Cluj - Inspectorii care verifică marii transportatori de marfă sau persoane iau șpagă cum respiră. Dezvăluiri după arestările de la Cluj


Șpaga e la ordinea zilei în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Cluj, dar și în cele din alte zone ale României. Inspectorii care trebuie să verifice marii transportatori de persoane, marfă sau firmele care dețin basculante iau șpagă cum respiră.

Șeful Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Cluj, Bogdan Durlea, dar și alți 6 inspectori au fost reținuți de DNA într-un dosar mare de șpagă de la transportatori. 

Un fost șef din cadrul ISCTR a explicat cum funcționează mafia. 

Este o reglare de conturi între găști ce se întâmplă acum. Această anchetă nu va rezolva problemele de la ISCTR, deoarece acolo luarea de mită este o chestie generalizată. Cunosc în detaliu situația. Nu există inspector ISCTR care să nu aibă câțiva prieteni transportatori pe care să-i ajute și să-i protejeze în schimbul unei taxe de protecție”, a acesta, pentru Adevărul.ro.

Fostul șef a explicat cum funcționează lucrurile la nivelul ISCTR: dacă un transportator din Cluj activează în alt județ este atât de mult amendat fie până când renunță, fie plătește o taxă de protecție. Un transportator i-a spus cu mulți ani în urmă că nu mai poate rezista ”pe județul Bihor, pentru că la fiecare trecere pe acolo îmi cer 20 euro pe autocar”.

Pentru o firmă care făcea curse România-Italia și trecea cu autocarul într-o săptămână de trei ori prin Bihor taxa de protecție era de ”60 de euro pentru că-s trei treceri și avea 20 de autocare, deci 1.200 euro pe săptămână și chiar nu mai făcea față”.

La un alt transportator, cu 20 de camioane, taxa de protecție era de ”2.000 de euro la un control, deci 100 euro pe camion”.

Acesta a mai precizat că nu se poate să respecți legea: ”Nu poți să respecți legea. Vă spun 100 la sută. Când se încarcă bascula poți să nu fii atent și să-ți pună o cupă - două de excavator în plus. Asta înseamnă că ai vreo 500 de kilograme în plus, adică o amendă de 8.000 de lei”.

O singură cursă făcută în plus, din greșeală, te urmărește 28 de zile ”pentru că programul de control e pe ultimele 28 de zile, adică îți verifică activitatea din ziua respectivă, plus 28 de zile în urmă. Da, cu siguranță, într-una din zile ai gafat-o”.

Când amenzile erau mai mici, relatează sursa citată, transportatorii le mai plăteau. Acesta a mai precizat că înainte amenzile erau mai mici, deci mai acceptabile, dar acum au crescut mult și pot pune mari probleme firmelor, care preferă să dea spagă.

Inspectorii au o putere foarte mare, amenzile fiind foarte mari, și ei nu fac altceva decât să abuzeze de chestia asta. Transportatorii știu că nu sunt în regulă și încearcă să-și rezolve. Acum asistăm la o reglare de conturi între găștile din ISCTR. DNA e fericit că a prins un director de la ISCTR, dar problema nu va fi rezolvată”, a încheiat fostul șef ISCTR, citat de Adevărul.ro.

Comentarii Facebook