Programul Rabla ar putea fi anulat în 2026: Ministrul Mediului anunță lipsa fondurilor. „Va trebui să avem o discuție serioasă despre buget”

Programul Rabla, unul dintre cele mai populare programe de stimulare a cumpărării de mașini noi și ecologice, ar putea să nu mai existe anul viitor. Ministra Mediului, Diana Buzoianu, a declarat marți că nu există momentan buget pentru continuarea programului în 2026, iar prioritățile financiare vor fi concentrate pe proiectele din PNRR.

Anunțul oficial al ministrului Mediului

Într-o declarație publică, Diana Buzoianu a explicat că momentan nu a fost făcut bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) și că, deși susține programul Rabla, trebuie să țină cont de prioritățile de austeritate.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR, o parte semnificativă din aceste proiecte care și-au pierdut fondurile, finanțarea, vor fi mutate pe AFM. În același timp, avem o discuție cât se poate de așezată ca în cazul în care vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor, dar momentan încă acest buget identificat, să fie suplimentar cu câteva condiții care n-au fost aplicate până în anul acesta. De exemplu, eu susțin sa fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa. Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există.”, a precizat ministra, conform Digi24.

În același timp, ministrul mediului a adăugat că, dacă fondurile vor fi găsite, programul ar putea fi limitat doar la mașinile produse în Europa și cu aplicarea unor condiții noi, care nu au existat până acum.

Rabla 2025 - un succes rapid, fonduri suplimentate

Anul acesta, programul Rabla pentru persoane fizice a avut un buget total de 200 de milioane de lei. Interesul pentru achiziția mașinilor noi cu combustie internă și hibride a fost uriaș: fondurile s-au epuizat în doar 13 minute de la lansare, ceea ce a dus la suplimentarea bugetului pentru aceste categorii.

Statisticile istorice arată importanța programului: între 2005 și 2024, prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus, au fost casate 1.061.452 de autovehicule și au fost achiziționate 719.999 de mașini noi, dintre care aproape 10.000 hibrid plug-in și aproape 50.000 pur electrice.

Viitorul Programului Rabla - incert și discutabil

Ministerul Mediului urmează să aibă discuții serioase privind bugetul AFM și posibilele condiții suplimentare, pentru a decide dacă programul poate fi reluat sau nu.

„Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM- ului.”, a concluzionat Diana Buzoianu, lăsând deschisă varianta unei posibile reluări, dar cu fonduri și reguli limitate.

Comentarii Facebook