„Schimbare paradigmatică” în liceu, anunțată de Daniel David. Acesta promite reducerea drastică a analfabetismului funcțional
Reforma educației la nivel liceal intră într-o nouă etapă majoră, după ce Ministerul Educației a pus în transparență publică programele școlare complet rescrise, descrise de ministrul Daniel David drept „o schimbare paradigmatică”. Reforma urmărește modernizarea sistemului, adaptarea acestuia la cerințele actuale și, cel mai important, reducerea drastică a analfabetismului funcțional, fenomen pe care ministrul îl consideră „risc de securitate națională”.
Noua programă școlară, axată pe competențe cheie pentru elevi
Programele revizuite sunt construite în jurul a opt competențe-cheie care vor ghida educația liceală din anul școlar 2026-2027. Acestea includ:
- competențe de limbă și comunicare;
- competențe multilingvistice;
- competențe STEM;
- competențe digitale;
- competențe de viață și dezvoltare personală;
- competențe civice, juridice și de mediu;
- competențe antreprenoriale;
- competențe de expresie și sensibilitate culturală.
Ministrul subliniază că aceste direcții reprezintă prima reformă reală a programelor liceale din ultimii 20 de ani, iar obiectivul final este formarea unor absolvenți pregătiți atât pentru piața muncii, cât și pentru viața de zi cu zi.
Ministrul învățământului vrea echilibru între știință, religie și viața reală
În procesul de creare a planurilor-cadru, prima etapă a reformei, Daniel David explică faptul că a fost necesar un echilibru între disciplinele de știință și religie, precum și între cele dedicate culturii naționale și cele orientate spre formarea pentru viață.
Rezultatul este prezentat în două variante:
- varianta standard, stabilită după dezbateri ample;
- varianta alternativă, care permite o personalizare mai mare a procesului educațional la nivelul școlilor și elevilor.
Programă rescrisă de peste 1.500 de specialiști
Scrierea noilor programe a implicat peste 1.500 de profesori, universitari, cercetători și experți din mediul socio-economic, fiecare contribuind la crearea unei programe coerente, actuale și adaptate realității.
Printre principiile centrale ale procesului se numără:
- coordonarea între preuniversitar și universitar;
- consultarea sistematică a modelelor educaționale performante din alte țări;
- conținuturi „aerisite”, relevante și aplicabile;
- introducerea formării treptate a competențelor pentru a combate pseudoștiința;
- o comunicare transdisciplinară pentru a evita blocajele între discipline.
Un element esențial este dedicarea a 25% din timpul de predare activităților remediale, pentru consolidarea, fixarea și aplicarea competențelor în viața reală.
Urmează manualele noi și formarea profesorilor
După aprobarea programelor, urmează pași la fel de importanți:
- elaborarea manualelor noi;
- formarea profesorilor pentru a aplica curriculumul modern;
- definirea standardelor naționale de evaluare.
Ministrul este convins că prima generație care va începe clasa a IX-a în 2026-2027 va beneficia de un sistem cu adevărat schimbat în profunzime, iar impactul direct urmărit este reducerea drastică a analfabetismului funcțional, care, potrivit lui David, înseamnă incapacitatea de a folosi competențe liceale în viața reală, vulnerabilitate la manipulare, integrare deficitară pe piața muncii și probleme de alfabetizare numerică și lingvistică.
Dezbatere publică până în 12 decembrie
Ministerul anunță că programele sunt în consultare publică, iar propunerile pot fi trimise până pe 12 decembrie. A doua etapă a reformei, publicarea programelor pentru toate disciplinele liceale, este programată pentru finele lunii ianuarie 2026.
3 Comentarii