Sambata 8 Februarie

Amendă până la 50 000 de lei pentru cetățenii care susțin online un candidat? Mai multe ONG-uri critică un articol interpretabil de lege


Conform unei ordonanțe intrate în vigoare ieri, 17 ianuarie, orice persoană fizică ce reprezintă sau acționează în numele unui candidat sau partid politic și promovează obiectivele acestuia, poate fi sancționată cu amendă de până la 50 000 de lei dacă nu completează în postare o serie de chestiuni tehnice de ordin electoral.

Mai multe ONG-uri atrag atenția că acest lucru este interpretabil și poate duce la sancționarea unor cetâțeni care doar și-au scris preferințele electorale pe o rețea de socializare și nu au niciun fel de implicare politică.

Ordonanța de urgență nr.1 / 2025, publicată și intrată în vigoare ieri spune că actorii politici, în sensul Regulamentului European 900, când publică materiale publicitare politice, au obligația de a menționa dacă este plătit, identitatea sponsorului și alte aspecte similare.

„Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025,actorii politici, în sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900, asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:

  • o indicație că este vorba de un material publicitar politic;
  • identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul;
  • după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 și 12 din Regulamentul (UE) 2024/900;
  • o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite.” se arată în Ordonanța de urgență.

Până aici totul pare în regulă, crește transparența postărilor politice,lucru care este de lăudat. Problema apare când ne uităm ce se înțelege prin „actorii politici, în sensul Regulamentului European 900” ?

„orice persoană fizică sau juridică care reprezintă sau acționează în numele oricăreia dintre persoanele sau organizațiile menționate la literele (a)-(f) și care promovează obiectivele politice ale oricăreia dintre aceste persoane sau organizații;”

ONG-uri precum Centrul pentru jurnalism independent, Active Watch, Expert Forum, spun că această formulare nu este clară și lasă loc de abuzuri la adresa unor simpli cetățeni care susțin online un candidat și care nu au informații de genul celor obligatorii de mai sus.

„Ordonanța, în forma apărută în mass-media, pare a reglementa inclusiv postările pe rețele sociale ale persoanelor care nu sunt implicate în campania electorală.” a postat Centrul pentru Jurnalism Independent.

ONG-urile au transmis o scrisoare deschisă Guvernului pentru a clarifica situația, scrisoare pe care o găsiți aici

Comentarii Facebook