Clujenii ar putea plăti o taxă de „decongestionare a traficului”, dacă vin cu mașinile în centru, ca în Londra și New York. Cine vrea să introducă taxa?
Cluj-Napoca, unul dintre cele mai aglomerate orașe din România, ar putea avea o „taxă de decongestionare a traficului” pentru șoferii care circulă în zonele centrale. Ideea aparține unui deputat de Iași și este inspirată din exemple internaționale, precum New York și Londra, unde taxele de congestie au avut succes în reducerea traficului și în generarea de fonduri pentru îmbunătățirea transportului public.
Vasile Cîtea, deputat PSD din Iași, a propus această măsură și pentru marile orașe din România, inclusiv Cluj-Napoca. Conform propunerii, taxele colectate ar fi utilizate pentru modernizarea infrastructurii de transport în comun și pentru reducerea poluării atmosferice. De asemenea, măsura ar încuraja utilizarea mijloacelor alternative de transport, precum bicicletele sau autobuzele.
„Introducerea unei taxe de decongestionare în orașele mari, precum Cluj-Napoca, ar reduce semnificativ traficul din zonele centrale și ar contribui la un mediu mai curat și mai sănătos”, susține Cîtea.
Cu toate acestea, implementarea unei astfel de taxe ar necesita consultări ample cu autoritățile locale, specialiștii în mobilitate urbană și cetățenii, pentru a evalua impactul asupra vieții de zi cu zi a clujenilor. În acest context, rămâne de văzut cât de mult sprijin ar găsi această propunere printre locuitorii orașului.
Deputatul a trimis Ministerului Transporturilor o adresă în acest sens. Iată ce a solicitat:
„Întrebare
Stimate Domnule Ministru,
În calitate de deputat de Iași, un oraș care se confruntă tot mai frecvent cu probleme legate de aglomerația rutieră, doresc să aduc în atenția dumneavoastră o inițiativă recent implementată pe plan internațional, care ar putea servi drept model pentru rezolvarea acestor dificultăți în marile orașe din România. Traficul intens, insuficiența locurilor de parcare, timpii mari de deplasare și nivelul ridicat al poluării atmosferice afectează semnificativ calitatea vieții locuitorilor din Iași. Aceste probleme nu doar că limitează mobilitatea urbană, dar au și un impact negativ asupra dezvoltării economice și atractivității orașului pentru investiții și turism.
Un exemplu relevant este planul recent aprobat de Departamentul Transporturilor din Statele Unite, care prevede introducerea unei taxe de decongestionare în Manhattan, New York. Începând cu 5 ianuarie 2025, vehiculele de pasageri care vor circula în această zonă vor achita o taxă de 9 dolari. Această măsură, prima de acest tip în Statele Unite, urmărește reducerea numărului de mașini care intră zilnic în Manhattan cu cel puțin 80.000, ceea ce va contribui la decongestionarea traficului în cel mai aglomerat district din țară. Fondurile generate vor fi direcționate către modernizarea și extinderea transportului public, asigurând astfel o soluție pe termen lung pentru mobilitatea urbană. De asemenea, Londra aplică încă din 2003 o taxă de congestie care a avut rezultate notabile în reducerea traficului și în generarea de resurse financiare pentru transportul public.
Având în vedere aceste exemple, consider că ar fi oportun ca și în România să fie explorată posibilitatea implementării unei taxe similare, adaptată nevoilor și specificului orașelor noastre mari, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. În Iași, introducerea unei astfel de taxe ar putea reduce semnificativ traficul din zonele centrale, ar încuraja utilizarea transportului public sau a altor mijloace alternative de mobilitate și ar contribui la scăderea nivelului de poluare. În același timp, fondurile colectate ar putea fi utilizate pentru modernizarea rețelelor de transport în comun, precum și pentru alte proiecte de infrastructură necesare unui oraș aflat în continuă dezvoltare.
Este evident că o astfel de măsură ar necesita o analiză atentă și o consultare amplă cu autoritățile locale, specialiștii în mobilitate urbană și societatea civilă, pentru a ne asigura că implementarea acesteia aduce beneficii reale și că răspunde nevoilor locuitorilor.
Întrebări:
- Care este poziția ministerului față de adoptarea unei taxe de decongestionare ca măsură pentru reducerea aglomerației în orașele mari din România?
- Intenționează Ministerul să inițieze un studiu de fezabilitate la nivel național pentru a evalua impactul economic, social și de mediu al unei astfel de măsuri, mai ales în orașe precum Iași?
Solicit răspunsul în scris.
Vă mulțumesc!
20 Comentarii
Politicienii ar putea plati cu liberatea daca isi mai bat joc de oameni!
Să nu mai construiască blocuri unde mai aduceți măi oameni opriți nebunia
Intai sa faca Primaria infrastructura ca in Oradea, apoi sa ne taxeze.
Asa ei tot pun taxe pe neputinta lor.
Săracii n-au ce căuta în centru, îi încurcă pe bogați. Cam așa e treaba cu taxa. Dacă nu ar mai fi voie cu mașina-n centru deloc , oricine, ar fi fost altceva.
@Tudor: păi da!! ce să caute săracii în centru?? când...de când e lumea... au avut vreodată ce căuta în centru??
@Tudor: Exact. Al Gore consuma curent de 20000 dolari pe an acasa, si ne zice sa reducem consumul. Bogatii merg la Davos cu sute de avioane private sa discute cum sa reducem emisiile de codoi. Bogatii fac propaganda sa mergi cu autobuzul, sa nu stea ei in blocaj cu masina. Ca nu cred ca merge vreunul cu autobuzul la birou.
@x:
Se blcoheaza drumul la punctele de plata a taxei.
Mi se pare normal ca toți cei ce nu stau în centru și vor să mă intoxice să plătească o taxă de să-i usture. La fel ca și cei ce vin cu odraslele la Scoala mea de langa casa mea, pt care plătesc impozit de zona 0 și unde dascălii ar trebui sa fie repartizați în funcție de nota anuală în școlile centrale cele mai bune. Așa și cu spitalele, cei mai buni… Citeste mai departe
Ce au centrele oraselor de sunt asa valoroase si trebuiesc protejate ? De ce nu si restul zonelor ? Doar centrele sunt importante ? De ce Dl deputat nu solicita construirea de centuri ocolitoare si parkinguri la fiecare intrare in oras in prima faza ? Daca se va inchide centrul, ca urmare, se vor sufoca zonele limitrofe ale oraselor din lipsa unor centuri.… Citeste mai departe
@Tit: Ti-a facut boc Park and Ride in capatul din est. E doar 10 lei pe ora. DIn banii pe o saptamana de parcare, daca circuli doar in weekend, platesti taxa de intrare in centru pe un an.
Cu exceptia "riveranilor". Nu?
Si a bugetarilor care trebuie sa poata ajunge la primarie, prefectura si militie cu masina personala ca acolo lucreaza ei, nu?
Sa plateasca nerezidentii, ca "Clujenii" deja contribuie cu impozite si taxe catre primarie.
Sa fie o taxa variabila, in functie de ziua si ora la care vrei sa mergi prin zona metropolitana, ca doar de aia suntem "oras smart", cine vrea sa isi aduca pruncu la scoala la orele de varf sa plateasca mai mult decat cineva care vrea sa viziteze orasul… Citeste mai departe
@Marius G.: suntem asa smart ca e coada la abonamente pe Memo in fiecare luna, la parcari si taxe la fel....avem mult 'smart' de mancat pana sa fim ... smart :(
in rest - complet de acord cu "Taxa de Vinitura" !
Excelent ar fi, completata de benzi dedicate de bus
Sa plateasca nerezidentii, ca "Clujenii" deja contribuie cu impozite si taxe catre primarie.
Sa fie o taxa variabila, in functie de ziua si ora la care vrei sa mergi prin zona metropolitana, ca doar de aia suntem "oras smart", cine vrea sa isi aduca pruncu la scoala la orele de varf sa plateasca mai mult decat cineva care vrea sa viziteze orasul… Citeste mai departe
@Marius G.: Dada, din aia 60 de lei pe care-i platesti impozit pe masina se face centura. Inca 200 de ani, si se aduna banii pentru primul tronson.
Sa-mi sga pla!!! Platesc 1300RON impozit pe masina, vreau sa CIRCUL cu ea. M-as duce cu bicicleta in centru, dar pistele de biciclete is folosite in comun cu CTP/taxi si ai sanse mari sa fii calcat. Sa nu mai zic, ca in multe locuri se parcheaza pe ele. Asa ca ma fot in el de ce-si doreste acest domn din Iasi. Diesel forever!!!
@Hemil Bloc: