Părinții clujeni se unesc și cer măsuri ferme anti-bullying, după ce un elev a fost rănit de colegii săi la Liceul „Nicolae Bălcescu”

Un incident petrecut recent la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, în urma căruia un elev de numai șase ani a fost rănit grav în curtea unității de învățământ, a generat puternice reacții de îngrijorare în rândul comunității locale. Evenimentul, intens comentat în spațiul public, a readus în atenție vulnerabilitățile persistente din sistemul educațional în ceea ce privește prevenirea și gestionarea situațiilor de risc, inclusiv a bullyingului și a violenței în școli.

Părinții clujeni se unesc și cer măsuri ferme anti-bullying, după ce un elev a fost rănit de colegii săi la Liceul „Nicolae Bălcescu”


Ca urmare, gruparea civică „Școli în Siguranță”, formată din părinți clujeni, a creat o petiție și totodată o scrisoare deschisă către Primăria Cluj-Napoca, Inspectoratul Școlar Județean Cluj și conducerile tuturor unităților de învățământ, solicitând o reacție fermă și un set de măsuri concrete care să prevină repetarea unor astfel de incidente. Inițiatorii subliniază că demersul lor nu este unul acuzator, ci unul orientat spre colaborare și îmbunătățire sistemică. Petiția poate fi semnată AICI. 

Părinții atrag atenția că România dispune deja de un cadru legislativ clar în domeniul combaterii bullyingului, Legea 221/2019 și Ordinul 4343/2020, dar că aplicarea acestor prevederi este neuniformă, incompletă și, în unele cazuri, aproape inexistentă. Această lipsă de coerență, spun ei, a contribuit la situația de vulnerabilitate care poate culmina în incidente precum cel de la „Bălcescu”.

CITEȘTE ȘI: Conducerea Liceului „Nicolae Bălcescu” din Cluj, despre copilul de clasa 0 ajuns la urgență cu degetul rupt: „A fost un accident”/Poliția și MEN cercetează 


În scrisoare, aceștia solicită realizarea unei analize independente, la nivelul tuturor școlilor din Cluj-Napoca, care să evalueze modul real în care sunt implementate măsurile anti-bullying, funcționarea Grupurilor de Acțiune Anti-Bullying (GAAB), eficiența procedurilor de intervenție și calitatea comunicării cu părinții. Rezultatele ar trebui incluse într-un raport anual public, pentru a garanta transparență și predictibilitate.

Un alt punct major îl reprezintă cererea pentru aplicarea unitară a legislației existente. Inițiativa solicită activarea GAAB în toate școlile, informarea părinților în cel mult 24 de ore în cazurile grave, formare anuală obligatorie pentru cadrele didactice și implementarea unor proceduri standardizate în fiecare unitate de învățământ.

Părinții cer în petiția adresată autorităților mai multe fonduri alocate siguranței elevilor


Părinții mai cer și alocarea unui buget dedicat siguranței elevilor, inclusiv suplimentarea numărului de consilieri școlari, dezvoltarea programelor de educație emoțională și susținerea elevilor implicați în situații conflictuale. Ei argumentează că investiția în siguranță nu este un cost, ci o responsabilitate publică esențială.

În plus, inițiativa propune pilotarea unor programe europene validate, precum modelul finlandez KiVa, recunoscut pentru reducerea cu până la 30% a cazurilor de bullying, sau programul ENABLE, axat pe educație emoțională și sprijin între elevi.

În final, „Școli în Siguranță” lansează un apel către comunitate să susțină demersul, subliniind că siguranța elevilor este responsabilitatea întregului oraș, nu doar a unei școli sau a unei familii. „Când cererea vine de la o comunitate unită, devine imposibil de ignorat”, transmit semnatarii.

Comentarii Facebook