Un designer clujean critică imaginea prezidențială după vizita în Austria: „Nu există termen de comparație între Mirabela Grădinaru și Meghan Markle”
O postare recentă a Președinției României a aprins spiritele în lumea modei românești
Sub o fotografie a primei doamne, Mirabela Grădinaru, purtând o ținută semnată de designeri locali în timpul vizitei oficiale în Austria, au apărut cuvinte de laudă și mulțumiri publice adresate creatorilor români de modă. Dar nu toată lumea a fost impresionată.
Designerul clujean Ștefan Farrell a transmis un mesaj tăios despre ceea ce consideră a fi un gest grandios fără acoperire reală: „Nu există termen de comparație. Cum s-a îmbrăcat Mirabela Grădinaru și imaginea Meghan Markle… e altă ligă.”, spune acesta pentru Știri de Cluj.
Farrell nu contestă talentul designerilor români, dimpotrivă, îi apreciază și cere ca ei să fie susținuți real, nu doar cu like-uri și postări sterile. Problema, spune el, este lipsa unei strategii de imagine prezidențială care să transmită un mesaj clar: eleganță, viziune, putere.
„Când soția președintelui se îmbracă decent (nu spectaculos, nu regal, nu memorabil), să transformi acest fapt într-un moment diplomatic de PR pentru branduri poate părea excesiv. Mai ales când ținutele - deși corecte - nu spun o poveste, nu transmit un mesaj, nu ridică prestigiul vestimentar al funcției.”, afirmă Farrell penytru redacția noastră.
Deși România are nume sonore în fashion, cum ar fi Irina Schrotter, Cristina Bâtlan, Amalin, Tudor Personal Tailor, imaginea primei doamne rămâne plată, fără esență. Nu există un stil clar, nu există un element recognoscibil, nu există comunicare vizuală coerentă.
Farrell punctează că niciun președinte din ultimele trei decenii nu a reușit să își construiască o imagine vizuală puternică. Nu au existat stiliști oficiali, nu s-a folosit moda ca instrument de soft power, iar aparițiile publice au fost dominate de improvizație și decență „corectă”, dar nu remarcabilă. „Ceaușescu, care, paradoxal, în plin comunism, *avea o echipă dedicată imaginii, hainele erau croite special, paltonul era simbol de autoritate, iar căciula era recognoscibilă ca un logo.”, transmite acesta pentru Știri de Cluj.
Postarea Administrației Prezidențiale, deși bine intenționată, e văzută de Farrell drept o „firimitură de PR”. În loc să ofere designerilor o platformă reală, un buget, un parteneriat oficial, o linie de ținute pentru apariții diplomatice, aceștia sunt menționați într-o postare cu puțin impact și comentarii superficiale. „Frumoasă ținută, doamnă!”, scriu utilizatorii în comentarii. Dar e suficient?
Ce ar însemna cu adevărat susținerea designerilor?
- Crearea unei echipe oficiale de imagine prezidențială
- Proiectarea unei linii vestimentare oficiale pentru delegații externe
- Participarea designerilor la evenimente internaționale sub umbrela statului
- Mesaje simbolice prin ținute, așa cum fac Meghan Markle, Brigitte Macron sau Jill Biden
Până atunci, spune Ștefan Farrell, nu putem vorbi de eleganță cu adevărat reprezentativă. Avem haine frumoase, dar nu stil. Avem designeri, dar nu viziune.
Și fără o strategie coerentă de imagine, România va rămâne „bine intenționată, dar mediocră” ,cel puțin la capitolul eleganță diplomatică.
3 Comentarii