Școlile și grădinițele în limbile minorităților nu vor fi comasate: Au fost exceptate din Legea „Bolojan”! Nici nu trebuie să crească numărul de elevi

Școlile și grădinițele pentru minorități, exceptate de la comasare și de la creșterea numărului de elevi

Unitățile de învățământ și formațiunile de studiu destinate membrilor minorităților naționale nu vor fi supuse proceselor de comasare, potrivit modificărilor aduse Legii învățământului preuniversitar. În cazul școlilor pentru minorități, trebuie să fie școlarizați cel puțin 60% din numărul minim de elevi prevăzut pentru școlile cu predare în limba română, iar în cazul formațiunilor de studiu, pragul este de 80%.

Legea 141/2025, cunoscută și ca Legea Bolojan, publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, aduce modificări Legii 198/2023. Astfel, articolul 23, alineatul 1, prevede că unitățile de învățământ pentru minorități pot funcționa cu un efectiv mai mic decât cel standard stabilit pentru școlile cu predare în limba română.

Prin lege:

  • Școlile cu predare în limbile minorităților naționale trebuie să aibă minimum 60% din numărul de elevi stabilit pentru școlile obișnuite.

  • Formațiunile de studiu, grupe sau clase pentru aceste minorități trebuie să aibă cel puțin 80% din numărul de elevi prevăzut legal.

Excepțiile pentru învățământul în limba maternă au fost prevăzute încă de la adoptarea Legii în 2023. Pentru aplicarea lor, consiliul de administrație al școlii sau organizația minorității respective (de exemplu, UDMR) trebuie să solicite oficial aceste derogări.

Articolul 23, alineatul 4, stabilește că:

  • Se pot înființa formațiuni de studiu cu efective mai mici decât minimul legal, la cerere.

  • În cazuri speciale, aceste formațiuni pot funcționa sub numărul minim sau peste numărul maxim stabilit, cu aprobarea Ministerului Educației, pe baza unei propuneri justificate a consiliului de administrație sau a organizației minorității.

Aceleași reguli se aplică și școlilor cu predare în limba română care funcționează în zone cu majoritate a unei minorități etnice, însă pentru a beneficia de derogare, trebuie aprobare din partea Ministerului Educației, la propunerea direcției județene de învățământ.

Conform articolului 16 din Legea 198/2023, modificat prin Legea 141/2025, școlile își păstrează personalitatea juridică dacă respectă cel puțin una dintre condițiile privind numărul minim de elevi sau preșcolari, în funcție de tipul unității. Formațiunile de studiu se organizează pe grupe și clase, cu un număr minim și maxim de elevi stabilit pentru fiecare nivel de învățământ, inclusiv pentru învățământul special, liceal, dual sau postliceal.

Procedura de comasare, reglementată în OMEC 5.197/2025, confirmă explicit că excepția se aplică: clasele cu predare în limbile minorităților și unitățile din zone cu minoritate majoritară nu sunt obligate să crească numărul de elevi pentru a respecta standardele generale aplicabile celorlalte școli.

„Articolul 8(1) În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”.

Comentarii Facebook