De ce este imposibil ACUM să pui taxă de acces a mașinilor de mare tonaj pe drumurile din Florești


Primăria Florești a crescut taxa de acces a mașinilor de tonaj greu pe drumurile din comună de la 10 lei la 100 de lei pe zi, în 2016. O societate comercială a contestat decizia și a câștigat în instanță taxa fiind anulată. Astfel că acum, mașinile de mare tonaj circulă liniștite și distrug drumurile, așa cum remarcă mulți floreșteni, fără a plăti nimic. 

Povestea taxelor pentru constructori a început în 2009, când prin HCL 19, Consiliul Local Florești instituia o taxă de acces a mașinilor de mare tonaj pe drumurile din Florești de 10 lei pe zi. Suma trebuia plătită de agenții economici care foloseau drumurile publice din UAT Florești cu mașini de tonaj mediu și mare. Fondurile obținute urmau să fie folosite la repararea drumurilor deteriorate de traficul greu. 

”În 2016, în UAT Florești s-a ajuns ca 95% din drumurile publice să fie asfaltate. De asemenea, ritmul de dezvoltare al construcțiilor a devenit unul extrem de dinamic. În aceste condiții, normal, am propus Consiliului Local Florești mărirea taxei de tonaj de acces pe drumurile publice. Deliberativul local a subscris ideii și prin HCL 124/2016 se stabilea o taxă mult mai conformă cu realitatea, de 100 de lei pe zi. Actul administrativ a fost beneficiat și de controlul de legalitate al Instituției Prefectului. 

O firmă, SC LALE SERV SRL a atacat în instanță decizia Consiliului Local și a avut câștig de cauză. Justiția a decis ANULAREA HCL respectiv”, a explicat primarul comunei, Horia Șulea.

În 2018, Primăria a încercat reducerea taxei la 50 de lei și a revenit cu un proiect de hotărâre de Consiliu Local. ”Actul administrativ a primit viza de legalitate din partea Instituției Prefectului. Aceeași Lale SERV, alături de SC CONTECH LOGISTIC SRL, au contestat în Instanță și acest HCl și au obținut SUSPENDAREA actului administrativ (a HCL). 

Mă întreb cât de normal e ca drumurile publice reabilitate din banii floreștenilor să fie distruse pentru obținerea unor profituri personale ale unor peroane juridice?! Cât de normal e ca unii să realizeze profit abuzând de domeniul public, iar apoi din bugetul local să se suporte reparațiile drumurilor”, a mai spus Horia Șulea. 

Astfel, a reintrat în vigoare hotărârea din 2009, care prevedea o taxă de 10 lei. 

Anul acesta, având în vedere mai ales obținerea avizului Poliției Rutiere și intrarea în vigoare a Planului de Sistematizare Rutieră a UAT Florești, precum și cuantumul taxei (10 lei), dar și profiturile realizate de agenții economici, deliberativul local a luat decizia abrogării HCL 19/2009. 

Astfel, în prezent, la nivelul UAT Florești, nu există absolut nici o taxă de acces auto de mediu/mare tonaj. Pur și simplu se respectă indicatoarele auto și prevederile OUG 95/2002 privind circulația pe drumurile publice. Un nou HCL pe același subiect este în acest moment imposibil de dat din punct de vedere juridic, atâta timp cât HCL 39/2018 este suspendat, problema pe fond urmând a fi tranșată de Justiție. Interesant este faptul că unii agenți economici de bună credință, care sunt conștienți de faptul că ei realizează un profit dar creează un disconfort și deteriorizează străzile reabilitate care apoi au nevoie de reparații, au solicitat reintroducerea unei taxe de acces pe drumurile publice a auto de tonaj mare. Asta în timp ce alții își doresc profit abuzând de domeniul public. Ba chiar mai mult, pun presiune pe administrația publică locală și Poliția Locală, dezinformează și îndeamnă la nerespectarea prevederilor legale”, a mai adăugat primarul. 

Astfel de taxe se aplică și în Cluj-Napoca, iar Horia Șulea susține că este un lucru normal având în vedere profitul realizat de un altfel de utilaj de transport pe zi. ”Administrația publică locală floreșteană a dorit și dorește stabilirea unei taxe pentru accesul auto de tonaj pe drumurile publice. Așa este normal. Persoanele juridice realizează profit din activitatea lor și crează un disconfort locuitorilor, precum și o alocare ulterioară de bani publici pentru reparațiile aferente degradării drumurilor publice. 

Consider normal ca persoanele juridice să își desfășoare activitatea nestingherit pe raza UAT Florești. Și consider la fel de normal ca acestea să plătească o taxă pentru degradarea drumurilor publice reabilitate din bani publici și care apoi vor fi reparate tot din bani publici. Numai că observ că unii consideră aceste lucruri niște anormalități. 

În aceste condiții, las la latitudinea dvs. a conștientiza care este situația, motivele ce au dus la crearea acesteia, precum și factorii disturbatori ai bunului mers la lucrurilor”, a încheiat primarul.

În 2016, la introducerea taxei de 100 de lei pe zi, reprezentanta firmei de transport care a contestat taxa preciza în Consiliul Local Florești că ”nu există niciun studiu prin care se arată că doar mașinile de mare tonaj sunt cele care distrug drumurile. Avem și autovehicule care circulă în fiecare zi. Nu văd cum s-a luat în calcul taxa de 100 de lei”. 

Pe Cluj am plătit pe 24 de ore, pe un camion de 35 de tone, 28 de lei”, a mai spus, atunci, aceasta. ”Comparațiile se pot face, dacă poți să compari și bugetele locale. Bugetul local al municipiului Cluj-Napoca nu îl vom putea compara cu cel al Floreștiului nici din punct de vedere valoric și nici al venitului pe cap de locuitor. Noi suntem undeva la 10% din venitul pe cap de locuitor față de Cluj-Napoca. Reparația unui metru pătrat de carosabil, cu beton stabilizant și două straturi de asfalt binder și uzură, costă aproximativ 200 de lei. Atât costă reparația pagubelor pe care aceste mașini agabaritice le creează pe drumurile din comuna Florești”, i-a replicat, în 2016, Horia Șulea.

Comentarii Facebook