Ce spune profesorul clujean Mircea Miclea, fost ministru al Educației, despre bursele de merit primite de elevii cu media mai mică de 5


Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a spus că modul de acordare a burselor ”e ruinător să ridicăm la rang național o șmecherie”.

Modul în care s-au aplicat acum bursele de merit anul acesta s-a transmis un mesaj care sună în felul următor: nu contează cât de mult muncești sau înveți, contează unde te plasezi. Exact ce face orice șmecher care nu ajunge unde ajunge prin performanțe, prin muncă și prin învățare ci prin plasarea lângă cineva undeva într-un post etc. Adică ridicăm la rang național o șmecherie”.

Mircea Miclea mai spune că acest criteriu de acordare a burselor de merit pentru primii 30% dintr-o clasă “se poate aplica dacă evaluarea va fi standardizată în sensul bun, nu în sensul mecanic de birocrație a evaluării. În plus, elevii trebuie premiați cât au crescut ei de la ultima evaluare față de înșiși. La fel și prestația profesorilor, dar asta este ceva prea sofisticat, nu cred că ministerul actual poate să ducă așa ceva”.

Declarația lui Mircea Miclea pe subiectul criteriilor de acordare a burselor de merit

Mircea Miclea, profesor universitar, fost ministru al Educației: ”Dacă ne uităm la distribuția Gauss a oricărei prestații, e acea curbă sub formă de clopot, performanța înseamnă cam 15% din cei care sunt într-un grup anume. Prin urmare, cred că ar fi trebuit un prag. Pragul este în jur de 8-8,5 de acolo începe performanța.

Și doi ar trebui stabilit un procent, dar de la pragul acela în sus, că altfel, prin modul în care s-au aplicat acum bursele acestea s-a transmis un mesaj care sună în felul următor: nu contează cât de mult muncești sau înveți, contează unde te plasezi. Dacă eu mă plasez într-o școală în care performanțele elevilor sunt slabe și sunt între primii 30% eu primesc o recompensă. Dacă tot eu m-aș duce la o școală unde performanțele colegilor mei sunt mai bune, eu nu primesc recompensă. Deci ce învăț? Să fiu mai degrabă atent unde mă poziționez, unde mă plasez și nu cât de mult muncesc și cât de mult învăț. Ori asta, din punct de vedere social e ruinător să transmiți mesajul că contează nu cât de mult înveți sau muncești ci unde te așezi. Exact ce face orice șmecher care nu ajunge unde ajunge prin performanțe, prin muncă și prin învățare ci prin plasarea lângă cineva undeva într-un post etc. Adică ridicăm la rang național o șmecherie”.

Edupedu.ro: Mecanismul actual al Ministerului Educației poate fi aplicat dacă ar exista o evaluare standardizată? Dacă aceeași notă valorează la fel la sat și la oraș, sau în orice școală ? Dacă nivelul de evaluare ar fi la fel peste tot?

Mircea Miclea, profesor universitar, fost ministru al Educației: ”Se poate aplica dacă evaluarea va fi standardizată în sensul bun, nu în sensul mecanic de birocrație a evaluării. În plus, cred că trebuie luat în calcul și progresul pe care îl fac elevii. Adică cred că trebuie premiați cât au crescut ei de la ultima evaluare față de înșiși. De exemplu, poți să compari fiecare elev la evaluarea team gen TIMMS PIRLS PISA poți să compari da, mai ales la TIMMS și PIRLS. Poți să compari cu media națională și să vezi cum de la un an la altul a progresat. De exemplu cum la TIMMS am la clasa a 2-a nota în raport cu media națională versus clasa a 4-a în raport cu media națională. Și atunci mă compar pe mine cu mine și văd progresul meu școlar. În felul ăsta pot să compari și prestația profesorilor, învățătorilor. Ce a făcut învățătorul? A repoziționat în raport cu media sa? A rămas la fel în raport cu media națională sau județeană? Dar asta este ceva prea sofisticat, nu cred că ministerul actual poate să ducă așa ceva, sincer”.

Comentarii Facebook