De vorbă cu Mircea Bravo despre clipul ”AȘA A ZIS BUNICA!”: La probat blugii stau cu orele, dar la vot nu se pot duce?

 

Clipul ”AȘA A ZIS BUNICA!” realizat de vloggerul clujean Mircea Bravo promovează imporanța votului în rândul celro indeciși și care cred că votul lor nu are niciun rost, pentru că nu schimbă nimic. 

Clipul este unul simplu, dar impactul este foarte mare. Personajul jucat de Mircea Bravo îi cere bani bunicii pentru a-și duce iubita la Paris, chiar în perioada alegerilor, iar ”mama mare” i-a ținut o scurtă lecție de viață și i-a eplicat cum generația ei nu a avut de ales, pentru că nu i-a întrebat nimeni. 

Clipul a fost realizat la inițiativa organizației Declic. Mircea Bravo are un mesaj foarte percutant pentru cei care nu vor să meargă la vot: ”Dacă s-au chinuit o ora sa își aleagă blugii de pe ei, poate că și alegerea celor care îi conduc merită cel puțin la fel de multă atenție”.

Rep: Cine a făcut scenariul si a cui a fost ideea clipului?

Mircea Bravo: Scenariul clipului a fost realizat de echipa mea. Am o echipă de 4 scenariști cu care mă întâlnesc săptămânal. Inițiativa a fost a organizației Declic, care ne-a oferit și informații sociologice pentru a targeta cât mai bine mesajul.

Rep: De ce crezi ca în 2019 e nevoie de astfel de clipuri? Nu ar fi trebuit să ne ”învățăm minte” după privațiunile prin care a trecut țara?

Mircea Bravo: Nu doar în România se fac campanii de ieșit la vot. La nivelul întregii Uniuni Europene se derulează campanii de mobilizare pentru europarlamentare. România a intrat în UE doar de 12 ani și lumea încă nu pune preț pe alegerile europarlamentare, unde tot timpul prezența a fost mai mică decât la celelalte alegeri. În plus, ne confruntăm și cu emigrarea masivă a electoratului tânăr și cu războiul dintre generații. Din ce am văzut și în comentariile clipului, sunt încă unele persoane care cred că nu pot schimba nimic prin vot.

Rep: Crezi ca sunt multi tineri care gândesc ca si personajul tău din clip?

Mircea Bravo: Da, mulți tineri gândesc așa pentru că nu au trecut prin schimbări majore de sistem. Nu au prins revoluția, s-au maturizat în momentul în care granițele erau deschise spre Europa și nu își pot închipui că drepturile câștigate de părinții și bunicii lor pot fi pierdute. Eu cred că o prezență mare la vot va responsabiliza mai mult clasa politică. Una e să decidă ce se întâmplă în țara asta 30% din oamenii cu drept de vot și altfel ar sta lucrurile dacă ar ieși 70%.  Odată cu prezența la vot, îmi place să cred că oamenii vor urmări cum își face treaba alesul lor.

Rep: Te-a surprins impactul clipului si reactiile primite?

Mircea Bravo: Eram convinși că o să aibă un impact foarte puternic. Știam că o să fie un număr ridicat de share-uri pentru că videoul reprezintă o carte de vizită pentru oamenii care vor să iasă la vot, care vor să arate că sunt responsabili civic. Am văzut clipul share-uit de lideri din toate partidele politice.

Rep: Cum crezi ca pot fi scoși la vot cei indeciși sau indiferenți? Speriati de ce pot pierde prin indiferență, cu mesaje din partea politicienilor sau prin campanii cum e a voastra?

Mircea Bravo: Noi sperăm ca prin astfel de campanii mersul la vot să devină ceva cool, cu care tinerii să se mândrească. În momentul în care se va întâmplă chestia asta, cei indeciși sau indiferenți vor fi convinși să iasă la vot de presiunea grupului.

Plus, gândiți-vă cu cât ar crește prezența la vot dacă s-ar vota electronic. Cei care au făcut un efort să dea share, sau să comenteze, ar fi votat direct.

Rep: Cine crezi ca e de vină pentru starea în care a ajuns votantul român, ca si indiferență?

Mircea Bravo: Cred că e vorba de contextul în care ne aflăm. După revoluție, mulți români au ales să se descurce pe cont propriu, să se izoleze de societate și să-și vadă interesul propriei familii. Copiii lor au crescut la fel, cu ideea că statul nu prea le oferă nimic, ci doar le cere taxe. Din fericire, mai ales în orașele mari din România, au început să se vadă schimbări în bine ale modului în care instituțiile statului relaționează cu cetățenii. Oamenii au învățat să ceară și să găndească în termeni de comunitate și nu doar interesul propriu. Cred că schimbarea va porni din orașele mari și va fi accelarată de conectivitatea dată de rețelele sociale.

Rep: Clasa politică a profitat de faptul că oamenii merg în numă tot mai mic la vot?

Mircea Bravo: Clasa politică a încercat să rămână un cerc închis și să ne subcomunice că ei dețin puterea și că noi nu putem schimba nimic. E clar că asta a determinat tot mai puțini oameni să iasă la vot. Ulterior, e clar că politicienii au profitat de pe urma scăderii prezenței la vot. Cel mai bun exemplu e legea total anticonstituțională cu primarii aleși din primul tur.

Rep: Ce mesaj ai pentru cei care nu voteaza?

Mircea Bravo: Dacă s-au chinuit o ora sa își aleagă blugii de pe ei, poate că și alegerea celor care îi conduc merită cel puțin la fel de multă atenție.

Comentarii Facebook