Autobuzele ”MOV” din Cluj-Napoca dotate mai SCUMP de o firmă care a folosit un act FALS

 

Autobuzele MOV cumpărate de Primăria Cluj-Napoca au fost dotate cu validatoare (n.red. compostoare) de către firma CS Vision, care s-a folosit de un document fals. 

 

Firma Radcom, participantă la licitație, a dezvăluit întreaga afacere, dar directorul tehnic al Primăriei Cluj-Napoca, Virgil Poruțiu, susține că validatoarele au fost aprobate la recomandarea experților Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca. ”Noi am cerut de la CTP o informare și ne-au spus ce să facem”, a explicat Poruțiu.

 

Contractul ”Lucrări pentru modernizarea şi extinderea sistemului de transport în comun în zona metropolitană Cluj – etapa I” a fost scos la licitație de Primăria Cluj-Napoca și adjudecat în iunie 2013. Au fost patru ofertanţi: Radcom, Ramb cu CS Vision, UTI Grup cu ACI Cluj şi SCC Napoca cu Printec Grup. În urma evaluării documentelor de calificare şi a propunerilor tehnice au rămas în cursă doar ofertele Ramb cu CS Vision şi UTI Grup cu ACI. Primele au avut o ofertă de 21 de milioane de lei, iar ceilalţi au propus 22,5 milioane de lei. A câștigat asocierea de firme care a avut prețul cel mai mic: Ramb şi CS Vision.

 

Ionuț Filipoiu, reprezentantul firmei Radcom, specializată în soluții software și hardware complete pentru industria transporturilor, a dezvăluit pentru Știri de Cluj care au fost neregulile. 

 

În contract s-a cerut ca autobuzele Solaris de culoare MOV să fie dotate cu compostoare normale, dar s-a ajuns să fie cumpărate validatoare termice, de aproape trei ori mai scumpe. Ionuț Filipoiu susține că firma pe care o reprezintă le vinde cu sume cuprinse între 600 - 800 de euro, în funcție de cantitate, dar Solaris a plătit pe acestea 1.600 de euro. 

 

 

În fiecare vehicul vor fi instalate câte un calculator de bord, antenă pentru GPS şi comunicaţii radio, precum şi un validator dual: carduri contactless + bilete hârtie. Validatorul va asigura validarea biletelor de hârtie actuale, fără a necesita modificarea acestora”, se arată în Proiectul tehnic al licitației. 

 

Primăria Cluj-Napoca susține că reclamația firmei RADCOM nu este îndreptățită pentru că în caietul de sarcini pentru cumpărarea autobuzelor MOV sunt trecute ambele validatoare și cele pe hârtie normală și hârtie termică:

 

2.4.13.2.5. Sistem automat de taxare. Autobuzele se vor echipa cu validatoare duale card ISO 14443 Type A si Type B si bilete de hartie dimensiune 27mm x 80mm, 100g/mp, minim cate 6 bucati/autobuz, un computer de bord, suportii necesari pentru montarea echipamentelor si cablajul aferent . Validatoarele se monteaza in zona usilor de acces calatori si in spatiul interior al vehiculului. Validatoarele vor avea un soclu de montaj care include informatia privind locatia de instalare ( adresa IP, linie vehicul, etc), astfel incat procedura de inlocuire a validatoarelor sa nu necesite operatiuni de configurare. Toate dispozitivele vor fi compatibile cu sistemul e-ticketing ce se implementeaza in prezent in municipiul Cluj-Napoca. Echipamentele trebuie sa functioneze cu software-ul sistemului e-ticketing fara sa necesite modificari ale acestuia. In acest scop, ofertantul va lua legatura cu furnizorul sistemului e-ticketing pentru stabilirea detaliilor tehnice”.

 

Reprezentantul RADCOM mai spune că biletele tipărite acum pe hârtie termică vor fi mai scumpe față de cele pe hârtie normală. ”Am solicitat acum CTP Cluj-Napoca să ne spună cât vor costa biletele. Nu știu să vă răspund”, a precizat Poruțiu.

 

O altă problemă este că toate validatoarele termice au fost montate pe autobuzele Solaris, de culoare MOV, în timp ce restul autobuzelor, 327 la număr, nu au niciun validator modern, ci vechile compostoare care funcționează cu hârtie normală.

 

”Documente privind pretul validatoarelor( 240 buc la 1600 euro, fara TVA bucata) si calculatoarelor de bord ( 40 de buc.la 1800 euro, fara TVA bucata) sunt disponibile doar la furnizorul autobuzelor ( Solaris).

 

Inainte de a cumpara validatoarele si calculatoarele de bord de la CS Vision, Compania Solaris a ”mirosit” ca societatea CS Vision este dubioasa si a solicitat, in septembrie 2014, la Incertrans SA (Institutul de Cercetări în Trasporturi), verificarea documentelor tehnice (emise de Incertrans in 09.11.2012, cu fix 2 saptamani inainte de data limita de depunere a ofertelor (26.11.2012, la licitatia pentru sistemul de ticketing) de standarde de calitate pentru validatoare, documente puse la dispozitia Solaris de catre CS Vision.

 

In data de 25 septembrie Incertrans SA a transmis catre Solaris adresa oficiala ce certifica faptul ca documentul tehnic de calitate este FALS”, precizează reprezentantul Radcom.

 

 

Constructorul autobuzelor mov, compania Solaris, ar fi comunicat Primăriei că nu poate achiziționa aceste validatoare, pe baza unui document fals, dar municipalitatea a cerut de la INCERTRANS, în 25 septembrie 2015, documentul în original.

 

Cu toate acestea, Primăria Cluj-Napoca a mers mai departe, iar autobuzele MOV sunt dotate cu aceste validatoare termice (240 bucăți la 1600 euro, fara TVA bucata) si calculatoare de bord ( 40 de buc.la 1800 euro, fara TVA bucata).

 

S-ar părea că aceeași rețetă va fi aplicată și la cele 10 autobuze care vor fi cumpărate de Companie de Transport Public Cluj-Napoca. 

 

În luna octombrie 2014, SC RADCOM SRL SI UTI SYSTEMS SA au depus plângeri la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. 

 

SC RADCOM SRL a reclamat folosirea de documente false în cadrul ofertei tehnice de catre CS Vision.

 

UTI SYSTEMS SA a sesizat faptul că la contractul sistemului de ticketing ”Lucrari pentru modernizarea si extinderea sistemului de transport in comun in zona metropolitana Cluj-etapa I”, s-a încheiat un act adițional prin care se reduce termenul de plată de la 180 de zile la 60 de zile. 

 

Directorul tehnic din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Virgil Poruțiu, a fost întrebat despre acest act adițional și a precizat că este perfect legal. ”S-a modificat legea și permite astfel de reduceri de de termene de plată”, a spus Poruțiu,. 

 

Întrebat dacă este normal să fie ajutată o firmă care nu a finalizat încă lucrările, dar primește banii mai repede, Poruțiu a spus că în stațiile de autobuz s-au făcut lucrări și au fost montate automatele de bilete. Interesant este că aceste echipamente au fost montate și plătite, dar nu au fost testate, unele sunt amplasate în stațiile de autobuz de aproape un an și au și fost vandalizate. 

 

Virgil Poruțiu a dat și un termen când sistemul va fi funcțional, primăvara - vara acestui an. ”Nu pot oferi nicio dată exactă pentru a nu isca discuții”, a mai spus acesta.

 

Reprezentații Companiei de Transport Public Cluj-Napoca nu au putut fi contactați pentru a explica cât vor costa biletele termice și de ce s-a ales acest sistem de validare a biletelor de călătorie. 

 

Primarul Emil Boc a aflat că s-au schimbat biletele din hârtie normală în hârtie termică numai când a inaugurat autobuzele. Vezi mai jos imaginile. 



Comentarii Facebook