Povestea clujeanului, care a vândut către Facebook o afacere cu jumătate de miliard de dolari

 

Sergiu Biriş este fondatorul Trilulilu, primul YouTube românesc, care a ajuns în trei luni de la lansare din 2007 printre primele trei site-uri româneşti.

 

În timpul facultăţii, pe care a terminat-o în 2006, Sergiu Biriş avea deja propria afacere, o agenţie de web design, conform BM.ro.

 

În 2014, LiveRail, compania fondată de Sergiu Biriş, Andrei Dunca şi Mark Trefgarne, a fost cumpărată de Facebook pentru o sumă cuprinsă între 400 şi 500 de milioane de dolari. ”Achiziţia LiveRail de către Facebook este o reuşită remarcabilă, care arată încă o dată că la capitolul inovaţie şi determinare, şi românii pot construi start-up-uri de nivel mondial”, declara la acea vreme Sergiu Biriş.

 

Biriş este acum CEO al Zonga, serviciu de muzică prin intermediul căruia utilizatorii pot accesa prin internet, de pe computere şi anumite modele de telefoane inteligente şi tablete, o colecţie de peste 16 milioane de melodii.

 

Compania Trilulilu Music din Cluj-Napoca, cunoscută pentru dezvoltarea Zonga, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 3,75 milioane lei, în creştere cu 38% faţă de 2014.

 

LiveRail a fost fondată în 2007 de către co-fondatorii Trilulilu Andrei Dunca și Sergiu Biriș, alături de britanicul Mark Trefgarne, primele baze ale organizației fiind puse la Londra, orașul de origine al lui Trefgarne. Investiția inițială pentru pornirea companiei s-a situat între 20.000 și 30.000 de dolari, în primul an de activitate.

 

Produsul software al companiei constă într-o platformă a cărei primă specificație a fost elaborată de Trefgarne la sfârșitul anului 2006. Acea idee a stat la baza nașterii produsului inițial al companiei, un an mai târziu, acesta fiind ușor diferit ca idee de versiunea ce avea să fie concepută ulterior. Efortul de realizare a versiunii inițiale a implicat un număr redus de oameni, care lucrau fără remunerare întrucât produsul se afla într-o fază incipientă și nu genera niciun venit.

 

În a doua jumătate a anului 2007, inițiatorii startup-ului au realizat că versiunea inițială a produsului nu avea foarte mare succes, astfel că au implementat anumite modificări în software. Primele rezultate pozitive au început să apară în 2008, astfel că în luna iunie compania a primit primul sprijin financiar, din partea fondului de investiții Pond Ventures. În urma acestuia, LiveRail s-a mutat din Londra în San Francisco, acolo unde a fost înregistrată compania LiveRail Inc. și a fost stabilit sediul. Tot în acea perioadă, Andrei Dunca a renunțat la poziția sa de CTO în cadrul Trilulilu pentru a se dedica complet acestui proiect, el absolvind totodată și facultatea.

 

În 2011, compania a primit premiul Best Video Ad Server Award în cadrul evenimentului Digiday Video Awards, iar în 2013 și 2014 a primit câte un premiu Digiday Publishing Award la categoria Best Monetization Technology for a Publisher (cea mai bună tehnologie pentru monetizare pentru un publicist).[11][12][13] Până în 2013, compania reușise să adune 12 milioane de dolari din partea investitorilor.

 

În martie 2014, LiveRail a devenit principalul furnizor de reclame video pe internet pe piața din SUA, depășind competitorul AOL și atingând o audiență de 187,8 milioane de utilizatori care au vizionat reclamele furnizate prin sistemul companiei.

 

Pe 2 iulie 2014, CEO-ul companiei, Mark Trefgarne, a anunțat pe website-ul companiei că LiveRail a fost achiziționată de Facebook, suma nefiind făcută publică, potrivit wikipedia.

Comentarii Facebook