tot ca de obicei. Cei care v-ati cumparat diesel ca nu va permiteti prea multi bani de combustibil, vindeti-le cat inca mai gasiti cumparatori. Cine va dori sa isi cumpere… Citeste mai departe
un proiect de ***** ii facut nu sa descongestioneze traficu ci sa aduca bani la buget fara munca cum dracu descongestionezi traficu daca autobuzele is praf nu vin dupa un orar ba se stric ba is rable de ti frica sa mergi cu ele ce dracu acuma numai cei cu bani au voie sa aiba masina ITII CRETINEILOR FACETI CENTURI OCOLITOARE REPARATI STRAZILE… Citeste mai departe
Azi au fost 35 de grade la umbra. La soare au fost peste 40, iar in autobuzele care nu au aer conditionat chiar mai mult de atat. Azi i s-a facut rau unei tinere intr-un autobuz vechi pe linia 30. Calatorii i-au cerut soferului sa porneasca aerul conditionat, dar raspunsul acestuia a fost socant. "Nu mai am nici frana la autobuzul asta ca ii vechi si… Citeste mai departe
In 1902, the first modern electrical air conditioning unit was invented by Willis Carrier in Buffalo, New York. After graduating from Cornell University, Carrier found a job at the Buffalo Forge Company. https://en.wikipedia.org/wiki/Air_conditioning
Amu io te cred boss, cald, naspa, sauna, absolut de rahat faptul ca nu pornesc AC-ul. Dar nici… Citeste mai departe
@danut - Pai i-a zis si soferul ce a stiut. Oricum ii cu atat mai grav ca in 2017 nu avem aer conditionat in autobuze desi aerul conditionat a fost inventat in 1902. Dupa 115 ani aerul conditonat n-a ajuns inca in rebuturile care se numesc impropriu autobuze la noi
succes
Totul se regleaza din taxe:
- impozit pe masina de 50 de lei / an pentru 1 logan 1.4 MPI e prea mica... sa fie 1 leu/cm3 -> 1400 lei/an
- taxa de poluare ? de ce nu exista ? orice masina cu benzina/motorina polueaza ... sa fie 1 leu/gm/luna -> 130 *12 = 1560 lei / an pentru Logan-ul de 1.4 MPI
- taxa de parcare pentru rezidenti e prea mica… Citeste mai departe
@cosming: O abordare individualistă nu face decât să înrăutățească situația, asumarea principilor este singura cale relevantă, respectiv, cum ar fi să facă fiecare un pas mic dar semnificativ pentru toată lumea? cum ar fi să meargă majoritatea de acum cu bicicletele prin oraș? Eu mă deplasez zilnic pe distanțe scurte-medii în sub 10 minute prin tot… Citeste mai departe
si io doresc sa dispare pentru todeauna masinile care fac polutie si zgomot si fum negru mare la sapament sa fie outobuze multe si sa fie ca la mare cu titi caru asa lung ca si un carnat mare si sa fie gogoserie in statie si suc la dozator si inghetata panda si vata cu bete si castane si ca cum la Viena. Da ca eu am dat egzamen la soferit de 178 de… Citeste mai departe
Mergeti in Coreea de Nord! Acolo e liber traficul.
Salut, Locuiesc in floresti nu am treaba in centrul orasului am treaba in zona iris marasti daca ar fi sa merg cu transportul in comun ( Am incercat si aceasta varianta ) in timpul scolii fac fix 2 ore pana la locul de munca ei bine mie nu imi convine sa ma trezesc la 5 in felul acesta merg cu masina si economisesc 1 ora dar ce bine ar fi daca ar exista… Citeste mai departe
Vise placute!!!
Si ne platesc ei ca sa ne urcam in rablele alea de busuri? Ca sauna e gratis din partea CTP-ului in fiecare vara, ca 90% din autobuse sunt prea vechi ca sa aiba aer conditionat.
Sa puna taxa de acces cu masina in oras: 500 de lei pe luna, sau 50 de lei pe zi.
Numai din Floresti intra 58000 de masini zilnic in Cluj. Sa ramana 50 000 care sa plateasca abonament si se strang 20 milioane de euro lunar.
De banii rezultati sa ia autobuze, sa faca parcari la intrarile in oras si sa faca sosele de centura.
Te-ai gandit mult, nu-i asa?
Daca las masina pe trotuar, ca parcare nu am prins, zic vecinii ca am saracit,nu am bani de benzina. Am si eu prestanta mea.
asa e,multi prosti ca tine in tara asta care isi traiesc viata pt altii,sa fie ei vazuti bine in ochii altora,mi-e si mila de voi
Si ce autobuze sa folosim? Alea verzi de vremea lui Pazvante care iau foc pe strada din senin de uzate ce is? Nu merci
Numarul doi . Doiul. Doar nu te-ai nascut in masina...sau cine stie.
@ Radu
Autobuzele alea verzi de care spui tu au 20-25 de ani si ar fi trebuit casate. Autobuzele provin din Franta si au apartinut regiei de transport public din Paris. Numai ca ei le-au considerat prea vechi si distruse si le-au aruncat la fier vechi de unde le-am luat noi. continuarea o stie toata lumea: autobuzele au primit un strat de vopsea… Citeste mai departe
Partea trista e ca Solaris-urile "noi" sunt mai proaste dpdv tehnic decat rablele franceze, nu este zi in care sa nu trebuiasca tractat un autobuz/troleu "mov". Acele autobuze sunt de fapt niste chinezarii low cost care-s doar asamblate in Polonia, in rest fiecare componenta a sa e Made in China.
Primul pas ar fi autobuze fara t.i.g.a.n.i si fara boschetari !
Apoi vorbim de strategii elaborate pe genunchi, autobuze electrice si benzi unice.