Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea: „Creștem inegalitățile dintre copii prin acest sistem de segregare a admiterii la învățământul liceal”


Profesorul universitar doctor Mircea Miclea, fostul ministru al Educației, și-a exprimat opinia în legătură cu noile proiecte din legea educației, croite acum de actualul ministru al Educației. Întrebat care este scopul prevederii admiterii separate în colegiile naționale, Mircea Miclea a explicat că „acest lucru va duce la o devalorizare a performanțelor de învățare”. 

Miclea: „Nu mai merită să înveți din moment ce notele nu contează. Ce conteaza?”

Întrebat ce părere are despre noile măsuri propuse de Sorin Cîmpeanu, fostul ministru al Educației a spus că „Aici sunt mai multe probleme și sunt esențiale. Primul lucru: se renunță la a lua în considerare toate notele pe care un elev le obține în învățământul gimnazial. Altfel spus, așa cum și domnul ministru a subliniat la începutul acestui an școlar, nu mai contează notele pentru învățământul gimnazial. Înseamnă că eu, ca elev, nu merită să învăț pentru că oricum nu mi se încheie decât o medie la final de an. Nu contează ce se întâmplă pe parcursul anului, nu am niciun feedback despre care-i nivelul meu în timpul anului ca să mă corectez. Pe de altă parte, după ce eu nu mai sunt tentat să învăț, nici profesorii nu mai sunt tentați să evalueze foarte serios toate lucrurile pe care eu le știu sau nu le știu pentru că notele nu contează. Nu se iau în calcul deloc la a face o admitere la nivel de învățământ liceal”.

Acest lucru va duce la o devalorizare a performanțelor de învățare. Nu mai merită să înveți din moment ce notele nu contează. Ce conteaza? Contează să ai niște meditații la liceul la care dai admitere, în speță la colegiile naționale. Evaluarea națională nu mai devine obligatorie, ci facultativă numai pentru cei care nu-și pot permite să obțină meditații ca să intre la colegiul național”, a continuat Mircea Miclea într-o intervenție la Europa FM.

Mircea Miclea: „Prin acest sistem de segregare a admiterii la învățământul liceal, creștem inegalitățile dintre copii, iar acest lucru este criminal”

Fostul ministru al Educației consideră că învățământul trebuie să asigure egalitatea de șanse, referindu-se în principal la evitarea separării copiilor cu o situație familială prosperă de cei care duc lipsuri: „Adică și cei care au în spate o situație familială proastă, nu au bani și au un profesor slab, dar și cei care au o situație foarte bună și profesori foarte buni, noi, ca sistem de învățământ, trebuie să le asigurăm o minimă egalizare a șanselor”.

Prin acest sistem de segregare a admiterii la învățământul liceal, prin faptul că colegiile naționale fac admitere separat, noi nu numai că menținem, ci accentuăm inegalitatea de șanse dintre cei care nu au bani și nu au profesori buni și nu-și permit meditații și cei care au această situație. Practic, creăm un sistem de învățământ care crește inegalitățile – în loc să le reducă – dintre copii, iar acest lucru este criminal”, a mai adăugat profesorul universitar Mircea Miclea.

Mircea Miclea: „~Nu contează ce notă iei~ Ce fel de minte creăm noi cu o astfel de abordare? O minte care va avea această atitudine că nu contează propria perfomanță”

Întrebat despre notele de la școală și despre inegalitatea notelor, un 10 obținut la o școală foarte bună dintr-un oraș mare nu este același cu un 10 obținut la o școală de la periferie sau din mediul ural, fostul ministru al Educației a explicat că: „Observația este corectă. Ce trebuia făcut era cu totul altceva”.

Trebuie să întărești modul în care se face în mod corect evaluarea în învățământul gimnazial. Să vă dau o soluție posibilă: puteai să ai teze la nivel național în fiecare an de studiu cu subiect unic astfel încât luai în calcul doar aceste note, însă transmiteai clar mesajul că trebuie să învățați de-a lungul gimnaziului pentru că altfel uite ce rezultate aveți în final și asta vor conta pentru viitorul vostru”, a subliniat acesta. 

Practic noi acum inoculăm gândirea ‘Nu contează ce notă iei’. Ce fel de minte creăm noi cu o astfel de abordare? O minte care va avea această atitudine că nu contează propria perfomanță. Cum vor intra acești oameni în viață? Cu ideea că nu contează performanța ta la muncă, de exemplu. Și se continuă această filosofie. După ce ai intrat la liceu, în baza acestor proiecte de lege, tu înveți ce înveți în funcție de ce specializare ți-ai ales, dar la final de liceu, la bacalaureat nu contează ce specializare ți-ai ales și contează următorul fapt: dai un examen comun cu toți cei care au alte specializări”, a mai spus profesorul. 

Miclea: „Mesajul care se comunică prin aceste proiecte de legi este: performanța voastră de învățare nu contează, deci nu vă străduiți prea mult”

Deci mesajul care se comunică prin aceste proiecte de legi este: performanța voastră de învățare nu contează, deci nu vă străduiți prea mult, iar acest lucru este dezastruos. Pentru că o să ai niște adulți care o să intre în lumea muncii în care performanța contează: adică salariul pe care îl ai, toate beneficiile pe care le ai depind de cât de bun ești la locul de muncă”, a explicat fostul ministru al Educației. 

Mircea Miclea a mai spus că, din punctul său de vedere, în aceste momente, sistemul educațional din România formează elevi cu o gândire mediocră și care nu se vor strădui să atingă o performanță, inoculându-le ideea că aceasta nu contează, „idee total greșită, îi luăm (elevii) și îi punem într-o lume în care peformanța chiar contează și în care veniturile lor, statutul socio-economic va depinde de performanțele lor”, a mai spus acesta, adăugând spre final că sistemul de învățământ „subminează forța de muncă pentru viitorul acestei țări”.

Sursa foto: Edupedu.ro

Comentarii Facebook