Mediul de afaceri românesc se pregătește de austeritate. Urmează o serie de restructurări și transformări sistemice după prima jumătate a lui 2022


A doua parte a anului 2022 îi va obliga pe liderii companiilor să adopte un plan de austeritate, în contextul creşterii accelerate a preţurilor la energie sau la carburanţi, dar şi pe fondul conflictului actual din Ucraina. 

Astfel, în unele industrii ar putea să se renunţe la bugetele de marketing sau la acordarea anumitor bonusuri angajaţilor şi vor exista cazuri unde se va recurge chiar şi la restructurări, conform unei analize a companiei de HR şi transformare organizaţională Arthur Hunt România.

Potrivit celor mai recente prognoze JP Morgan, PIB-ul economiei europene ar urma să crească în anul 2022 cu 3,2%, deşi estimările anterioare conflictului din Ucraina arătau o creştere de 4,1%. Economia Rusiei ar avea însă cel mai mult de suferit, sub presiunea sancţiunilor fără precedent, şi ar putea înregistra în acest an o scădere de 12,5% a Produsului Intern Brut. În acelaşi timp, Europa de Vest vorbeşte despre o inflaţie de sub 5%, dar România ar putea avea o inflaţie cu două cifre, arată analiza.

Acest impact va fi resimţit mai ales în industrie, un contributor important la PIB-ul ţării. De aceea, înainte de transformare, care este un proces complex şi de lungă durată, companiile vor trece printr-o etapă de adaptare, care în primă fază va presupune îngheţarea investiţiilor şi a costurilor. Tocmai de aceea, fondurile disponibile prin PNRR trebuie exploatate cu maximum de profesionalism şi fără piedici birocratice.

Problema în România este modul în care sunt făcute aceste restructurări, de obicei rapid şi urât (<quick&dirty>), punându-se accent mai mult pe costuri şi mai puţin pe impactul socio – emoţional. Unele dintre companii tratează acest proces corect - fie cu resurse interne, fie cu ajutorul serviciilor de consultanţă, pentru a-şi asigura în continuare reputaţia şi integritatea pe termen lung, astfel încât să poată reatrage forţă de muncă calificată dupa stabilizarea situaţiei”, declară Sorin Roibu, Managing Partner Arthur Hunt România.

În prezent, afacerile cu expunere în zona de conflict sunt implicate în găsirea de soluţii pentru angajaţii impactaţi direct sau reduc drastic costurile, pentru a minimiza pierderile din acele pieţe. Din această perspectivă, managementul va fi unul de criză, iar managerii şi liderii cu astfel de competenţe trebuie securizaţi sau aduşi în companii dacă nu există, apreciază specialiştii.

Oportunităţile care pot apărea din relocarea afacerilor din Rusia sau Ucraina, vor da rezultatea abia în 2023, în special în domeniile agricol şi auto. Programele de employer branding, leadership şi dezvoltare de competenţe noi ar trebui să primeze acum în companii”, consideră reprezentantul companiei.

Totodată, extrem de importantă este şi vulnerabilitatea cibernetică, care afectează procesele de business şi luni de zile în anumite cazuri, astfel încât o atenţie sporită va fi în securizarea informaţiilor prin implementarea de soluţii, adesea costisitoare.

Comentarii Facebook