Profesorii din România nu mai au voie să anunțe notele elevilor în fața clasei. Cum vor fi afectați copiii și care este logica din spatele regulii
Începând cu anul școlar 2025-2026, profesorii nu mai pot anunța public notele elevilor, nici în fața clasei, nici în cadrul ședințelor cu părinții. Potrivit noii metodologii privind organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, rezultatele devin informații strict confidențiale, comunicate doar elevului și părintelui său.
Profesorii nu vor mai putea anunța notele public în clasă, în fața elevilor sau la ședințele cu părinții
Această decizie a fost luată în conformitate cu Legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care garantează dreptul elevilor la protecția datelor personale, la demnitate, imagine proprie și tratament nediscriminatoriu. Scopul măsurii este de a elimina presiunea socială sau rușinea publică legată de note și de a crea un climat educațional bazat pe respect și confidențialitate.
Conform ordinului nr. 6.405/23 septembrie 2025, rezultatele obținute la evaluările naționale (EN II-IV-VI) nu se afișează, nu se comunică public și nu se trec automat în catalog. Doar la cererea scrisă a părintelui sau a elevului, punctajele pot fi transformate în calificative și trecute oficial.
Ministerul Educației a precizat că această regulă are atât rațiuni legale, cât și pedagogice, fiind aliniată la normele europene privind protecția datelor (GDPR). Scopul este de a încuraja o evaluare obiectivă, corectă și lipsită de influențe externe, dar și de a sprijini un feedback personalizat către fiecare elev.
Rezultatele primite de elevi vor fi încărcate individual în sistemul informatic al școlii
Rezultatele testelor vor fi încărcate individual în sistemul informatic al școlii, iar analiza acestora va fi realizată de cadrele didactice din instituția respectivă. Profesorii vor discuta în privat rezultatele cu elevii și părinții, întocmind un proces-verbal de informare și un plan individualizat de învățare.
Ministerul a explicat că evaluările din 2025-2026 vor urmări mai atent competențele practice și aplicabile în viața de zi cu zi, punând accent pe gândirea critică și alfabetizarea funcțională.
Prin această măsură, România face un pas important către un sistem educațional modern, centrat pe respect, confidențialitate și dezvoltare personală, în care elevii sunt evaluați fără umilință publică și fără comparații inutile între colegi.
2 Comentarii